کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کرونا دربرخی ازافراد منجربه سکته مغزی می‌شود

باشگاه خبرنگاران , 31 خرداد 1400 ساعت 13:54


گروه جامعه: رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده گفت: طبق استاندارد باید ۸ هزار تخت توانبخشی داشته باشیم اما این تعداد به ۸۲ تخت در کل کشور محدود شده است.فریدون لایقی، فوق تخصص جراحی دست و اعصاب محیطی و رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده  اظهار کرد: بیمارستان توانبخشی رفیده اولین و تنها بیمارستان توانبخشی دانشگاهی کشور است و متاسفانه ما هیچ بیمارستان توانبخشی دیگری در ایران نداریم.
 

او افزود: وزارت بهداشت خیلی در تلاش است که در هر مرکز دانشگاهی و به ویژه در تهران، چند مرکز توانبخشی راه اندازی کند اما هنوز موفق به این کار نشده است.لایقی گفت: بعد از کرونا، تمام دنیا با یک موضوع جدید مواجه شد. محققان و متخصصان متوجه شدند حداقل یک سوم بیمارانی که به کرونا مبتلا و بستری و به خصوص در ICU مستقر می‌شدند، بعد از سه هفته که مرخص شده بودند، به کار توانبخشی نیاز داشتند و نمی‌توانستند به زندگی عادی خودشان ادامه دهند.

رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده گفت: طبق بررسی‌های انجام شده حدود ۴۶ درصد از بیماران مبتلا به کرونا که به ICU می‌روند دچار انواع آسیب‌های نوروپاتی و درگیری‌های عصبی عضلانی می‌شوند، به همین خاطر نمی‌توانند زندگی مستقل خود را شروع کنند.این فوق تخصص جراحی دست افزود: در ایران متاسفانه این افراد پس از مرخص شدن از بیمارستان به منزل می‌روند و گاه تا چندین ماه خانه نشین هستند در صورتی که به شدت نیازمند کار عملی هستند.لایقی ادامه داد: از این جهت با توجه به نیازی که در کشور احساس کردیم، یک بخش پست کووید در بیمارستان ایجاد کردیم تا بیماران کرونایی که بعد از مرخص شدن از بیمارستان به کار توانبخشی نیاز دارند را بستری و  به آنها خدمات رسانی کنیم.رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده بیان کرد: برخی از این بیماران علاوه بر مشکلات متعدد تنفسی به دلیل بی حرکتی طولانی مدتی که در طی دوران بستری بودن در بیمارستان تجربه می‌کنند، به کاردرمانی نیاز دارند تا عوارض عصبی عضلانی شان از بین برود.

کرونا در برخی از افراد منجر به سکته مغزی می‌شود
او افزود: متاسفانه کووید ۱۹ در برخی از افراد و حتی جوانان، منجر به سکته مغزی می‌شود. سکته مغزی، عارضه‌های نخاعی عوارض ناشی از کروناست که روی سیستم اعصاب مرکزی اثر می‌گذارد.لایقی تصریح کرد: همه افرادی که به کرونا با شرایط حاد مبتلا می‌شوند به دریافت خدمات توانبخشی با حضور و نظارت مستقیم متخصص مغز و اعصاب و متخصص فیزیکی توانبخشی، فیزیوتراپیست، کاردرمان، گفتاردرمان و در کنار اینها روانشناس، روانپزشک و مددکار اجتماعی نیاز دارند تا بتوانند حداکثر سرویس درمانی را دریافت کنند و به زندگی عادی برگردند.

او در مورد خواسته های این مجموعه از دولت جدید گفت: در ایران، طبق استاندارد ما باید ۸۰۰۰ هزار تخت توانبخشی داشته باشیم اما متاسفانه این تعداد به ۸۲ تخت بیمارستان رفیده محدود شده است و این عدد نسبت به کشور‌هایی مثل ترکیه که حدود ۴۰۰۰ هزار تخت دارد و کشور‌های دیگری مثل کویت، عربستان و ... قابل قبول نیست. از دولت آینده انتظار داریم که این حلقه مفقوده را جبران کند و بیمارستان‌ها و تخت‌های توانبخشی را افزایش دهد.

رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده گفت: روزانه ۱۰۰ بیمار دچار سکته مغزی می‌شوند و ۲۵ درصد از این تعداد ممکن است فوت کنند. از حدود ۷۵ درصد باقیمانده، تعدادی بهبود پیدا می‌کنند و حداقل نصف این تعداد به اقدامات توانبخشی نیاز دارند، همچنین بخش زیادی از این افراد به توانبخشی در سطح بستری نیاز پیدا می‌کنند.
این فوق تخصص جراحی دست ادامه داد: ما بیمارانی را در بیمارستان توانبخشی بستری می‌کنیم که به حداقل ۳ تا ۵ ساعت کار توانبخشی در روز و یا ۱۵ تا ۲۵ ساعت در هفته احتیاج داشته باشند و نیاز به کار‌هایی مثل فیزیوتراپی، کاردرمانی، فیزیوتراپی و یا گفتاردرمانی داشته باشند.

لایقی افزود: توانبخشی در اکثر بیمارستان‌های خارج از کشور هوشمند شده است ما نیز در حال پیش روی به هوشمند شدن خدمات این بیمارستان هستیم. این بیمارستان تنها بیمارستان توانبخشی کشور است و باید الگوی شایسته‌ای برای سایر بیمارستان‌ها باشد.او تاکید کرد:  لازم است از سیستم‌های رباتیک برای خدمات توانبخشی استفاده شود اما هزینه‌های این خدمات بسیار بالاست و دولت آینده باید بتواند روی این مسئله سرمایه گذاری کند تا یک الگوی مشخص برای سایر فضا‌های خدمات رسانی وجود داشته باشد.

امکان خرید وسایل هوشمند برای مرکز توانبخشی نداریم
این فوق تخصص جراحی دست بیان کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود بودجه، امکان خرید وسایل پیشرفته و هوشمند برای این مرکز نداریم. اگر این مشکل رفع شود قطعا می‌توانیم با تکیه بر پتانسیل علمی اعضای هیئت علمی دانشگاهی، یکی از مراکز پیشرفته و با تجربه در زمینه توانبخشی در خاورمیانه باشیم.لایقی در مورد کادر مجموعه درمانی رفیده گفت: در دانشگاه ما ۲۲ گروه توانبخشی حضور دارند که به عنوان استادان و هیئت علمی دانشگاه از سیستم توانبخشی مجموعه ما حمایت می‌کنند اما از نظر امکانات، تجهیزات و خرید و تهیه وسایل، به ویژه در چند سال اخیر، بسیار محدودیت و معذوریت وجود داشته است. امیدواریم که توجه خاصی به این مساله شود و دولت آینده و مسئولان وزارت بهداشت،  روی چنین مراکزی بیشتر تمرکز کنند. 


کد مطلب: 279025

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/279025/کرونا-دربرخی-ازافراد-منجربه-سکته-مغزی-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir