کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زیاده روی در مصرف موز شما را می‌کُشد؟

30 خرداد 1400 ساعت 17:37


گروه علمی: برخی بر این باورند زیاده روی در مصرف موز می‌تواند انسان را به کام مرگ بکشاند.موز یکی از میوه های بسیار پرطرفدار است. این میوه نه تنها به دلیل مزه دلپذیر آن، بلکه به دلیل آنکه دارای سطح بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی است، گزینه مناسبی برای تامین نیازهای بدن محسوب می شود.گرچه موز میوه خوشمزه ای است، اما آیا خوردن این میوه می تواند باعث مرگ انسان شود؟
 

برخی افراد عادت دارند در مصرف میوه‌ها زیاده روی کنند. شاید به نظر مسخره برسد، اما شایعاتی وجود دارد که می‌گوید در صورتی که افراد در خوردن موز زیاده روی کرده و بیش از ۶ موز مصرف کنند احتمال مرگ آن‌ها وجود دارد.
شاید در ابتدا این موضوع را رد کنید که مصرف میوه ها می تواند انسان را به کام مرگ بکشاند. اما بیایید دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم. موز سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی است که معمولاً برای تزریقات مرگبار از آن استفاده می شود. زمانی موضوع پیچیده تر می شود که بدانید موز یک میوه رادیواکتیوی بوده و تمامی ما می دانیم رادیواکتیو برای بدن خطرناک است.

با این حال، خبر خوشحال کننده این است که خوردن بیش از اندازه موز کشنده نیست. اما تکلیف پتاسیم بالای موز و رادیواکتیوه بودن آن چه می‌شود؟گرچه موز دارای هر دو این مواد است اما ادعا درباره خطرناک بودن آن اغراق و زیاده روی است. درباره پتاسیم موز ذکر این موضوع ضروری است که این عنصر برای بدن بسیار ضروری است. کمبود پتاسیم منجر به بی حالی، درد، یبوست، و حتی فلج شدگی می شود. به همین دلیل نیز مصرف روزانه یک موز به افراد توصیه می شود.

با این حال، یک انسان بالغ روزانه تنها به ۴.۷ گرم پتاسیم نیاز دارد. کمتر از این میزان منجر به بروز بیماری‌های ناشی از کمبود پتاسیم شده و مصرف بیش از آن نیز منجر به بروز عوارض دیگر می‌شود. زیاده روی در مصرف پتاسیم می‌تواند منجر به هایپرکالمی شود.هایپرکالمی به افزایش سطح خونی یون پتاسیم در بدن اطلاق می شود که می‌تواند مرگبار باشد. کلیه ها نقشی ویژه در دفع پتاسیم اضافی از بدن دارند اما در صورتی که فرد در مصرف پتاسیم زیاده روی کند، کلیه ها در دفع آن ناتوان هستند، در نتیجه سطح پتاسیم در خون افزایش می یابد.
این موضوع می تواند منجر به درد قفسه سینه، تنگی نفس، و تپش قلب شود. در موارد بسیار جدی این امر باعث ایست قلبی و در نتیجه مرگ می شود.

حال به موضوع زیاده روی در مصرف موز باز می‌گردیم. دانشمندان می‌گویند این شایعه که مصرف بیش از ۶ موز احتمال مرگ فرد را درپی دارد را رد می‌کنند. در حقیقت یک موز تنها ۰.۴۷ گرم پتاسیم دارد و فرد باید دستکم ۱۱ موز بخورد تا نیاز روزانه بدن به پتاسیم (معادل ۴.۸ گرم) را تامین کند.درباره رادیواکتیوه بودن موز نیز به هیچ عنوان جای نگرانی نیست. آیا می‌دانید که شما هم اینک در میان طیف گسترده‌ای از تشعشعات مختلف از صفحه نمایشگر رایانه تا غذا‌هایی که می‌خورید قرار دارید. حتی بدن انسان نیز دارای تشعشعات خواص خود است.
در حقیقت سلول‌های بدن انسان بدون هیچ مشکلی توانایی مقابله با این تشعشعات را دارند. تنها زمانی که شدت تشعشعات بالا باشد (برای مثال قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیواکتیوه برخی عناصر مانند اورانیوم) این موضوع می‌تواند برای بدن انسان مضر باشد و منجر به بروز برخی بیماری‌ها مانند سرطان شود.


کد مطلب: 278870

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/278870/زیاده-روی-مصرف-موز-می-ک-شد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir