به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۲۷۸۱۲۸

چین و روسیه برندگان تحریم نفت و گاز ایران

چین و روسیه برندگان تحریم نفت و گاز ایران
گروه اقتصادی: تحریم نفت و گاز ایران به سود عربستان، چین و روسیه تمام شده است. موسسه تحلیل بازار نیکی‌آسیا گزارش داده است که چین تنها مشتری نفت ایران است و به همین دلیل نفت ایران را ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت بازار می‌خرد.تانکر ترکرز، موسسه ردیابی نفتکش‌ها عکسی ماهواره‌ای از ابر نفتکش‌های ایرانی منتشر کرده است که به دلیل نبود مشتری روی آب‌های خلیج‌فارس شناور مانده‌اند. این موسسه حجم ذخایر نفت فروش نرفته ایران را بیشتر از ۷۰ میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی برآورد کرده است.

در همین حال عربستان و روسیه مشتریان سنتی نفت ایران یعنی ژاپن و کره‌جنوبی را جذب کرده‌اند و حالا رویترز خبر داده است که عربستان در ماه ژوئیه نفت تمام مشتریان آسیایی را تامین می‌کند.روز گذشته ۵ پایگاه خبری پنج منبع روز جمعه اعلام کردند عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان، در ماه ژوئیه حجم کامل نفت خام مورد نیاز مشتریان آسیایی را تأمین می‌کند.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که روسیه هم چندی پیش بازار گاز پاکستان را از دست ایران خارج کرد و با وجود آنکه ایران از سال ۱۹۹۰ میلادی خط لوله صلح را برای انتقال گاز ایران تا مرز پاکستان کشیده است، این کشور قراردادهای واردات گاز خود را به صورت بلندمدت با روسیه و ترکمنستان امضا کرده است.از آن سمت به تازگی خبر کشف یک میدان گازی بزرگ در دریای سیاه ترکیه روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته است. خبری که می‌تواند به معنی بی‌نیازی ترکیه از واردات گاز ایران باشد.حالا در این شرایط چانه‌زنی‌ها برای احیای برجام در وین ادامه دارد اما مشخص نیست که منافع نفت و گاز رقبای ایران تا چه اندازه برای احیای توافق ایران با امریکا مانع خواهد بود؟
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: چین روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها