به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۲۷۸۹۸۱

کم‌خوابی و پرخوابی برای قلب مضر است

کم‌خوابی و پرخوابی برای قلب مضر است
گروه علمی: مطالعات اخیر محققان دانشگاه کلرادو نشان می‌دهد، پرخوابی یا کم‌خوابی هردو یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی محسوب می‌شوند.این مطالعه با بررسی نیم میلیون نفر نشان می‌دهد پرخوابی یا کم‌خوابی افراطی احتمال بروز حمله قلبی را افزایش می‌دهد؛ حتی  اگر فردی غیر سیگاری باشد، مستمر ورزش کند و سابقه ارثی بیماری قلبی نیز نداشته باشد.

در ادامه این مطالعه آمده است، خواب با کیفیت شبانه به مدت ۶ تا ۹ ساعت می‌تواند برای افرادی که زمینه ژنتیکی بیماری‌های قلبی دارند نیز مفید باشد و این عامل خطر را تعدیل کند.این مطالعه با بررسی سابقه پزشکی ۴۶۱ هزار نفر نشان می‌دهد خواب کافی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در سلامت قلب است.

در ادامه آمده است، خواب کمتر از ۶ ساعت و بیشتر از ۹ ساعت احتمال حمله قلبی را به ترتیب به میزان ۲۰ و ۳۴ درصد افزایش می‌دهد. از طرفی خواب کافی بین ۶ تا ۹ ساعت خطر حمله قلبی در افرادی که سابقه ژنتیکی دارند را به میزان ۱۸ درصد کاهش می‌دهد. کم خوابی یا پرخوابی با تاثیر بر دیواره عروق خونی، رشد مغز استخوان و سلول‌های التهابی، رژیم غذایی ضعیف و عادت‌های غذایی مضر بر سلامت قلب و عروق موثر است.
برچسب ها: کمبود خواب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها