کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکسن‌های ایرانی هنوز مراحل بالینی را به طور کامل طی نکرده‌اند

دز دوم واکسن کرونا ایمن می‌کند؟

تجارت نیوز , 28 خرداد 1400 ساعت 11:13


گروه جامعه: بسیاری از سالمندان برای تزریق دز دوم واکسن کرونا به مراکز بهداشت مراجعه کرد‌ه‌اند ولی از دز دوم خبری نبود. علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید ۱۹ گفته واکسن برکت هنوز مراحل بالینی را کامل طی نکرده و شدنی نیست. با این وجود وزیر بهداشت از صدور مجوز اضطراری برای واکسن برکت خبر داد. واکسن نیست و بسیاری از افرادی که در لیست اولویت دریافت واکسن کرونا بودند هنوز واکسینه نشدند. برخی سالمندان هنوز دز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند و برخی که دز اول را تزریق کردند برای دز دوم بلاتکلیف هستند.
 

بسیاری از افراد با مراجعه به مراکز بهداشتی که دز اول واکسن کرونا را آنجا تزریق کرده بودند، به در بسته خوردند. این در حالی است که فاصله زمانی دز اول و دوم واکسن سینوفارم ۲۸ روزه، اسپوتنیک ۲۱ روز تا ۹۰ روز و استرازنکا ۴ تا ۱۲ هفته است.گمانه زنی‌ها درباره تزریق دز دوم با واکسن ایرانی قوی شد. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این مورد گفته بود: «اگر اولین واکسن تزریق شده سینوفارم باشد، چون واکسن برکت از نظر ساختاری عین سینوفارم است می‌توان از آن به عنوان دز دوم استفاده کرد.»

اما علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید۱۹ در این مورد  گفته بود: «واکسن‌های ایرانی هنوز مراحل بالینی را به طور کامل طی نکرده‌اند. از نظر علمی هم شواهدی برای انجام این کار نداریم.»او همچنین گفته بود: «واکسن برکت فاز دوم را طی کرده و اکنون می‌خواهد وارد فاز سوم شود.» اما طولی نکشید و به فاصله دو روز بعد وزیر بهداشت از مجوز اضطراری برای واکسن برکت خبر داد.سعید نمکی گفته بود از ذوق گفتن این خبر دیشب نخوابیدم. اما وزیر بهداشت توضیحی نداد که چگونه به واکسنی که هنوز فاز سوم را طی نکرده مجوز داده است!


کد مطلب: 278374

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/278374/دز-دوم-واکسن-کرونا-ایمن-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir