به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۲۷۸۰۳۱

چرا رویا‌های شبانه را فراموش می کنیم؟

چرا رویا‌های شبانه را فراموش می کنیم؟
گروه جامعه:معمولاً مردم رویا‌هایی را که در هنگام خواب شبانه می‌بینند فراموش می‌کنند و این اتفاق دلیل مشخصی دارد که در مطلب زیر بیان شده است.قطعاً همه انسان‌های ساکن کره زمین بار‌ها در هنگام خواب شبانه رویا دیده‌اند، ولی اکثر مردم پس از بیدار شدن هیچ تصویر یا جزئیات دقیقی از آنچه مشاهده کرده‌اند را به یاد نمی‌آورند.

علت مشاهده رویا راز بزرگی است که هنوز دانشمندان موفق به رمزگشایی آن نشده‌اند و هیچ کسی در جهان نمی‌داند چگونه می‌توان از دیدن رویا در زمان خواب شبانه جلوگیری یا در مورد موضوع یا فرد خاصی رویا مشاهده کرد. دانشمندان در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای را روی هزاران انسان در زمان خوابیدن انجام داده و به این نتیجه رسیدند که مغز فرایند‌های خاصی را در چنین شرایطی انجام می‌دهد. یعنی فعالیت‌هایی که درون مغز انجام می‌شود در حالت خواب با بیداری متفاوت است.

تحقیقات علمی حاکی از آن است که یک دوره ویژه در آخرین مرحله خواب وجود دارد که به آن «دوره فراموشی» گفته می‌شود. این مرحله برای جلوگیری از ورود و پردازش اطلاعات اضافه در مغز است و به فراموش کردن اطلاعات غیرضروری که وارد مغز می‌شوند نظیر رویا‌های شبانه کمک می‌کند.
برچسب ها: رویا‌های شبانه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها