کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آمریکا: چالش‌ها در مذاکرات پابرجا هستند

28 خرداد 1400 ساعت 12:52


گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:پیشرفت‌هایی در مذاکرات احیای برجام در وین٬ به دست آمده، اما همچنان چالش‌هایی باقی مانده است.
ند پرایس٬ تصریح کرد که آمریکا چارچوب زمانی برای پایان ششمین دور مذاکرات احیای برجام ندارد.ند پرایس در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران و نماینده روسیه در خصوص حصول پیشرفت در مذاکرات احیای برجام در وین٬ گفته است، مطمئنا این درست که ما از دور اول تا دور ششم مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.وی اضافه کرد چالش‌ها همچنان پابرجاست، به همین دلیل هیئت مذاکره کننده ما در راستای تلاش برای دستیابی به پیشرفت اکنون در وین است. با توجه به فاصله گرفتن ایران از توافق (برجام) و پیشرفت در برنامه هسته‌ایش٬ ما اکنون داریم با فوریت عمل می‌کنیم.به گفته ند پرایس، هیئت آمریکایی تا زمانی که احساس کند این مذاکرات «سازنده» است به حضور خود در این مذاکرات ادامه خواهد داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین خصوص چارچوب زمانی برای دور ششم مذاکرات در وین گفت، ما چارچوب زمانی برای دور ششم (مذاکرات) برجام نداریم.
در همین زمینه، میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه گفته است، مذاکرات وین در حال پیشرفت است. در جریان دو روز اخیر ما به دیدگاههای روشنی در خصوص اصلی ترین مسئله بحث‌ برانگیز یعنی برنامه اجرا (اینکه چه کسی باید چه کاری را در چه زمانی انجام دهد) دست یافتیم.میخائیل اولیانوف نیز گفته است، اما برخی از موضوعات دشوار و زمان‌بر همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.
اعلام توافق تا پایان کار روحانی
 العربیه به نقل از «منابع اروپایی شرکت‌کننده در مذاکرات وین» گزارش داد، مذاکرات به‌دلیل انتخابات ایران متوقف نمی‌شود و دور ششم آن در چند روز آینده به پایان می‌رسد.
در این گزارش آمده است، «هیچ فشاری برای دستیابی به توافق پیش از ۲۴ ژوئن» وجود ندارد زیرا جمهوری اسلامی تمایل خود را برای تمدید توافق با آژانس ‌بین‌المللی انرژی هسته‌ای ابراز كرده‌است. در این تاریخ توافق فنی بین آژانس و دولت ایران به‌پایان می‌رسد و آژانس هیچ امکانی برای کنترل سایت‌‌های هسته‌ای ایران نخواهد داشت.
مواضع تهران و دیگر طرفین مذاکره
 وبسایت «اینترنیوزکست» گزارشی در باره مذاکرات وین منتشر کرد که در آن مواضع طرفین مذاکره فهرست شده است.این وبسایت خبری می‌نویسد، اگرچه اختلافات داخلی همچنان وجود دارد، اما به نظر می‌رسد جناح‌های گوناگون سیاسی در ایران به این تفاهم رسیده‌اند كه بازگرداندن توافق هسته‌ای برای لغو تحریم‌های سخت كه بر همه جنبه‌های اقتصاد كشور تأثیر گذاشته، ضروری است.در ادامه گزارش آمده است، جمهوری اسلامی بر آن است که «تمامی حدود یک‌هزار و ۵۰۰ مورد تحریم جدید یا تحریم احیاشده» در دوران ترامپ برداشته شود و واشنگتن تضمین کند که ایالات متحده در آینده یک‌طرفه از توافق خارج نخواهد شد، اگرچه مشخص نیست که این ضمانت به چه شکلی باید باشد.
«اینترنیوزکست» می‌نویسد، دولت جو بایدن احیای برجام را گامی به سوی توافقی گسترده‌تر می‌داند – توافق‌نامه‌ای که محدودیت‌های سخت‌تری را برای برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کند و آزمایش موشک و همچنین چندین موضوع دیگر را پوشش دهد.این در حالی است که جمهوری اسلامی تاکید کرده، مایل به گسترش توافق نیست.
اختلافات مهم در مسیر احیای برجام
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: اختلافات مهم در مسیر احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» هنوز پابرجاست.آگنس ون در مول  گفت: «باید فورا تصمیم‌های شجاعانه‌ای اتخاذ شود زیرا برای طرفین زمان باقی نمانده است».


 


کد مطلب: 278402

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/278402/آمریکا-چالش-ها-مذاکرات-پابرجا-هستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir