به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۲۷۸۲۴۵

تاسیس کالج تربیت امام جماعت در آلمان

تاسیس کالج تربیت امام جماعت در آلمان
گروه بین الملل: بخش اعظم امامان فعال در ۲۵۰۰ مسجد آلمان از سوی کشورهای خارجی تامین می‌شدند. پدید‌ه‌ای که قرار است با تاسیس نخستین کالج اسلامی در شهر اوزنابروک دستخوش تغییر شود. هدف از این کالج تربیت امام اعلام شده است.
موضوع راه‌اندازی یک کالج اسلامی در آلمان مدت‌ها پیش مطرح شده بود. اکنون اعلام شده است که نخستین کالج اسلامی آلمان  رسما کار خود را شروع کرد.
کریستیان وولف، رئیس جمهور سابق آلمان از حزب دموکرات مسیحی ریاست هیات نظارت بر آموزش امامان در کالج اسلامی را برعهده دارد. او گفته است که تاسیس این کالج از برابری حقوقی مسلمانان ساکن آلمان با پیروان سایر ادیان حکایت دارد.کریستیان وولف در عین حال تاکید کرده است که بسیاری از مسلمانان و به‌ویژه نسل جوان مسلمان ساکن آلمان خواستار آن بودند که امامان در آلمان به زبان آلمانی تعلیم و آموزش ببینند.وولف گفته است که بسیاری از آلمانی‌های ترک‌تبار نیز که از دخالت‌های خارجی در امور مسلمانان ساکن این کشور ناخشنود هستند، از تاسیس چنین کالجی استقبال کرده‌اند.بخش اعظم امامان حدود ۲۵۰۰ مسجد و جماعت اسلامی موجود در آلمان از سوی کشورهای خارجی همچون ترکیه، عربستان و ایران تعیین و اعزام می‌شوند.بسیاری از مسلمانان ساکن آلمان از این بابت ابراز نارضایتی کرده و حتی از کنترل و نظارت این مراکز بر زندگی و باورهای سیاسی‌شان شکایت کرده‌اند.تدریس و آموزش امامان در کالج اسلامی شهر اوزنابروک آلمان به زبان آلمانی و توسط مدرسان آلمانی‌زبان می‌تواند چرخشی در این موضوع تلقی شود.
فیلیتس پولات البته تاکید کرده است که گشایش چنین کالجی قطعا با انتقاد تند مسلمانان محافظه‌کار و راستگرا روبه‌رو خواهد شد. به‌رغم آن، به باور او چنین کاری از محاسن بسیاری برای جامعه مسلمانان ساکن آلمان برخوردار است.دولت آلمان و ایالت نیدرزاکسن در گام نخست بودجه‌ای بالغ بر پنج و نیم میلیون یورو برای این کالج در پنج سال پیش‌رو پیش‌بینی کرده‌اند.
به‌رغم تامین این بودجه از سوی دولت فدرال و ایالتی آلمان، سیاستمداران این کشور در انتخاب موضوعات آموزشی این کالج و مدرسان آن از حق انتخاب برخوردار نیستند.
هدف از این کالج تربیت ۳۰ امام در سال است. گفته می‌شود که این کالج همه ساله شماری از متقاضیان مرد و زن را به عنوان امام آموزش می‌دهد. اما تصمیم درباره اینکه آیا در مسجدی از امام زن استفاده شود یا نه، برعهده مسئولان آن مسجد است.بولنت اوچار، مدیر کالج اسلامی آلمان گفته است که از ۳۰ نفری که در این کالج آموزش می‌بینند، ۲۰ درصد زن هستند.افزون بر آن این کالج در دوره‌های ۱۸ ماهه اقدام به تربیت مددکارانی می‌کند که برای پشتیبانی روحی از مسلمانان به بیمارستان‌ها و زندان‌ها اعزام خواهند شد.
برای تعیین موضوعات آموزشی کمیسیونی با مشارکت نمایندگان پنچ انجمن اسلامی و از جمله شورای مرکزی مسلمانان آلمان و همچنین شورای اسلامی ایالت نیدرزاکسن تشکیل شده است.

 
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها