کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وارونه‌سازی درباره چرایی آرای باطله

31 خرداد 1400 ساعت 10:28


گروه سیاسی: روزنامه اعتماد نوشت: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای شهر و میاندوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هم برگزار شد ولی با یک تفاوت ویژه در انتخاب عالی‌ترین مقام انتخابی جمهوری اسلامی.
سید ابراهیم رییسی با کمتر از ۱۸ میلیون رای به عنوان رییس دولت سیزدهم از سوی ۴۸ درصد واجدان شرایط انتخاب شد ولی نفر دوم، آرای باطله بود. آرایی که از محسن رضایی و عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی هم پیشی گرفت تا اعتراض شرکت‌کنندگان در انتخابات در کنار آنانی که حاضر به آشتی با صندوق رای پس از حوادثی تلخ و ناکارآمدی‌هایی مشهود نشدند، بیش از پیش نمایان شود. همین مساله موجبات حملات تند و تیز اصولگرایان به دولت دوازدهم و وزارت کشور و نهادهای برگزار‌کننده انتخابات را فراهم آورد چنانکه حالا اصولگرایان حاضر در ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان از وصول صدها شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ می‌گویند و تلاش می‌کنند با استفاده از رسانه‌های متعلق به خود و البته شبکه‌های اجتماعی، افزایش آمار آرای باطله با قصور شخص عبدالرضا رحمانی‌فضلی به عنوان وزیر کشور و نیروهای زیر دستش نسبت دهند نه اعتراض مردم.
یکی از این افراد نصرالله پژمانفر، عضو جبهه پایداری و نماینده مشهد در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. او که نامش در میان حامیان ابراهیم رییسی هم به چشم می‌خورد، طی نامه‌ای به وزیر کشور خواستار پاسخگویی او نسبت به چرایی افزایش آرای باطله شده است. این نماینده مجلس در همین راستا در توییتر خود نوشته است: «دلیل افزایش «‎آرای باطله» چیست؟! تاخیرات متعدد در حین را‌ی‌گیری، چاپ تعرفه‌های مشابه و جابه‌جایی در نگارش و انداختن در صندوق، فاکتورهای جدی در مساله آرا باطله است که قابل تدبیر بود. کمیسیون اصل ۹۰ بر اساس شکایات متعدد واصله در حال پیگیری و خواستار پاسخ از شخص وزیر کشور شده است.»
او در جریان گفت‌وگوی خود توضیحات بیشتری ارائه داده و گفته است: «در جریان انتخابات اخیر، برگه رای ریاست‌جمهوری و مجلس خبرگان مشابه بوده و تفاوت ظاهری نداشته است بنابراین در مواردی مردم رای خود را جابه‌جا در برگه‌ها نوشته‌اند یا در صندوق‌های اشتباه انداخته‌اند. متاسفانه وزارت کشور در همه موارد، آرای مردم را باطله اعلام کرده که همین امر موجب افزایش آرای باطله شده است.»
این اظهارات عملا بدان معناست که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و در حالت کلی، اعضای جبهه پایداری در شرایطی انگشت اتهام را به سمت وزارت کشور گرفته‌اند که منطقا این نهاد قصوری در این ماجرا نداشته است. پژمانفر می‌گوید به دلیل شباهت تعرفه رای انتخابات خبرگان و ریاست‌جمهوری رای‌دهندگان اسامی را اشتباه نوشته‌اند، حتی اگر این اظهارات واقعی هم باشد که در پاره‌ای از موارد هست، باز هم در باطله بودن رای شکی نیست و وزارت کشور قانونا نمی‌تواند اقدامی در این مسیر انجام دهد. جالب آن است که در اعتراض اصولگرایان به وزارت کشور هیچ حرفی از چرایی آرای باطله وجود ندارد.


 


کد مطلب: 278937

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/278937/وارونه-سازی-درباره-چرایی-آرای-باطله

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir