کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۲۵درصدمردم ایران به ریفلاکس معده مبتلا هستند

29 خرداد 1400 ساعت 11:05


گروه جامعه:رییس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: ۲۵ درصد مردم کشور مبتلا به ریفلاکس معده (برگشت اسید از معده به بالا و مری) هستند و اضافه وزن و چاقی ابتلا به این بیماری را در سالهای اخیر تشدید می‌کند.رضا ملک زاده روز شنبه افزود: ریفلاکس معده از شایع ترین بیماری های گوارشی است که بر اثر خوردن غذاهای فست و فود، سس قرمز و چای زیاد که در سالهای اخیر میان مردم کشور افزایش یافته، بروز می یابد و به دلیل بازگشت اسید و شیره معده به داخل مری باعث احساس درد قفسه سینه ترش شده دهان می شود.
 

وی، گیر کردن غذا، حالت تهوع، باد گلو و آروغ زدن های مکرر، جمع شدن بیش از حد بزاق در دهان و سرفه های مکرر بدون علت،  تلخ شدن دهان و برگشت آب و مواد غذایی از معده به دهان را از دیگر علایم ریفلاکس معده بیان کرد و اظهار داشت: این علایم فرد مبتلا را آزار می دهد و می تواند در فعالیت ها و کارهای روزانه اختلال ایجاد کند.
ملک زاده تصریح کرد: همچنین افرادی که مبتلا به کرونا می شوند نیز به ریفلاکس معده مبتلا شده و شکایت زیادی از این بیماری دارند که باید تحت نظر پزشک درمان شوند.

۳۰ درصد ایرانیان کبد چرب دارند
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: همچنین ۳۰ درصد مردم کشور کبد چرب دارند که با رژیم غذایی نادرست و چاقی در ارتباط است.وی افزود: چاقی و چربی دور شکمی، مقاومت به انسولین و مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده از مهمترین عوامل خطری هستند که باعث بروز علایم کبد چرب و ابتلا به این بیماری می‌شوند، چاقی پیامدهای منفی بر روی سوخت و ساز سلولی داشته و باعث پیشرفت التهاب کبدی می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: افراد با وزن طبیعی نیز در صورتی که چربی دور شکم آن‌ها از مقدار سالم بیشتر باشد به اندازه افراد چاق در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند و باید مراقب بروز علایم کبد چرب باشند، نوشیدنی های شیرین به دلیل داشتن میزان قند زیاد یکی از مضرترین مواد غذایی در ایجاد بیماری هستند. بدن ما انواع قندها را به گلوکوز تبدیل می‌کند که بخشی از آن به عنوان سوخت برای عملکرد ارگان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکل اما جایی آغاز می‌شود که بدن گلوکز مازاد نیاز خود را به چربی تبدیل می‌کند و این چربی‌های اضافی در کبد ذخیره‌ خواهند شد.

به گفته ملک زاده، مقاومت به هورمون انسولین به عنوان عامل اصلی در بروز و پیشرفت بیماری کبد چرب به شمار می‌رود. مقاومت به انسولین باعث عدم توانایی ورود آن به سلول ها شده که این مسئله به افزایش قند خون و دیابت منجر می شود.وی خاطرنشان کرد: پرخوری، بی تحرکی و چاقی به ویژه چاقی شکمی طی سالهای اخیر  میان مردم به سرعت افزایش یافته و  بیماری کبد چرب سهم عمده ای در سکته های قلبی و مغزی و مرگهای زودرس دارد.  


کد مطلب: 278544

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/278544/۲۵درصدمردم-ایران-ریفلاکس-معده-مبتلا-هستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir