به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۸ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۲۷۸۴۳۲

چک برگشتی‌ها زیاد شد ولی هنوز امید هست

چک برگشتی‌ها زیاد شد ولی هنوز امید هست
گروه اقتصادی: با وجود افزایش تعداد چک‌های برگشتی در دومین ماه سالجاری نسبت به ماه قبل اما این آمار نسبت به ارقام سال گذشته با اجرای قانون جدید چک کم شده و ارزش چک‌های مبادله شده نیز در مقایسه با ماه و سال گذشته افزایش یافته است که نشان از رونق اقتصاد دارد. همچنین ۹۳.۱ درصد چک‌های وصولی عادی و ۶.۸ درصد دیگر آن نیز چک‌های رمزدار هستند. 
 
به گزارش ایسنا، از ۱۵ فروردین ماه سال جاری قانون جدید چک اجرا شد که در پی آن باید تمام چک‌ها در سامانه صیاد ثبت شوند و از آنجا که از این قانون جدید به عنوان سدی مقابل چک‌های برگشتی یاد می‌شود، خبر خوب از وضعیت چک‌های برگشتی در اولین ماه سال جاری حاکی از آن است که میزان و ارزش چک‌های برگشتی کم شده است. اما نه تنها در اردیبهشت ماه این آمار افزایشی شده بلکه نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته نیز رشد داشته است. 

همچنین، آمارها حاکی از آن است در دومین ماه سال ۱۴۰۰ نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای افزایش یافته است؛ به طوریکه در فروردین ماه ۸.۲ درصد چک‌های مبادله‌ای برگشتی بودند و ۹۱.۸ درصد از چک‌ها وصول شدند اما در اردیبهشت ماه سال‌جاری تعداد چک‌های برگشتی به ۸.۹ درصد رسید تا نسبت به ماه گذشته رشد ۸.۵ درصدی را تجربه کند.

 این آمار حاکی از آن است که وضعیت وصول چک‌ها در اردبیشهت ماه وضعیت نامطلوب‌تری را تجربه کرده است. اما با وجود رشد چک‌های برگشتی در اردبیشهت ماه نسبت به فروردین، نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بهبود چشمگیری در این آمار هستیم. در اردبیشهت ماه سال گذشته نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای ۱۲ درصد بوده است اما این نسبت در اردیبهشت ماه سال جاری ۴ درصد کاهش یافته و به ۸ درصد رسیده  است.

رونق اقتصاد در دومین ماه سال 
 از سوی دیگر، افزایش تعداد چک‌های مبادله در اردبیشهت سال جاری نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد که وضعیت اولین ماه بهار نسبت به ماه گذشته روبه بهبود بوده و رشد ۷.۶ درصدی در تعداد چک‌های صادر شده نشان از رونق گرفتن اقتصاد دارد. 

علاوه بر این، ارزش چک‌های مبادله شده در اردیبهشت ماه سالجاری نسبت به فروردین ماه رشد بیش از ۳۰ درصدی داشته است و ارزش چک‌های مبادله شده در دومین ماه سال نسبت به اردیبهشت سال گذشته با وجود اینکه تعداد این چک‌ها کاهش یافته، ۴۳ درصد زیاد شده که نشان می‌دهد حجم معاملات نسبت به مدت مشابه پارسال و ماه گذشته رشد کرده است.

چند درصد چک‌های وصولی رمزدار است؟ 
همچنین، آمارها نشان می‌دهد که از بیش از ۷.۳ میلیون فقره چک وصول شده در اردیبهشت ماه بالغ بر ۶.۸ میلیون فقره عادی و بیش از ۰.۵ میلیون فقره رمز دار بوده است؛ بنابراین در کل کشور ۹۳.۱ درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۶.۹ درصد را چک‌های رمز دار تشکیل می‌دهند.

از نظر مبلغی نیز، از ۲۶۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان چک‌های وصولی در کل کشور حدود ۱۷۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای چک‌های عادی و بیش از ۹۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خاص چک‌های رمزدار بوده است.
بر این اساس، در کل کشور ۶۴.۵ درصد از کل مبلغ چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۳۵.۵ درصد دیگر را چک‌های رمزدار به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های دارای چک‌های وصول شده رمزدار
طبق این گزارش، در اردیبهشت امسال در کـل کشـور ۵۰۳ هـزار فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی بالغ بر ۹۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وصول شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۴ و ۲۹.۲ درصد افزایش داشته است.

در ماه مورد بررسی، در استان تهران حدود ۱۶۰ هزار فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی معادل ۵۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وصول شد که در این ماه، ۴۹.۶ درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهـران (۳۱.۸ درصـد)، اصفهان (۱۰.۲ درصد) و خراسان رضوی (۷.۶ درصد) وصول شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.همچنــین، ۶۵.۲ درصــد از ارزش چــک‌هــای فــوق در اســتان‌هــای تهــران (۵۳.۳ درصــد)، اصفهان ( ۶.۹ درصد) و خراسان رضوی (۵ درصد) وصول شده است. 
برچسب ها: چک برگشتی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها