به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۲۷۸۸۱۱

کمبود برق توسعه خطوط آلومینیوم را متوقف کرد

کمبود برق توسعه خطوط آلومینیوم را متوقف کرد
گروه اقتصادی: دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: با توجه به کمبود برق و نیاز شدید صنایع آلومینیوم به انرژی، بنا شده است تا تمام طرح‌های توسعه‌ای این صنعت متوقف شود.آریا صادق نیت دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران ،درباره تامین مواد اولیه تولید آلومینیوم در کشور اظهار کرد:حدود ۲۰ درصد آلومینا مورد نیاز داخل توسط تنها تولید کننده آن در کشور یعنی جاجرم تامین می‌شود و ۸۰ درصد وارداتی است. نکته حائز اهمیت آن است که علاوه بر تحریم‌های سراسری، خود فلز الومینیوم به دلیل کاربردی که در مصارف هسته‌ای و نظامی دارد، مشخصا جزو تحریم‌ها قرار گرفته است بنابراین  صنعت آلومینیوم تحت فشار بیشتری قرار دارد.
 
او بیان کرد: آلومینیوم مورد نیاز کشور باید از دلال خریداری شود که هزینه خرید را به طور چشمگیری را بالا تر برده و به سختی انجام می‌شود. از طرفی همین تحریم‌ها باعث می‌شود آلومینیوم تولید ایران را با وجود کیفیت مناسب ارزان تر از قیمت جهانی خریداری کنند.خرید آلومینا گران قیمت در نهایت به صنایع پایین دست فشار بیشتری تحمیل می‌کند به همین دلیل در کشور به شدت به سرمایه گذاری در تامین آلومینا نیاز داریم.

صادق نیت با تاکید بر تاثیر کمبود مواد اولیه بر توسعه خطوط تولید این محصول گفت: سال‌هاست اجاره معدن گینه به عنوان محلی برای تامین آلومینا تمدید می‌شود اما تا به امروز سرمایه گذاری برای برداشت و فرآوری آن انجام نشده است. برای تبدلی بکسیت به آلومینا هم سرمایه گذاری نشده و همین موضوع کشور را تحت فشار قرار داده است. تا به امروز با هر چنگ و دندانی بود فعالان این حوزه تولید را سر پا نگه داشته اند. دیگ‌های تولید آلومینیوم نباید خاموش شود و اگر این اتفاق بیفتد هزینه سنگینی را به شرکت وارد خواهد کرد. تا به امروز شرکت‌ها در کمبود مواد اولیه با کاهش میزان شارژ دیگ یا قرض گرفتن آلومینا از یکدیگر از بروز این آسیب جلوگیری کرده اند.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با تاکید ظرفیت قابل توجه سالکو و افزایش کمبود مواد اولیه در حوزه آلومینیوم گفت:  یکی از معضلاتی که آلومینیوم جنوب دارد کمبود برق است و همین موضوع باعث شد تا ترمز توسعه خطوط این شرکت کشیده شود. با توجه به کمبود برق و نیاز شدید صنایع آلومینیوم بنا شده تا تمام طرح‌های توسعه‌ای متوقف شود و تا زمان پشت سر گذاشتن این بحران شروع به کار نکند. 

او بیان کرد: ۴۰۰ دیگ احیا در آلومینیوم المهدی وجود دارد و مدیران جدید این شرکت قصد داشتند دیگ‌های از مدار خارج شده را بازگرداند اما دستور دادند به دلیل کمبود برق کاهش مصرف دهند و افزایش را متوقف کنند.خوشبختانه تا به امروز و با رایزنی‌های انجام شده در سندیکای آلومینیوم ایران جلو خاموش شدن دیگ ها را گرفتیم اما در صورت بروز چنین خسارتی بلافاصله فشار آن به صنایع پایین دستی منتقل خواهد شد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها