به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۲۷۸۹۶۴

احتمال افزایش ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی

احتمال افزایش ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی
گروه اقتصادی: مشاور انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی از احتمال افزایش بیش از ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی در سال جاری خبر داد و گفت که تولیدکنندگان برای تعیین قیمت دقیق ماکارونی در سال جاری، منتظر اعلام نرخ گندم صنف و صنعت هستند و این تاخیر در اعلام قیمت برای آن‌ها مشکل‌ساز شده است.
 
رسول مژده شفق  با بیان اینکه دولت در سال جاری قیمت خرید تضمینی گندم را که ماده اولیه اصلی تولید ماکارونی است، ۱۰۰ درصد افزایش داده، اظهار کرد: سال گذشته دولت هر کیلو گندم را ۲۵۰۰ تومان از کشاورز می‌خرید و ۲۷۰۰ تومان به صنف و صنعت می‌فروخت اما امسال این قیمت ۵۰۰۰ تومان اعلام شده که با هزینه‌های تبعی حدود ۵۵۰۰ تومان به دست صنف و صنعت می‌رسد، اما هنوز قیمت قطعی اعلام نشده است.وی با بیان اینکه در سال جاری هزینه دستمزد، بسته بندی مثل سلفون و کارتن نیز افزایش داشته، تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل تولید کنندگان مشخص نشدن قیمت گندم صنف و صنعت است و با گذشت سه ماه از سال جاری مشخص نیست که قیمت تمام شده ماکارونی بر چه اساس باید محاسبه شود.

یارانه نمی‌خواهیم!
شفق با بیان اینکه هنوز درباره تامین گندم یارانه‌ای یا بدون یارانه هم تصمیمی اعلام نشده است، اظهار کرد: البته تولیدکنندگان به دنبال یارانه و تفاوت قیمت نیستند؛ چراکه رقابت سالم را از بین می‌برد. به طور کلی رانت در صنعت مشکلات و چالش‌های زیادی برای تولید کننده و مصرف کننده ایجاد می‌کند.وی با اشاره به ممنوعیت واردات گندم در سالهای اخیر، گفت: در خواست ما این است که دولت گندم را به قیمت تمام شده به صنف و صنعت عرضه کند. در سال‌های اخیر فقط دولت گاهی برای جبران کمبودها گندم وارد کرده است؛ بنابراین فقط یک منبع تأمین گندم وجود دارد و تولیدکنندگان یا باید مستقیماً گندم را از کشاورز بخرند یا از شرکت بازرگانی دولتی بر اساس قیمت تمام شده تهیه کنند.

به گفته مشاور انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی، با گذشت سه ماه از سال جدید، هنوز قیمت گندم صنف و صنعت تعیین شده تا بر اساس آن و بر مبنای افزایش دستمزد و سایر مولفه‌های تولید قیمت جدید ماکارونی تعیین شود.

احتمال افزایش ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی
وی افزود: در سال جدید قطعاً قیمت ماکارونی افزایش خواهد یافت، اما هرچقدر تعیین قیمت دیرتر انجام شود، تولیدکنندگان با مشکل جدی تری در امر تولید مواجه خواهند شد؛ بنابراین ادامه این روند که کالا به قیمت سال گذشته عرضه شود، اما هزینه حمل و نقل با افزایش ۷۰ درصد، دستمزد با حدود ۳۹ درصد، بسته بندی با بیش از ۷۰ درصد در کنار افزایش هزینه های سربار مواجه باشد برای تولیدکنندگان ممکن نیست.

سهم ۶۰ درصدی گندم در تولید ماکارونی
شفق با بیان این که در صورت افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گندم نیز، قیمت ماکارونی باید افزایش پیدا کند، در پاسخ به سوالی درباره میزان افزایش قیمت ماکارونی اظهار کرد: هنوز قیمت دقیقی برای نرخ ماکارونی در سال جاری برآورد نشده است اما با توجه به شرایط یاد شده و سهم ۶۰ درصدی گندم در قیمت ماکارونی به نظر می‌رسد با این شواهد قیمت هر بسته ماکارونی در سال جاری باید ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کند اما هنوز نرخ دقیقی مشخص نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ماکارونی یارانه دریافت نمی‌کند و قیمت گذاری آن تثبیتی نیست، گفت: سال گذشته تولیدکنندگان تعاملاتی با سازمان حمایت داشتند که با توجه به چانه زنی ها تا حدودی به ضرر واحدهای تولیدی بود اما با توجه به اینکه مدتی است تولیدکنندگان گندم را آزاد تهیه می‌کنند، بر اساس ضوابط سازمان حمایت باید قیمت را خودشان تعیین و به سازمان حمایت اعلام کنند و در نهایت در سامانه درج شود. اصطلاحاً طبق مصوبه تنظیم بازار قیمت ماکارونی خود اظهاری می‌شود.این تولیدکننده در پایان از دولت خواست تا هر چه زودتر قیمت گندم صنف و صنعت را اعلام کند.گفتنی است که در حال حاضر بر اساس سامانه ۱۲۴ قیمت هر بسته ماکارونی رشته‌ای ساده ۷۰۰ گرمی ۸۶۰۰ و هر بسته ماکارونی ۵۰۰ گرمی ۶۳۰۰ تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها