به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۷ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۲۷۸۲۸۸
فساد بخشی از پیازهای خریداری شده اجتناب‌ناپذیر است

تولید ۶۰۰ هزار تن پیاز مازاد در سال جاری

تولید ۶۰۰ هزار تن پیاز مازاد در سال جاری
گروه اقتصادی: مدیرکل خرید و فروش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تاکید براینکه فساد بخشی از پیاز‌های خریداری شده از کشاورزان اجتناب ناپذیر است، افزود: در تمام دنیا برای حمایت از کشاورزان که ضامن تامین امنیت غذایی کشور هستند بهای زیادی داده می‌شود، حتی اگر این بها از بین رفتن بخشی از محصول باشد.
رامین گیلاشاهی،با اشاره به شرایط نامساعد کشاورزان پیازکار در برخی از مناطق جنوبی کشور، اظهار کرد: افزایش بی‌برنامه سطح زیر کشت پیاز از سوی کشاورزان در سال جاری، موجب مازاد 600 هزار تنی تولید شد.مازاد تولید افت قیمت پیاز به زیر هزینه تمام شده را به دنبال داشت و کشاورزان را با زیان روبه‌رو کرد. 
به گفته گیلاشاهی؛ سازمان تعاون روستایی با هدف حمایت از کشاورزان به خرید تضمینی ورود و بیش از 69 هزار تن پیاز را تا پایان اردیبهشت از آن‌ها تحویل گرفت.
وی ادامه داد: ورود به خرید تضمینی سازمان تعاون روستایی، قیمت پیاز را در بازار متعادل کرد و اکنون قیمت این محصول در بازار در سطحی قرار دارد که هم از زیان کشاورزان جلوگیری می‌کند و هم تامین کننده منافع مصرف‌کنندگان است.
گیلاشاهی در واکنش به خبرهای منتشر شده درباره فساد پیازهای خریداری شده در برخی از انبارهای تعاون روستایی، اظهار کرد: در تمام دنیا برای حمایت از کشاورزان که ضامن تامین امنیت غذایی کشور هستند بهای زیادی داده می‌شود، حتی اگر این بها از بین رفتن بخشی از محصول باشد.
وی تصریح کرد: ضایعات محصول در برنامه‌های حمایتی از کشاورزان یک امر اجتناب‌ناپذیر است.
گیلاشاهی با تاکید بر اینکه رقم کشت شده در برخی مناطق نیز کیفی نبوده است، افزود: کشاورزان در برخی مناطق اقدام به کشت بذر ارقامی از پیاز کردند که خارج از توصیه جهادکشاورزی بوده و این امر خود بر کاهش کیفیت محصول و غیرقابل انبار شدن آن‌ها و فسادشان اثر گذاشته است.
وی به این نکته نیز اشاره کرد که سازمان تعاون روستایی در مناطق مورد بحث امکانات لازم برای حفظ کیفیت و سلامت این حجم از پیاز‌ را نداشته است.
گیلاشاهی یادآور شد: کارگروه‌های استانی این اختیار را دارند که برای پیازهای مانده در انبارها قبل از فساد بیشتر، تصمیم مقتضی بگیرند.
 
مرجع : ایلنا
برچسب ها: پیاز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها