به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۸ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۲۷۸۳۸۴

نقش کنترل هورمون‌ها در کاهش وزن خانم ها

نقش کنترل هورمون‌ها در کاهش وزن خانم ها
گروه علمی: شاید شما هم مثل بیشتر خانم‌ها، ده‌ها رژیم غذایی مختلف گرفته‌اید و انواع تمرینات ورزشی را انجام داده یا حتی برای کشف اسرار کاهش وزن، کتاب‌های زیادی را خوانده‌اید اما به نتیجه دلخواه نرسیده‌اید. حقیقت ماجرا این است که هورمون‌های شما در کنترل وزن شما نقش اصلی را دارند و تعادل هورمون‌های بدن، در روند لاغری شما بسیار موثر است.زیرا این هورمون‌ها هستند که مسئول گرسنگی و تغییر اشتهای شما هستند. در ادامه به بررسی هورمون‌ها و بازگشت وزن به حالت طبیعی خواهیم پرداخت.

انسولین
عملکرد اصلی این هورمون، کمک به سلول‌های شما در پردازش قند است تا بتواند آن را به انرژی تبدیل کند. انسولین همچنین مسئول ذخیره چربی در بدن شماست و با اثرگذاری به سلول‌های کبد و گرفتن قند از خون و ذخیره آن به صورت گلیکوژن، قند خون را کاهش خواهد داد.بنابراین، اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید قند مصرفی خود را کاهش دهید.این به شما کمک خواهد کرد تا سطح بهینه انسولین را حفظ کنید.

لپتین
سلول‌های چرب در بدن شما هورمون لپتین ترشح می‌کنند. هرچه شما چربی بیشتری در بدن خود داشته باشید، لپتین بیشتری خواهید داشت. عملکرد این هورمون کنترل اشتها با انتقال سیگنال به هیپوتالاموس مغز است. در موارد خاص (مانند هیپوتالاموس ملتهب یا افزایش سطح انسولین)، بدن شما ممکن است در برابر این هورمون مقاوم شود و در نتیجه اشتها و وزن شما افزایش یابد. برای رفع این مشکل، باید میزان غذای چرب و شیرین خود را مهار و همچنین هر روز ورزش کنید.

گرلین
گرلین هورمون تولید شده در روده است که اغلب با نام هورمون گرسنگی شناخته می‌شود. این هورمون با هیپوتالاموس مغز ارتباط برقرار می‌کند و به شما می‌گوید چه زمانی باید غذا بخورید. با این حال، زمانی که سطح «هورمون گرسنگی» کاهش یابد، بدن شما نمی‌فهمد آیا زمان غذا خوردن رسیده است یا نه؟ این عملکرد مثل رانندگی بدون چراغ راهنمایی است. بهترین راه برای بازگرداندن سطح گرلین به حد طبیعی، کنترل کردن مصرف پروتئین است.

کورتیزول
کورتیزول به عنوان «هورمون استرس» شناخته شده و توسط غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود. معمولا شما هر زمان که دچار استرس می‌شوید، بیش از حد غذای چرب خواهید خورد. بنابراین اگر می‌خواهید وزن خود را کنترل کنید، باید از تولید بیش از حد کورتیزول جلوگیری کنید. سعی کنید تا آن‌جا که ممکن است خوب بخوابید.خواب تا حد قابل توجهی میزان این هورمون و استرس را کاهش می‌دهد.

استروژن
چه سطح استروژن شما خیلی بالا‌تر یا پایین‌تر از حد نرمال باشد ، می‌تواند باعث اضافه وزن شما شود. اگر بخواهید ترشح استروژن خود را عادی کنید باید فیبر مصرفی خود را افزایش دهید و همچنین بیشتر از سبزیجات مانند گل کلم، کلم و کلم بروکلی استفاده کنید.
برچسب ها: کاهش وزن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها