به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۲۷۸۸۳۹

روکش‌های ونییر مناسب برای زیبایی دندان

گروه سلامت و زیبایی: یکی از بزرگترین چالش‌های دندان پزشکی بازیابی زیبایی از دست رفته ی دندان‌ها است. امروزه علاوه بر سلامت دندان‌ها زیبایی و ظاهر آنها بسیار با اهمیت است و افراد نسبت به تاثیر لبخندشان بر دیگران ارزش زیادی قایل هستند.
روکش‌های ونییر  مناسب برای زیبایی دندان
امروزه روش‌های مختلفی برای اصلاح طرح لبخند شناخته شده است که پزشک باید با توجه به شرایط و وضعیت دندان‌های هر فرد و بودجه ی مالی بیمار بهترین روش را انتخاب کند.
در روش‌های کامپوزیت و لمینت، نوع مواد مصرفی و روش آماده سازی دندان‌ها تاثیر بسزایی در رسیدن به نتیجه مطلوب دارند. روکش‌های دندانی به حفظ ساختار دندان‌ها، کیفیت مکانیکی و دوام و زیبایی وآنها کمک می کند. لمینت‌های سرامیکی پوسته‌های بسیار نازکی هستند که به قسمت خارجی دندان چسبانده می شوند. کامپوزیت‌ها معمولا از جنس موادی هستند که دندان‌ها را پر می کنند و شکلی خمیری دارند که در سطح خارجی دندان قرار داده می شوند. هر دو روش لمینت و کامپوزیت دندان برای اصلاح فرم دندان‌ها و تغییر رنگ آنها متناسب با دندان‌های فرد مورد استفاده قرار می گیرند. در هر دو روش، هدف اصلاح طرح لبخند است. در مواردی که روی سطح دندان‌ها لکه ایجاد شده باشد، برای اصلاح بد رنگی و شکل بد دندان‌ها و اصلاح فاصله بین دندان‌ها می توان از کامپوزیت و لمینت استفاده کرد. در مواردی که دندان‌های فرد کوچک و کوتاه باشد نیز می توان از این دو روش کمک گرفت. از جمله مواد و سیستم‌هایی که معمولا مورد استفاده قرار می گیرند می توانیم به پروسرا و آی پی اس ایمپرس اشاره کنیم.
ما در مرکز زیبایی و  دندانپزشکی دایادنت از جدیدترین دستگاه‌های cad cam برای تراش لمینت‌های سرامیکی استفاده می کنیم که این امکان را ایجاد می کند لمینت‌ها را با کم ترین ضخامت ممکن تراش دهیم که این خود عامل بسیار تاثیر گذاری در ظرافت و زیبایی لمینت‌ها است که لمینت‌های ما را نسبت به سایر مراکز متمایز می کند. بعد از تراش روکش‌های لمینت توسط دستگاه‌های cad cam، این روکش‌ها با استفاده از چسب‌های مخصوص روی دندان‌ها چسبانده می شوند.
 
موارد مصرف روکش‌های ونییر
 • روکش‌های ونییر برای تغییر و اصلاح شکل دندان‌ها و رسیدن به شرایط ایده آل مورد استفاده قرار می گیرند.
 •   بعضی از عوامل مانند مصرف بعضی از داروها و مواد غذایی و بالا رفتن سن باعث تغییر رنگ شدید دندان‌ها می شوند که با روش‌هایی مانند بیلیچینگ قابل تغییر و درمان نیستند.
 • برطرف کردن مشکلات و نقص‌های سطح دندان مانند ترک‌های ریزی که روی مینای دندان بر اثر بالا رفتن سن و وارد شدن ضربه به وجود می آیند و به مرور باعث ضعیف شدن و تغییر رنگ مینای دندان می شوند.
 • اصلاح قسمت شکسته ی دندان‌ها
• نزدیک کردن فاصله دندان در ناحیه دیاستماس و اصلاح فرم دندان‌هایی که چرخیده اند و موقعیت مناسب ندارند.
 • اصلاح اندازه ی دندان‌های کوتاه، افزایش ارتفاع دندان‌های کوتاه کمک شایانی به اصطلاح طرح لبخند فرد می کند.
 • ترمیم رنگ نامناسب روکش‌های تمام سرامیک و متال سرامیک دندان‌ها
 
 موارد منع استفاده از روکش‌های ونییر
 موارد منع زیادی در استفاده از روکش‌های ونییر وجود ندارد. با این حال می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 • بیماران مبتلا به دندان قروچه که این افراد فشار زیادی بصورت غیر ارادی به دندان‌های خود وارد می کنند. این موضوع باعث وارد شدن ضربه به دندان‌ها و روکش‌ها می شوند.
در این موارد روکشی محافظتی برای بیمار تجویز می شود که بعد از اتمام درمان، برای جلوگیری از وارد شدن فشار و ضربه به دندان‌ها توسط بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.
• روکش‌های ونیر باید تمام حاشیه‌های دندان را در بر بگیرند نه اینکه تنها روی سطح دندان چسبانده شوند.
•  استفاده زیاد از فلوراید‌ها و همچنین دندان‌های شیری، ممکن است اچ لازم برای انجام روکش‌های ونیر را نداشته باشند.
• تاج‌های دندان باریک و کوچک که معمولا در دندان‌های پیشین پایینی دیده می شوند.
 
انتخاب مورد درمان برای روکش‌های ونییر
 •  عامل بسیار مهم در استفاده از روکش‌های دندانی ونییر، ثبات و پایداری و ارتباط متناسب سطح اکلوژال دندان‌ها است.
• در روش روکش‌های ونییر مانند سایر روش‌های ترمیمی، نسوج نرم و سخت نگهدارنده ی دندان‌ها باید سالم باشند.
•  افرادی که از دهان نفس می کشند کاندید‌های مناسبی برای انجام روکش‌های دندانی نیستند.
•  یکی از عوامل بسیار مهم در رسیدن به نتیجه ی مطلوب در روش روکش‌های دندانی ونییر، نگرش بیمار و مراقبت‌هایی است که بیمار انجام می دهد.
•  قبل از انجام روکش‌های ونییر بیمار باید عاداتی مانند جویدن ناخن‌ها را ترک کند. زیرا جویدن ناخن‌ها فشار زیادی را به روکش‌های دندانی وارد می کند.
 
انواع روکش‌های ونییر
 روکش‌های ونییر معمولا به دو روش لمینت و کامپوزیت انجام می شوند که در ادامه به بررسی هر دو روش می پردازیم:

 لمینت‌های سرامیکی:
 پرسلن فلدسپات یکی از متداول ترین موادی است که در ساخت لمینت‌های دندانی از آن استفاده می شود.ماده ی اصلی تشکیل دهنده پرسلن فلدسپات، فلدسپار است که شامل آلومینیوم اکسید، پتاسیم اکسید، سدیم اکسید و سیلیکون اکسید می شود.پرسلن فلدسپات‌ها مزایای بی شماری دارند.این مواد شکننده هستند. شفافیتی که این مواد دارند باعث می شود که روکش‌هایی که با استفاده از این مواد ساخته می شوند ظاهری بسیار طبیعی داشته باشند. آماده سازی دندان در کلینیک زیبایی و دندانپزشکی دایادنت برای انجام لمینت بسیار مختصر است و آسیبی به دندان وارد نمی شود پس بنابراین مینای دندان بیمار کاملا حفظ می شود.
 
کامپوزیت:
 شرکت‌های دندانپزشکی نسل جدیدی از کامپوزیت‌ها را طی سال‌های اخیر معرفی کرده اند که ویژگی‌های زیبایی و فیزیکی بهتری نسبت به قبل دارند. قبلا تصور می شد که کامپوزیت‌ها با لمینت‌های سرامیکی در ناحیه ی دندان‌های قدامی جایگزین شوند ولی ویژگی‌های زیبایی و فیزیکی کامپوزیت‌ها به شکل چشم گیری ارتقا یافته است. یکی از بزرگترین مزیت‌های کامپوزیت‌ها این است که مستقیما از آنها استفاده می شود و طول درمان طولانی مدتی نیاز نیست. در روش کامپوزیت مهارت و تجربه ی دندان پزشک تاثیر بسیار زیادی در رسیدن به  نتیجه ی مطلوب دارد.   کامپوزیت‌ها نسبت به ساییده شدن و تغییر رنگ حساسیت بیشتری نسبت به لمینت‌ها دارند. در انجام کامپوزیت دندان نیازی به آماده سازی‌های زیادی نداریم و مینای دندان برای چسبندگی مطلوب حفظ می شود. طبق تحقیقات مستند ثابت شده که پیوند چسبندگی لمینت به مینای دندان به قدر قابل توجهی بیشتر از کامپوزیت است. گزارشات نشان می دهد که روکش‌های کامپوزیتی دندان‌های آماده سازی شده را ترمیم نمی کند. هرچند می توان روکش‌های کامپوزیتی را بصورت غیر مستقیم در لابراتوار‌های دندان سازی ساخت ولی در اصل کامپوزیت‌ها به طور مستقیم در مطب ساخته می شوند.
 
مزیت‌های لمینت نسبت به کامپوزیت
 لمینت‌ها شکننده هستند ولی بعد از باند شدن و چسبانده شدن به ساختار سالم دندان بسیار محکم و با دوام می شوند. اگر از لمینت‌ها به درستی مراقبت شود دوام بسیار زیادی خواهند داشت.
لمینت‌ها ساختاری شفاف دارند و نور از آنها عبور می کند و جزییات مینای دندان را به خوبی نشان می دهند درحالی که کامپوزیت‌ها این ویژگی را ندارند. برخلاف سایر روکش‌های ونییر، لمینت‌ها به خاطر سطح نرمی که دارند رنگ پذیری بسیار کمی دارند. لمینت دندان نسبت به کامپوزیت روشی ایمن تر محسوب می شود زیرا ما در کلینیک زیبایی و دندانپزشکی دایادنت برای انجام لمینت دندان‌ها را تراش نمی دهیم و آسیبی به مینای دندان وارد نمی شود.
 
مزیت‌های کامپوزیت نسبت به لمینت
• کامپوزیت معمولا در یک جلسه توسط دندانپزشک در مطب انجام می شود این در حالی است که لمینت معمولا در چند جلسه انجام می شود و روکش‌ها در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شوند و در مطب توسط پزشک روی دندان‌ها چسبانده می شوند.
• هزینه ی انجام کامپوزیت نسبت به لمینت‌ها کم تر است. لمینت‌ها باید جداگانه در لابراتوار‌های دندان سازی ساخته شوند. این در حالی است که کامپوزیت در داخل مطب مستقیما روی دندان بیمار چسبانده می شود.
• اگر کامپوزیت‌ها آسیب ببینند این امکان وجود دارد که آنها را ترمیم کنیم. این درحالی است که اگر لمینت دچار آسیب شود قابل ترمیم نیست و باید جایگزین شود.
 
مراقبت‌های بعد
•  مراقبت‌های بیمار و رعایت نکات بهداشتی تاثیر بسزایی در رسیدن به نتایج مطلوب در انجام روکش‌های لمینت و کامپوزیت وجود دارد.
• مراقبت‌ها باید تلاشی دو طرفه هم از طرف بیمار و پزشک باشد.
•  بیمار نباید از جرم گیری با استفاده از التراسونیک استفاده کند بلکه بصورت منظم و دستی جرم گیری را انجام دهد.
• از خمیر دندان‌هایی که مقدار بالایی فلوراید در ترکیبات خود دارند استفاده نشود
• بیمار باید عاداتی را مانند جویدن ناخن و... را ترک کند
•  حین ورزش‌های رزمی و... که احتمال وارد شدن ضربه به دندان‌های فرد وجود دارد حتما از محافظ‌های مخصوص پلاستیکی استفاده شود.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت ما مراجعه کنید و یا با ما تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.
 www.dayadent.ir
065 75 75 0990 
77978249 – 021  |   6468 577 0990
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها