به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۲۷۹۰۳۴

اهدای خون را در تابستان فراموش نکنید

اهدای خون را در تابستان فراموش نکنید
گروه جامعه: مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه در فصل تابستان هر ساله شاهد کاهش آمار اهدای خون هستیم از مردم خواست که در این روزهای گرم با اهدای خون نجات بخش جان بیماران باشند. محمدرضا مهدی زاده افزود: درحال حاضر سطح ذخایر خون در استان تهران پایدار است، اما با افزایش گرما در روزهای تابستان و همچنین اگر ۲تا ۳ روز آمار اهدای خون کاهش یابد این سطح ذخیره نیز کاهش خواهد یافت و وضعیت ذخیره خون نگران کننده خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: بنابراین برای حفظ سطح ذخایر خون در استان تهران و حفظ پایداری آن نیاز است که اهدای خون به صورت دایم باشد و اهدا کنندگان خون بخصوص اهدا کنندگان مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون درسال) و با سابقه، اهدای خون را در اولویت برنامه زندگی خود قرار دهند و نجات بخش جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن باشند.
 
مدیرکل انتقال خون استان تهران تصریح کرد: موقعیت استان تهران به لحاظ تامین خون بسیار حساس و مهم است، چرا که می بایست خون مورد نیاز ۱۶۳ بیمارستان و مرکز درمانی در تهران تامین شود و تهران بالاترین درخواست برای خون در کشور را دارد.مهدی زاده با اشاره به عمر کوتاه و سه روزه پلاکت گفت: کسانی که به این فرآورده خونی نیاز مبرم پیدا می کنند معمولا مشکلات انعقادی یا سرطان دارند و در صورت کمبود این فرآورده همکاران انتقال خون با تماس و فراخوان اهدا کنندگان و دریافت مستقیم پلاکت این نیاز را رفع می کنند.
 
وی با اشاره به بیماری های مزمن نیازمند به خون و فرآورده های آن مثل تالاسمی و هموفیلی و سرطان و حجم بالای جراحی هایی که در مراکز درمانی استان تهران انجام می شود، تاکید کرد: ذخایر خون در استان تهران با توجه به شرایط موجود بسیار شکننده است و شهروندان تهرانی در کمک به همشهریان و هموطنان خود و حفظ وضعیت پایدار ذخایر خونی اقدام کنند.
 
مهدی زاده از شهروندان تهرانی خواست با اهدای خون جلوی کاهش ذخایر خون را بگیرند و به درمان بیماران کمک کنند و در شرایط عادی در تهران روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰واحد خون اهدا و بین  مرکز درمانی و بیمارستانی توزیع می شودو تمام تلاش ما و همکاران، تامین خون سالم و کافی برای بیماران بستری در بیمارستان و مرکز درمانی در پایتخت است.
 
مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: شیوع گسترده ویروس کرونا و ایجاد نگرانی های زیاد در جامعه، یکی از دلایل جدی در کاهش آمارهای حضور و اهدای خون مردم است که برای از بین بردن نگرانی ها، بارها اعلام کرده ایم که مراکز اهدای خون به دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی، در بالاترین سطح سلامت قرار دارد و البته مراقبت از سلامت اهداکنندگان خون، وظیفه اصلی ما بوده و خواهد بود.
 
وی ضمن اشاره به نقش مردم در نجات و زندگی بخشیدن به بیماران نیازمند به خون افزود: حضور مستمر مردم به طور خاص در این روزهای سخت می تواند بهترین و شیرین ترین لحظه ها را در نظام سلامت بسازد زیرا چشم بیماران، منتظر اهدای خون مردم و رساندن این مایه حیات بخش به بدن رنجور آن هاست.
 
مهدی زاده با تشویق مردم به اهدای خون گفت: واقعا در این روزها، بیش از همیشه به مهربانی و وفاداری مردم نیاز داریم و امیدواریم در کنار سختی ها و تلخی های کرونا، شاهد صحنه های پر از عشق و زندگی در مراکز اهدای خون باشیم و باید از مردم عزیز تشکر کنم که هر وقت شرایط سخت می شود، با همه توان و انگیزه به میدان می آیند.
 
وی افزود: اهدا کنندگان خون در استان تهران با مراجعه به مراکز  انتقال خون استان تهران به نشانی  http://www.tbtc.ir می توانند در ۶مرکز انتقال خون حضور یابند و خون اهدا کنند و یا اینکه به منظور جلوگیری از اتلاف وقت با مراجعه به این نشانی و با مراجعه به سامانه نوبت دهی اینترنتی، مکان و زمان مورد نظر خود برای اهدای خون را دریافت کنند.
برچسب ها: اهدای خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها