به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۲۷۸۰۹۴

ارتباط کرونا بابیماری‌های شناختی مشخص شد

ارتباط کرونا بابیماری‌های شناختی مشخص شد
گروه علمی: محققان آمریکایی در یک مطالعه جدید دریافتند که کووید ۱۹ اثرات ماندگاری بر عملکرد مغز دارد. ابتلا به بیماری کووید۱۹ می‌تواند عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو دانشمندان و محققان در حال مطالعه سطح ماندگاری این اثرات بر اعضای مختلف و از جمله مغز انسان هستند.
 
مطالعات جدید محققان بیمارستان «کلیولند» در آمریکا با ترکیب هوش مصنوعی و مجموعه داده‌ها نشان می‌دهد عفونت کووید ۱۹ اثرات ماندگاری بر مغز دارد و می‌تواند با بیماری‌های شناختی از جمله آلزایمر مرتبط باشد.
محققان مکانیسمی را کشف کردند که نشان می‌دهد عفونت کووید۱۹ چگونه به علائمی مشابه آلزایمر در مغز منجر می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد اثرات ناشی از ویروس SARS-CoV-۲ بر مغز، حتی پس از رفع کامل عفونت نیز ادامه دارد.

عفونت SARS-CoV-۲ به طور قابل توجهی نشانگر‌های آلزایمر را که در التهاب مغز نقش دارند، تغییر می‌دهد و عامل‌های ویروسی به طور گسترده در سلول‌های موجود در سدخونی مغز بیان (expressed) می‌شوند. سد خونی مغز یک غشای تقریبا غیرقابل نفوذ است که رگ‌های خونی مغز را احاطه می‌کند و از ورود ذرات مضر به رگ جلوگیری می‌کند.

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. یکی از مهمترین دلایل بروز آلزایمر، تجمع پلاک‌های پروتئین آمیلویید در مغز است. آمیلویید یک اصطلاح عمومی برای پروتئین‌هایی است که به طور طبیعی در بدن به وجود می‌آیند. در مغز افراد سالم، این پروتئین نابود می‌شود؛ ولی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، تجمع می‌یابد. در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و هر ساله نزدیک به ۱۰ میلیون نفر به این آمار افزوده می‌شود.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد. به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.جهش ویروس کرونا در انگلیس، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها