به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۲۷۸۸۳

سلحشور: هنرمند را با بزرگان برابر نکنید!

گروه فرهنگ و هنر:​ مراسم نسبتا طولانی اختتامیه‌ چهارمین دوره جشنواره فیلم مردمی «عمار» با حضور آیت‌الله جنتی، سخنان حاشیه‌ای سلحشور درباره‌ هنرمندان و تشکر ویژه برخی برگزیدگان از حوزه هنری برای توقیف فیلم‌های به اصطلاح «ضد ارزشی» همراه شد.
ايسنا در اين رابطه گزارش داد: ​آیت‌الله احمد جنتی در اين مراسم گفت: امیدوارم صاحبان این جشنواره و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، باعث تکثیر هرچه بیشتر هنرمندان متعهد شوند. دبیر شورای نگهبان با تسلیت ایام شهادت امام حسن عسکری (ع) و تبریک روز امامت ولی عصر (عج) گفت: حضور من در این جلسه حالت غافلگیرانه داشت؛ چراکه دکتر (وحید) جلیلی  به من گفت که در این جشنواره شرکت و صحبت کنید اما من گفتم فرصت نیست، بعد گفتند برای نماز بیایید که قبول کردم و در آخر به اینجا آمدم اما بدون آمادگی و ای کاش یک نفر یک ساعت قبل با من درباره این جشنواره صحبت کرده بود. وی با اشاره به فیلم توبه نصوح (اثر محسن مخملباف در دهه 60) نیز گفت: از فیلم جمله‌ای در ذهنم مانده که بسیار بر من تاثیر گذاشت، آن هم جمله یک مظلوم بود که در عالم برزخ به دنبال ظالمی که حق او را ضایع کرده بود می‌رفت و می‌گفت حق مرا بده.
 
دبیر شورای نگهبان اظهار کرد: بنابراین نقش این فیلم‌ها در تربیت انسان زیاد است و من همیشه ناراحت بودم که چرا نباید در نظام جمهوری اسلامی اینقدر هنرمند متعهد داشته باشیم که بتواند پاسخ همه نامربوط‌هایی را که دیگران می‌گویند بدهند، فسادهایی را که در آمریکا وجود دارد نشان بدهند تا آنهایی که حرف از آمریکا و از رابطه با آمریکا دم می‌زنند، دیگر دنبال آن نباشند.  جنتی افزود: همچنین در قضیه فتنه خیلی بیشتر از اینها می‌شد کار شود تا کسی جرات نکند دفاع و حرفی داشته باشد و هر بچه‌ای که آثاری با این موضوع را ببیند از بانیان فتنه تنفر داشته باشد که چقدر این افراد گمراهی ایجاد کرده‌اند. هرچند خیلی‌ها هم تقصیر نداشتند و بیشتر مشکل بصیرتی داشتند.  او همچنین با تاکید بر اینکه نقش هنر در تربیت انسان والاست گفت: امیدوارم صاحبان این جشنواره و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، بیشتر تولید مثل کنند و هرچه بیشتر هنرمند متعهد تکثیر شود.
 


در ادامه این مراسم نادر طالب‌زاده،‌ آیت الله جنتی‌، خانواده‌های شهیدان‌ مصطفی احمدی روشن‌، خالقی‌پور‌، نوری‌، خراسانی‌، محققی‌ و نیز جمال شورجه‌ و ابوالقاسم طالبی برای اهدا لوح و فانوس زرین جشنواره عمار به فرج‌الله سلحشور روی سن آمدند. سلحشور پس از دریافت هدایای خود گفت: سلحشور قصه‌اش را از قرآن می‌گیرد، توفیقش را هم که خدا می‌دهد، ابعاد دیگر هنرمندی‌اش را هم که هنرمندان کمک می‌کنند، پس سلحشور چه کرده است؟ هیچ!کارگردان مجموعه «یوسف پیامبر» در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یک خواهش از مسئولان این مملکت دارد بیان کرد: هنرمندان فقط کسانی هستند که در یک رشته تخصص دارند‌ پس  هنرمند را با عالمان، بزرگان برابر نکنید آنها عارف‌، دانشمند و متخصص نیستند اما گاهی می‌بینیم که جامعه بیش از ظرفیت هنرمندان برایشان ارزش قائل می‌شود، در حالی که آنها هرچه  می‌کنند وظیفه‌شان است.