کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اصلاحیه زادبوم را پنهان کردند تافیلم اکران نشود

26 خرداد 1400 ساعت 10:54


گروه فرهنگی: ابوالحسن داوودی اعلام کرد که روایت داروغه زاده از اکران نشدن «زادبوم» همه ماجرا نیست و این فیلم ۸ سال گروگان بوده است.ابراهیم داروغه زاده معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در جدیدترین اظهارنظرش درباره تعدادی از فیلم های توقیفی در زمان مدیریتش، نکات جالبی را مطرح کرده است.

وی درباره فیلم «زادبوم» ساخته ابوالحسن داوودی عنوان کرد: مشکل «زادبوم» این بود که حوزه هنری به عنوان مالک فیلم تمایلی به اکرانش نداشت و چند سال مشکلاتی بین تهیه کننده و کارگردان آن ادامه داشت و توفیقی در اکران نیز به دلیل زمان‌بر شدن این ماجرا پیدا نکرد.

داروغه زاده در حالی مساله فیلم «زادبوم» را به اختلاف بین صاحبان اثر تقلیل داده است که این فیلم به مدت ۸ سال توقیف بود.در همین رابطه با ابوالحسن داوودی تماس گرفته و نظر وی را درباره این موضوع جویا شدیم. وی با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «زادبوم» به مدت ۸ سال گروگان افرادی بود که در همراهی با یکدیگر اجازه اکران آن را نمی دانند، توضیح داد: دوستانی در وزارت ارشاد وقت و حوزه هنری وقت با همراهی یکدیگر کاری کرده بودند که این فیلم اجازه اکران پیدا نمی کرد.

وی افزود: درنهایت من همه سهم فارابی و حوزه هنری را خریدم تا مشکلات فیلم حل شود و بتوانیم آن را در دوره بعدی مدیریت سینما به اکران در آوریم، گرچه باز هم در زمان اکران کمترین حمایت ها هم نشد بلکه در بدترین شرایط اکران و فیلم نابود شد.

داوودی درباره روایت داروغه‌زاده از پرونده توقیف فیلم «زادبوم» توضیح داد: نه اینکه درست نباشد ولی «لا اله بدون الا الله» است. آنچه آقای داروغه زاده گفته‌اند دلیل ماجرا نیست بلکه بخشی از ماجراست. همراهی حوزه هنری و وزارت ارشاد وقت دلیل توقیف این فیلم به مدت ۸ سال بود و من در آن دوره هیچ همراهی و کمکی از سوی این نهادها برای رفع مشکل فیلم ندیدم.

کارگردان فیلم «زادبوم» برای اولین بار به پنهان نگه داشتن اصلاحیه های فیلم از وی اشاره کرد و خبر داد: بعدها که در شورای صنفی نمایش مسئولیتی برعهده گرفتم بر اساس اسناد موجود در شورای پروانه نمایش متوجه شدم که دوستان ارشاد ۸ سال مصوبه این شورا مبنی بر چند اصلاحیه روی فیلم را به من اعلام نکرده بودند و همین امر باعث شده بود فیلم سال ها به نمایش درنیاید.

وی با اشاره به اینکه با این حساب فیلم در زمان خودش توقیف کامل نبوده است، بیان کرد: این فیلم در همان زمان اصلاحیه خورده بوده ولی افراد حاضر در سازمان سینمایی و شورا موضوع را به من اعلام نکرده بودند.داوودی در پایان این اتفاق را مربوط به دوران حضور جواد شمقدری و علیرضا سجادپور در سازمان سینمایی دانست و گفت: اگز از اول تکلیف فیلم مشخص می شد این مشکل سال ها دامن گیر ما نبود.


کد مطلب: 278182

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/278182/اصلاحیه-زادبوم-پنهان-کردند-تافیلم-اکران-نشود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir