به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۲۷۸۲۴۷

امضای سند هم‌پیمانی میان ترکیه و آذربایجان

امضای سند هم‌پیمانی میان ترکیه و آذربایجان
گروه بین الملل: رئیس‌جمهور ترکیه  در سفر به شهر تاریخی "شوشا" که در جریان جنگ ۴۴ روزه در سال ۲۰۲۰ میان آذربایجان و ارمنستان آزاد شده بود، سند هم‌پیمانی دو کشور را امضا کرد.
از مهمترین بندهای سند هم‌پیمانی، موسوم به "بیانیه شوشا"، افزایش همکاری‌های نظامی، اقتصادی، تجاری، ترانزیت و حوزه انرژی است.
الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان به حمایت «بی‌دریغ» آنکارا از باکو در جنگ ۴۴ روزه که از ۲۷ سپتامبر پارسال آغاز و منجر به بازگشت اراضی اشغال شده آذربایجان بعد از نزدیک سه دهه اشغال توسط ارمنستان شد، اشاره کرد و گفت «ترکیه و آذربایجان یک ملت و دو دولت هستند و اتحاد دو کشور در سطح جهانی بی‌نظیر است».
اکنون بعد از ماه‌ها قرارداد آتش‌بس میان ارمنستان و آذربایجان، بندهای آن یکی بعد از دیگری اجرا می‌شود و اتفاقا یکی از مواد توافق شده، اجازه ارمنستان به آذربایجان برای ترانزیت کالا و تردد شهروندانش از خاک این کشور به نخجوان است. علی‌یف درباره این موضوع در نشست مطبوعاتی با اردوغان در شهر شوشا گفت «ما حتی اقدامات عملی را نیز آغاز کرده‌ایم».
طی سه دهه گذشته تنها راه انتقال کالا یا تردد مسافران زمینی میان آذربایجان و نخجوان از طریق خاک ایران بود. اکنون از طریق کریدور «زنگزور»، ترددها و ترانزیت کالا به‌صورت مستقیم میان نخجوان و خاک مادری‌اش آذربایجان انجام خواهد شد.موضوع دیگر اینکه، وزیر انرژی ترکیه که در میان هیات همراه اردوغان به شوشا سفر کرده، روز سه‌شنبه اعلام کرد خط لوله گازی ترکیه‌-نخجوان تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها