به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۲۷۸۷۵۸

علت ضعف بیشتر مردان در برابر ویروس کرونا

علت ضعف بیشتر مردان در برابر ویروس کرونا
گروه جامعه: یک متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به موارد ابتلا و مرگ و میر بالای مردان بر اثر کرونا، عوامل مختلفی را در این امر دخیل دانست.دکتر بهزاد مهدویان به مناسبت هفته جهانی سلامت مردان (24 تا 31 خرداد) با بیان اینکه مردان در برخی بیماری ها نسبت به زنان ضعیف تر هستند، گفت: یکی از این بیماری ها که در یک سال گذشته شایع شده بیماری کروناست که متاسفانه آمار ابتلا و مرگ و میر مردان در آن به نسبت زنان بالاتر است.
 
وی عوامل مختلفی را در این موضوع دخیل دانست و افزود: اولین عامل شاید احساس قدرتی است که مردان در برابر این بیماری دارند. متاسفانه برخی مردان فکر می کنند بدن قوی دارند و در مقابل این بیماری به اصطلاح کم نمی آورند و لذا کمتر دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند، این درحالی است که کرونا حتی برخی ورزشکاران قهرمان را هم در جهان از پای درآورده است.

مهدویان گفت: عامل موثر دیگر در این زمینه بحث دیر مراجعه کردن مردان به مراکز درمانی است. متاسفانه مردان با همان تصور قوی بودن فکر می کنند بیماری را به راحتی پشت سر می گذراند و اغلب زمانی که بیماری پیشرفت زیادی داشته جهت درمان مراجعه کرده اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: از طرفی برخی بیماریهای زمینه ای مانند فشار خون درمردان بالاتر است و برای همین شدت بیماری کرونا در این دسته از مردان سالمند بالاتر بوده و به تبع با تلفات بیشتری همراه است.

مهدویان عامل دیگر را بالا بودن میزان استرس در مردان عنوان کرد وافزود: مردان مسئول مخارج زندگی هستند و همین استرس، ایمنی بدن آنها را در مقابل برخی بیماری ها کاهش داده  و می توان این مورد را هم یکی از علل بالا بودن موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در مردان دانست.

وی به آمار بالای استعمال دخانیات و مواد مخدر هم در مردان به نسبت به زنان اشاره کرد و افزود: این هم عامل موثری در شدت گرفتن علائم بیماری کرونا است، چرا که بدن افرادی که سیگار یا مواد مخدر مصرف می کنند به شدت در برابر این بیماری ضعیف است.

مهدویان خاطرنشان کرد: در اوایل شیوع کرونا این موضوع شایع شده بود که افرادی که مواد مخدر و بویژه تریاک مصرف می کنند در برابر کرونا ایمنی دارند که این حرف از پایه اشتباه بوده و شاهد هستیم بسیاری از همین افراد قربانی کرونا شده و یا با حال وخیم در مراکز درمانی بستری هستند.این متخصص بیماریهای عفونی یادآور شد: از طرفی پیش آگاهی مردان نسبت به بیماری کرونا به نسبت زنان کمتر بوده و آنها توجه کمتری به این بیماری و اطلاعات و علائم آن دارند.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها