به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۲۷۸۷۳۰

تلاش نافرجام ناسا برای احیای "هابل"

تلاش نافرجام ناسا برای احیای "هابل"
گروه علمی: همانطور که احتمالا می‌دانید، تلسکوپ فضایی "هابل" ناسا چند روزی است که دوباره به خواب رفته و تا زمانی که مشکل به وجود آمده برای آن برطرف نشود، در حالت ایمن قرار خواهد داشت.به گزارش ایسنا، مدتی است که تلسکوپ فضایی "هابل" در حال نشان دادن عوارض پیری است، اما یک مشکل جدید، ناامیدکننده ظاهر شده است.ناسا یک هفته است که برای رفع اشکال در رایانه "هابل" تلاش می‌کند. این سیستم در تاریخ ۱۳ ژوئن دچار اشکال شد و تیم عملیات موفق به ری‌استارت رایانه "هابل" در روز ۱۴ ژوئن و یا سوئیچ به ماژول حافظه پشتیبان نشد.
 
ناسا در تلاش‌های مکرر خود در عصر روز ۱۷ ژوئن نیز شکست خورد تا "هابل" همچنان در خواب بماند.ناسا اعلام کرده است که این تلسکوپ و ابزارهای علمی آن هنوز از سلامتی خوبی برخوردار هستند، اگرچه اپراتورها برای احتیاط، ابزارهای "هابل" را در حالت ایمن قرار داده‌اند.این اولین مشکل "هابل" طی امسال نیست. ناسا در ماه مارس نیز روزها به دنبال حل خطای نرم‌افزاری در رایانه اصلی پرواز "هابل" بود. همچنین مشخص شد که سطح ولتاژ "دوربین میدان عریض ۳"طی این چند دهه فعالیت افت کرده است، تا جایی که اعضای تیم عملیات برای جلوگیری از مشکلات آینده نیاز به کاهش بیشتر آن داشتند.

همانند آن دوربین، سن بالای "هابل" نیز ممکن است در جدیدترین مشکل نقش داشته باشد. سیستم محموله "هابل" از یک رایانه متعلق به دهه ۱۹۸۰ ناسا استفاده می‌کند که شامل دو رایانه و چهار ماژول حافظه "CMOS ۶۴K" است و در هر زمان فقط یک رایانه و یک ماژول حافظه قابل استفاده است.از طرفی تلسکوپ فضایی "جیمز وب" به نظر به این زودی‌ها پرتاب نمی‌شود تا به عنوان جانشین "هابل" عمل کند. این در حالی است که اگر "هابل" مدام خراب شود، "جیمز وب" تنها گزینه ما است.
برچسب ها: تلسکوپ هابل ناسا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها