کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشتار گاوهای باردار به دلیل کمبود خوراک دام

تجارت نیوز , 31 خرداد 1400 ساعت 9:47


گروه اقتصادی:  خشکسالی و کاهش واردات خوراک دام گرفتاری‌های بزرگی برای دامداران ایجاد کرده است.
طبق گزارش مهر‏ از ابتدای فروردین تا اواسط اردیبهشت امسال واردات پنج کالای اساسی از جمله کنجاله سویا، جو و ذرت که خوراک دام به حساب می‌آیند به لحاظ وزنی ۵۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۲ درصد کاهش داشته است.
از آن سمت با افزایش قیمت دلار، مدتهاست علوفه و کاه بازار داخلی هم توسط سودجویان به خارج از ایران قاچاق می‌شود
مجتبی عالی، رییس اتحادیه سرارسری دامداران در این زمینه  گفت: مشکل اصلی دامدارلن کاهش شدید واردات خوراک دام است وگرنه کاه ارزش غذایی ندارد و صرفا دام با آن در حدی تغذیه می‌شود تا از گرسنگی تلف نشود.
حالا به گفته او قیمت کاه با افزایش بیش از دو برلبری به کیلویی چهار هزار تومان رسیده است. او می‌گوید: خشکسالی و وضعیت بحرانی تامین نهاده‌های دامی باعث شده است گاوهای ماده و حتی باردار به سرعت راهی کشتارگاه‌ها می‌شوند و در کشتارگاه‌ها ترافیکی سنگینی برای ذبح دام وجود دارد.به گفته عالی کاهش قدرت خرید مردم دومین دلیلی است که باعث شده دامداران دام‌های خود را به صورت غیرمعمول راهی کشتارگاه کنند.

 
رییس اتحادیه سراسرس دامداران همچنین از نقش دلال‌ها در افزایش قیمت گوشت گفته و توضیح می‌دهد: دلال‌ها گوشت گاو با قیمت ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان و گوشت گوسفند را بین ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان از دامداران می‌خرند. این در حالی است که قیمت گوشت گوسفندی در بازار بیش از ۱۵۰ هزار تومان است.

عالی به قیمت انواع خوراک دام اشاره کرد. عالی گفت: دولت تنها ۳۰ درصد خوراک دام را تامین می‌کند؛ این در حالی است که دامداران برای تامین خوراک دام خود در بازار آزاد به دنبال نهاده هستند.در بازار آزاد قیمت جو پنج هزار و ۹۰۰ تومان، کنجاله هفت هزار تومان است. سویا هم قطره چکانی به دست دامداران می‌رسد.در همین زمینه ایسنا هم به نقل از ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از کاهش ۴۰درصدی تولید علوفه مراتع به دلیل خشکسالی خبر داده بود.


کد مطلب: 278922

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/278922/کشتار-گاوهای-باردار-دلیل-کمبود-خوراک-دام

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir