کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کتاب‌های جدیدانتشارات ارجمند روانه بازار شدند

28 خرداد 1400 ساعت 13:52


گروه فرهنگی: کتاب‌های جدیدی در انتشارات ارجمند به تازگی منتشر شده اند. در اینجا به معرفی این کتاب‌ها می‌پردازیم:

کتاب «با هم و از هم جدا: روان‌شناسی کرونا»
کتاب «با هم و از هم جدا؛ روان‌شناسی کرونا» اثر جولاندا جتن، استفان د. ریچر، س. الکساندر هزلم و تگان کرویز با ترجمۀ اکرم خمسه منتشر و در بازار نشر منتشر شد. از آنجا که کرونا، مهم ترین چالش نسل ما و شاید بزرگ‌ترین بحران جهانی بعد از جنگ جهانی دوّم است، به همان اندازه جنبۀ زیست‌شناختی اش با روانشناسی ارتباط دارد.

اگر می‌خواهیم با این همه‌گیری جهانی به گونه‌ای مؤثر برخورد کنیم، شناخت رفتار افراد و گروه‌های اجتماعی، به اندازۀ شناخت رفتار ویروس اهمیت دارد. روان‌شناسی کرونا، عامل مهمّ و کلیدی در راهبرد‌های شکست این بیماری در سطح فردی و اجتماعی است. تا زمان کشف درمان کارآمد این ویروس، ابزار ما برای کنترل سرایت آن، به تغییرات رفتاری و روانشناسی انسان ارتباط دارد.

کتاب «روان‌شناسی نابهنجاری کودک»
جلد اول کتاب «روان‌شناسی نابهنجاری کودک» نوشتۀ اریک مش، دیوید ولف با ترجمۀ سعید آریاپوران منتشر و روانه بازار نشر شد. ویرایش هفتم این اثر کتابی کامل و جامع درباره اختلالات روانشناسی کودکان و نوجوانان است که براساس DSM-۵ طراحی شد.

کتاب با استفاده از رویکردی به‌هم پیوسته تأثیرات زیستی، روان‌شناختی، اجتماعی و عاطفی را مشخص می‌کند و شما را با اختلالات دوران کودکی و نوجوانی، درمان و پیشگیری آن‌ها آشنا می‌کند. تاریخچۀ موارد، نمونه‌ها و گزارش‌های شخص اول در متن کتاب آورده شده و بیانگر نظریه‌ها و اختلالات و افراد واقعی است که تحت تاثیر آن‌ها قرار می‌گیرند.

کتاب «راهنمای عملی فرزندپروری با رویکرد پردازش حسی»
کتاب «راهنمای عملی فرزندپروری با رویکرد پردازش حسی» تألیف سید شهرام علیزاده، محمدعلی مظاهری، پـریسا سادات سیدموسوی و اکرم قلی سلطانی منتشر و روانه بازار نشر شد. شیوۀ پاسخ‌دهی افراد به محرک‌های حسی بسیار منحصربه‌فرد است. حتی والدین و فرزندان یک خانواده، پاسخی یکسان نسبت به محرک حسی مشابه نمی‌دهند. پردازش حسی را با عنوان یک فرایند درونی نظام عصبی می‌شناسند که بر مبنای اطلاعات حسی به‌دست‏‌آمده از محیط اطراف و درون بدن، فرد را نسبت به وقایع پیرامون آگاه و قادر می‌کند با توجه به شرایط محیطی واکنش نشان دهد.

تأثیر سبک‌های پردازش حسی بر اکثر تعاملات روزمره مانند آرام کردن، غذا خوردن، حمام کردن، لباس پوشاندن، خواباندن و بازی کردن، اهمیت کسب آگاهی در مورد سیستم پردازش حسی را دوچندان می‌کند. محور اصلی مداخلات مبتنی بر این رویکرد، هماهنگی ویژگی‏های حسی کودک با فعالیت‌های زندگی روزمرۀ اوست. هدف از نگارش این کتاب، کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان با کمک راهکار‌های عملی مبتنی بر سیستم پردازش حسی است. والدین می‌توانند با کسب آگاهی در مورد سیستم پردازش حسی، کودک را برای سازگاری هرچه بیشتر با فعالیت‌‏های روزمره یاری کنند. ازآنجاکه بین سبک‌های پردازش حسی و عملکرد روزانۀ افراد رابطۀ معناداری وجود دارد، لذا شناسایی این سبک‌ها و برنامه‌ریزی بر اساس آن‌ها، تأثیرات قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی کودکان و دیگر اعضای خانواده به جا می‌گذارد.

کتاب «پروتکل یکپارچه درمان فراتشخیصی برای اختلالات هیجانی: راهنمای درمانگر»
کتاب «پروتکل یکپارچه درمان فراتشخیصی برای اختلالات هیجانی: راهنمای درمانگر» نوشتۀ بارلو، فارچیون، سائوور- زاوالا، لاتین، الارد، بولیس، بنتلی، بوتچر و کاسلو- رابینز با ترجمۀ فرشته مؤمنی و محمد سعید اعظمی منتشر و روانه بازار نشرشد. مطالعات آسیب‌شناختی نشان داده‌اند اشتراکات بسیاری در سبب‌شناسی و سازوکار‌های نهفته در میان بسیاری از طبقات تشخیصی اختلالات روان‌شناختی وجود دارد. واقعیت آن است که بیشتر افراد تشخیص داده شده با یک اختلال یا مشکل، معمولا مشکلات و یا اختلالاتی دیگر از همان طبقه تشخیصی را هم دارند. به این مسئله در میان اختلالات هیجانی بیشتر توجه می‌شود.

درمان‏ های فرا تشخیصی بدین منظور طراحی شده‌اند تا برای تمام اختلالات در آن طبقه موثر باشند نه آن‏که فقط برای اختلال خاصی کاربرد داشته باشند. پروتکل یکپارچه بر مبنای رویکرد فراتشخیصی برای مدیریت اختلالات هیجانی طراحی شده است که ویژگی مشترک آن‏ها واکنش هیجانی بیش از اندازه نامناسب همراه با احساس کنترل نکردن هیجانات در فرد است. تدوین پروتکل یکپارچه درمان فراتشخیصی در اختلالات هیجانی از ترکیب اصول پایه ‏ای درمان‌های شناختی رفتار سنتی که از نظر تجربی به اثبات رسیده همراه با پیشرفت‌های حاصل از مطالعات بر روی تنظیم هیجان و بدتنظیمی‌های هیجان ب هدست آمده است و به اصول اساسی درمان‌های شناختی رفتاری نظیر مواجه هرفتاری، هیجانی و جسمانی، شناسایی و اصلاح شناخت‏ های ناسازگار و خاموشی از طریق جلوگیری از راهبرد‌های اجتناب شناختی و رفتاری متعهد است.


کد مطلب: 278416

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/278416/کتاب-های-جدیدانتشارات-ارجمند-روانه-بازار-شدند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir