به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۲۷۸۱۸۶

مشخصات بدگمان‌ها که زندگی را سخت می‌بینند

مشخصات بدگمان‌ها که زندگی را سخت می‌بینند
گروه جامعه:ممکن است شما از علائم شخصیت پارانوئید اطلاع داشته باشید و اطلاعات مربوط به آن را در منابع مختلف آنلاین پیدا کنید و یا ممکن است که اطلاعات شما کم باشد و یا حتی هیچ گونه اطلاعاتی مبنی بر راه‌های مقابله با اختلال شخصیت پارانوئید نداشته باشید، امّا موضوع دارای اهمیت این است که از برخی روش‌های موثر برای این مهم استفاده شود.
 
قبل از این که بخواهیم به واکاوی شخصیت این فرد بپردازیم نکته مهم این است که می‌خواهیم نگاهی فراتر از علائم اختلال شخصیت پارانوئید و اطلاع از طرف دیگر این موضوع برای مقابله با این اختلال داشته باشیم. به همین منظور، مطالعه ما در خصوص یک مرد ۳۵ ساله است که هویت وی به دلیل نگرانی‌های اخلاقی فاش نشده است.
آقای X دارای اختلال شخصیت PPD یا پارانوئید بود که با پدر و مادر و ۳ خواهر و برادرش در محله ای از طبقه متوسط به پایین زندگی می‌کرد و وقتی ۱۱ ساله بود مادربزرگش برای زندگی با آن‌ها پیششان آمد تا از او مراقبت کند. وضعیت تحصیلی آقای X به حدّی خوب بود که در درس هایش، موفق به کسب بالاترین نمرات می‌شد و اشکالات معلمان خود را اصلاح می‌کرد و اگرچه از نظر درسی خوب بود، امّا ادب نداشت؛ به طوری که افرادی که از لحاظ تحصیلی وضعیت خوبی نداشتند و نمی‌توانستند نمره A کسب کنند را مورد تمسخر قرار می‌داد و وقتی هم ایرادهای معلمانش را می‌گرفت و تصحیح می‌کرد می‌خندید و آن‌ها را مسخره می‌کرد.

این‌ها مواردی بود که نشان می‌داد آقای X بسیار مغرور است چرا که همیشه فکر می‌کرد خودش بهتر از دیگران است و از طرفی دیگر، در روابط خود هم مشکل داشت. زیرا بر این باور بود که همین تعامل‌ها باعث می‌شود که دیگران، ایده‌های او را بگیرند و در حقیقت، نمی‌توانست به دیگران اعتماد کند و با تمامی مشکلات و کشمکش هایی که او از لحاظ اجتماعی داشت توانست با فردی آشنا شود و با او ازدواج کرده و سپس اولین شغل خود را پیدا کند امّا در حین کار, دعوای شدیدی با همکارانش کرد. به همین منظور, از او خواسته شد که به مدت سه سال از شغل فعلی خود استعفا دهد.

آقای X به دنبال شغل دیگری رفت و در نهایت، توانست کاری را در دانشگاه برای خودش دست و پا کند، امّا باز هم از این کار اخراج شد چرا که متهم شده بود که می‌خواسته است کسی را در آزمایشگاه بکُشد و در طول این جریان ها بود که او با وجود داشتن یک دختر از همسرش جدا شد و دلیل آن هم این بود که فکر می کرد همسرش ایده های او را دزدیده و از خانه بیرون رفته است که همین موضوع باعث شد که آقای X دچار حمله های شدید شود و به متخصصی مراجعه کند که او را نزد یک روانپزشک بفرستد و با این وجود، درمان برای آقای X جواب نداد و اگرچه بر این باور بود که او دارای اختلال روانی نیست امّا باز هم این حملات ادامه داشتند؛ به طوری که با وجود پیدا کردن شغل دیگری که رانندگی بود, در جاده ها دچار این توهم شد که همسرش به او خیانت می کند و با این وجود, باز هم روی نظر خود ایستاد و به هیچ عنوان, برای معالجه به روانپزشک مراجعه نکرد.

این در حالی است که آقای X تمام علائم PPD و احتمالا موارد دیگری را نیز داشت که بر اساس سایت Sevencountries.org, اغلب اوقات، یک فرد می‌تواند دارای بیش از یک اختلال شخصیت باشد و تحقیقات هم نشان می‌دهد که فرد می‌تواند دارای اختلال شخصیتی باشد که در یک خوشه وجود دارد و به طور همزمان اتفاق می‌افتد.

امیدواریم این مطلب به شما ایده ای مبنی بر چیستی اختلال شخصیت پارانوئید و بینشی درمورد افکار و احساسات فردی که دارای علائم این بیماری است را ارائه دهد چرا که اگر آقای X می دانست چگونه با اختلال شخصیت پارانوئید مقابله کند و یا عزیزانش هم از این موضوع اطلاع داشتند خودش این افکار بد را نداشت و کارهای خشنی را انجام نمی داد.

به تنهایی، این طور با اختلال شخصیت پارانوئید مقابله کنید
مقابله با یک اختلال شخصیت پارانوئید می‌تواند کمی طاقت فرسا باشد، اما به یاد داشته باشید اگر برای مقابله با این موضوع مصمم باشید نه تنها آن, بلکه هیچ چیز در زندگی غیر قابل تحقق و شدنی نیست. 

نفس کشیدن
به احتمال زیاد، استرس با علائم اختلال شخصیت پارانوئید همراه است. بنابراین، برای حل این معضل با کاهش سطح استرس خود شروع کنید که تنفس می‌تواند کمک کننده باشد. بدین صورت که شما می‌توانید تمرین تنفس عمیق داشته باشید و یا می‌توانید برای این منظور از مدیتیشن استفاده کنید.

اقدام بعدی ورزش کردن است و دلیل آن هم این است که ورزش باعث کاهش فشار خون و افزایش هورمون های مناسب در بدن شما می شود و از استرس شما و علائم اختلال شخصیت پارانوئید می کاهد.اکنون این شما هستید که باید به دنبال یک نوع ورزش پر انرژی مانند دویدن و  یا فعالیت های آرامشبخشی مانند یوگا باشید و آن ها را انجام دهید و به یک عادت تبدیل کنید.

برای خواب خود یک عادت منظم را مشخص کنید
تحقیقات نشان می‌دهند که خواب و علائم اختلال شخصیت پارانوئید با یکدیگر ارتباط دارند. به عبارت ساده تر, هرچه قدر افراد کمتر بخوابند شدت علائم آن ها بیشتر می شود و بالعکس.برای اطمینان از این که خواب کافی دارید و می توانید علائم خود را کنترل کنید, خواب ضروری است. بنابراین, سعی کنید یک عادت روزانه را برای خواب خود مشخص کرده و از خوردن مواد غذایی که مانع فعالیت کاری شما می شوند اجتناب کنید.

از خودتان سوال کنید، امّا نسبت به خود سخت گیری نکنید
ممکن است وقتی دیگران درمورد افکار و احساسات شما سوال کنند باعث ناراحتی شما شوند، امّا شما می‌توانید این کار را برای خود انجام دهید.خودآموزی درمورد درونیاتتان به شما قدرت و وضوح بیشتری می بخشد و شما می توانید از خود سوال کنید چگونه این موضوع بر سلامت ذهنی شما تاثیر می گذارد.

سبک زندگی سالمی داشته باشید
سبک زندگی شما تاثیر مثبتی روی روح و جسم شما خواهد گذاشت و به همین منظور، موقع غذا خوردن باید مطمئن باشید که غذای سالمی را می‌خورید و جدا از داشتن یک رژیم غذایی متعادل، از مصرف مواد غذایی که می‌توانند باعث اختلال در رویکرد درمانی شما شوند و علائم شما را بدتر کنند، اجتناب کنید که این مواد خوراکی شامل الکل، تنباکو، مواد مخدر و ... هستند.

کارهایی که به آن ها علاقه دارید را انجام دهید و به هرچیزی در زندگی اهمیت ندهید
کمی برای خود وقت بگذارید تا روحیه خوبی پیدا کنید و برای این که حواس خود را از برخی مسائل پرت کنید تلاش کنید حتی از انجام فعالیت‌های ساده لذت ببرید چراکه این کار، خروجی مثبتی برای شما دارد و احساسات خوبی را به شما منتقل می‌کند.

عاشق آواز خواندن هستید؟ رنگ ها شما را خوشحال می کنند؟ در مورد نقاشی کردن چطور؟  اگر به این کارها علاقه دارید انجام دهید و از آن ها لذت ببرید. زیرا کارهای موردعلاقه می توانند به شما کمک کنند تا روحیه بهتری داشته باشید.این ها برخی از روش های موثر به منظور مقابله با اختلال شخصیت پارانوئید است که افراد مبتلا به آن و یا افرادی که اطرافیانشان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند می توانند از آن ها استفاده کنند.
برچسب ها: روانشناسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها