به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۲۷۹۰۷۳

لوازم خانگی چقدر افزایش قیمت داشته است؟

لوازم خانگی چقدر افزایش قیمت داشته است؟
گروه اقتصادی: سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: افزایش قیمت لوازم خانگی در ۶ ماه گذشته بی سابقه بوده است.حمید رضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به وضعیت تعیین قیمت لوازم خانگی اظهار کرد: برای تعیین قیمت تمام شده؛ مواد اولیه، قطعات و هزینه دستمزد قیمت نهایی یک محصول را مشخص می‌کنند.
 
او افزود: افزایش قیمت در حدود ۲۹۰ درصد را خصوصا در ۶ ماه گذشته شاهد بوده‌ایم، حتی در نهاده‌های اولیه داخلی نیز زیر ۵۰ درصد افزایش نداشته‌ایم، همچنین هزینه نیروی انسانی نیز ۳۹ درصد طبق قانون افزایش پیدا کرده است. در نهایت قیمت تمام شده لوازم خانگی تابعی از قیمت مواد اولیه و هزینه‌های بالاسری است.

افزایش ۲۹۰ درصدی قیمت لوازم خانگی در ۶ ماه گذشته
او در ادامه بیان کرد: سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته به طور میانگین حدودا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. اما در برخی از موارد قیمت‌ها بیشتر افزایش پیدا کرده است مانند؛ تلویزیون.سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اظهار کرد: تلویزیون به واسطه اینکه پنل آن در کره و چین تولید می‌شود، در هیچ کشوری مانند ژاپن، آلمان و آمریکا تولید نمی‌شود؛ بنابراین قیمت این پنل‌ها افزایش بسیار زیادی و حداقل ۵۰ درصد را داشته است. به همین دلیل تلویزیون افزایش قیمت بیشتری نسبت به سایر لوازم خانگی داشته است.

او در پاسخ به اینکه آیا این افزایش قیمت مشمول قیمت گذاری ستاد می‌شود یا خیر؟، بیان کرد: تعیین و افزایش قیمت لوازم خانگی نیاز به مجوز سازمان حمایت ندارد؛ زیرا نه ارز دولتی به آن تعلق می‌گیرد و نه امکانات دولتی خاصی را می‌گیرد. به همین دلیل شامل تعیین قیمت توسط دولت نمی‌شود.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به اینکه با احتمال به نتیجه رسیدن برجام آیا صنعت لوازم خانگی نگران این نیست که در‌ب‌ها باز شود و لوازم خارجی بازار را پوشش دهند؟، بیان کرد: موضع ما این است که درب‌ها را به روی سرمایه گذاری خارجی باز می‌بینیم؛ بنابراین نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم مشروط به اینکه براساس یک استراتژی این سرمایه گذاری انجام شود. یعنی آن‌ها نمی‌توانند محصولات کامل خود را در بازار عرضه کنند. بازار ما امروز یک تولید خیره کننده داشته و در صنعت دیگری تا این حد افزایش تولید را نداشته‌ایم.
او در پایان گفت: بنابراین هیچ جایی برای برند‌های خارجی برای اینکه محصول کامل خود را عرضه کنند و در نهایت سبب کاهش تولید و اشتغال شوند، وجود ندارد. شورای سیاستگذاری صنعت لوازم خانگی که در وزارت صمت تاسیس شده به اتفاق همه انجمن‌های تولید کننده برنامه منع واردات محصول کامل را تا ۵ سال آینده دارند، تا تولید را بیشتر از این تقویت کنیم.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها