کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افغان‌ها ۷۰۰ میلیون دلار به افغانستان می‌فرستند

27 خرداد 1400 ساعت 11:15


گروه اقتصادی: بانک مرکزی افغانستان اعلام كرد: سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار  شهروندان افغان در کشورهای مختلف جهان از طریق بانک‌ها، صرافی‌ها و شرکت‌های خدمات پولی با حواله به افغانستان می‌فرستند.
به گفته این بانک، این پول نقش موثری در بهبود اقتصادی افغانستان دارد.
به گفته عصمت کوهسار، سخنگوی این بانک، افغان‌های مقیم در خارج در سال ۲۰۲۰ میلادی ۷۲۲ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۷۵۰ و در سال ۲۰۱۸ نیز ۶۵۰ میلیون دلار به افغانستان فرستاده‌اند.سازمان ملل متحد نیز شانزدهم ماه ژوئن را روز بین‌المللی "حواله‌های خانوادگی" نام گذاشته است.این سازمان می‌گوید، ۲۰۰ میلیون مهاجر در جهان شامل مرد و زن در جهان برای حدود ۸۰۰ میلیون نفر از اعضای خانواده‌های شان در کشورهای مبداء پول می‌فرستند.
بر اساس گزارش بانک جهانی، در سال ۲۰۱۹ مهاجران کارگر ۵۴۸ میلیارد دلار به خانواده‌های خود در کشورهای با درآمد پایین و متوسط فرستاده‌اند. در این گزارش آمده که در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا این رقم با ۱.۶ درصد کاهش به ۵۴۰ میلیارد دلار رسیده است.در این گزارش آمده که هندوستان، چین، مکزیک، فیلیپین و مصر پنج کشوری است که در سال ۲۰۲۰ بیشترین پول را از مهاجرانش دریافت کرده است.آمریکا، امارات متحده عربی، عربستان و روسیه چهار کشوری است که کارگران خارجی بیشترین پول را از آنها به کشورهای مبداء شان فرستاده‌اند.
 حواله‌های فردی ممکن است ارزش نسبتاً کمی داشته باشد، اما در کل، جریان این پول‌ها سه برابر بیشتر از کمک‌های رسمی توسعه جهانی است.سازمان ملل همچنین گفته که پرداخت‌های مهاجران کارگر به خانواده‌های شان در ۲۰ سال گذشته در سطح جهان پنج برابر افزایش یافته است.افغانستان یکی از کشورهای است که بیشترین مهاجر را در جهان دارد. چهار دهه جنگ و ناامنی باعث شده که میلیون‌ها افغان به کشورهای مختلف منطقه و جهان مهاجر شوند.
هرچند مهاجران افغان در کشورهای مستقر شده با چالش‌های زیادی نیز مواجه هستند ولی خانواده‌های آنان در افغانستان چشم امید به کمک‌های اقتصادی آنان دارند و بخشی از درآمد خانواده‌ها نیز به آنان متکی است.کریم الله ستاری یکی از جوانان افغان که دو سال است در یک شرکت خصوصی در شهر استانبول ترکیه کار می‌کند. گفت که "از بام تا شام" کار می‌کند تا نه تنها خرج و خوراک خود را تامین کند، بلکه در کنار آن ماهانه مقداری پول به خانواده اش در افغانستان نیز می‌فرستد.اکبر ناصری شهروند افغان که چند سالی ساکن فرانسه است، می‌گوید مجبور است به سختی کار کند تا پول مخارج خانواده‌اش را در افغانستان تامین کند.
شماری از خانواده‌ها در افغانستان نیز که بعضی از اعضای خانواده آنان در خارج کار و زندگی می کنند. به دلیل نبود کار در داخل افغانستان، وابسته به کمک بستگانش در خارج هستند.

 


کد مطلب: 278280

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/278280/افغان-ها-۷۰۰-میلیون-دلار-افغانستان-می-فرستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir