به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۲۷۸۱۹۹
مزد سالی یکبار و خرج زندگی روزی یکبار افزایش می‌یابد

حداقل هزینه‌های زندگی به ۱۰ میلیون تومان رسید

حداقل هزینه‌های زندگی به ۱۰ میلیون تومان رسید
گروه اقتصادی: هنوز سه ماه از شروع سال ۱۴۰۰ نگذشته که حداقل هزینه‌های یک زندگی متعارف در مسیر افزایشی، حرکت روبه جلوی خود را ادامه داده است. در مقایسه با بهمن ماه گذشته هزینه‌های زندگی حالا با بیش از ۳۲ درصد افزایش نزدیک به ۱۰ میلیون تومان شده است.

افزایش روزانه رایج‌ترین کالا‌های یک زندگی روزانه آنقدر عادی شده است که دیگر اخبارشان در رسانه‌ها ستونی ثابت برای خود دارند؛ حالا که تا به امروز در جریان تغییر اقلامی، چون میوه و سبزی و لبنیات و ... بوده اید بد نیست بدانید که نتیجه این گرانی‌ها افزایش ۳۲ درصدی هزینه‌های یک زندگی معمولی بوده است.

درحالی که بهمن ماه سال گذشته خرج یک زندگی معمولی یا همان سبد معیشت به ۶.۸ میلیون تومان رسیده بود، اما شورای عالی کار در پایان این سال مبلغی کمتر از ۴ میلیون تومان را به عنوان حداقل حقوق یک کارگر ساده تعیین کرد و این مبلغ اساس و پایه اصلی سازمان تامین اجتماعی شد برای افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۰ کارگران بازنشسته.با این حال هنوز سه ماه از شروع سال ۱۴۰۰ نگذشته که حداقل هزینه‌های یک زندگی متعارف در مسیر افزایشی، حرکت روبه جلوی خود را ادامه داده است.

بیشتر از ۳۲ درصد گرانی فقط در چهار ماه
محاسبات فرامز توفیقی، مسئول کمیته دستمزد کانون عالی شورا‌های اسلامی کار نشان می‌دهد که مبلغ سبد معیشت در خردادماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۲ درصد از نرخ بهمن ماه افزایش داشته است.وی می‌گوید: در حال حاضر سبد معیشت یک خانوار معمولی فاصله چندانی تا ۱۰ میلیون تومانی شدن ندارد؛ یعنی یک کارگر ساده اگر ماهانه ۵ میلیون تومان درآمد داشته باشد باید از طریق دیگری حدود چهار میلیون تومان دیگر جور کند تا بتواند امورات یک خانوار ۳.۳ نفری تامین کند.

توفیقی می‌گوید: در محاسبه این سبد بازهم به شیوه الگوی قبلی عمل شده است؛ چون متر و معیار دقیقی برای تخمین و برآورد نسبی هزینه‌های مسکن، بهداشت و آموزش خانوار‌های مزد بگیر وجود ندارد بازهم ابتدا ارزش تقریبی سبد مواد غذایی را حساب کردیم و از طریق وزن کشی سهم آن سایر هزینه‌ها را بدست آوردیم؛ هرچند این روز‌ها گوش کسی بدهکار نیست و بیشتر حواس‌ها به تحولات ستاد‌های انتخاباتی معطوف است، اما این حداقل کاری است که در راستای پیگیری مطالبات صنفی کارگران می‌توانم انجام دهم؛ ممکن است حتی بگویند که خیلی از کارگران به کارکردن در ازاء دستمزدی کمتر از این راضیند، اما من می‌گویم مهم همانقدر که ارزان فروشی و بزخری در بازار کار ایران شایع و معمول است؛ افزایش هزینه‌های زندگی نیز امری شایع است که نمی‌توان آنرا در پستو پنهان کرد.

در میان خبر‌های انتخاباتی، گرانی اقلام زندگی چراغ خاموش در حال پیشروی است و نتیجه این اتفاق کاهش پیش از موعد قدرت خرید مزدبگیران شاغل و بازنشسته‌ای است که قرار است سالی یکبار درآمدشان افزایش یابد.

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۳/۲۷ ۱۳:۵۸
بیشتر مردم با یک سوم این مبلغ زندگی میکنند (374052)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها