به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۲۷۹۱۰۲
مجاری دمکراتیک و مدنی در حال فرسایش هستند

وخامت چشمگیر وضعیت حقوق بشر در جهان

وخامت چشمگیر وضعیت حقوق بشر در جهان
گروه بین الملل: کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل  خواستار اقدامات جدی برای جلوگیری از وخامت چشمگیر وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان شد و بر وضعیت بد حقوق بشر در چین، روسیه و اتیوپی تاکید کرد.
میشل باشله در سخنرانی افتتاحیه چهل‌وهفتمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «جبران وخامت چشمگیر وضعیت حقوق بشر در دوران حیات ما نیازمند تغییر بنیادی در ديدگاه و اقدامات مشخص است».
او هشدار داد: «فقر مطلق، نابرابری و بی‌عدالتی رو به افزایش است و فضا و مجاری دمکراتیک و مدنی در حال فرسایش هستند».
اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل که به دلیل محدودیت‌های بهداشتی به صورت مجازی برگزار می‌شود تا روز ۲۳ تیرماه ادامه خواهد داشت. در این اجلاس علاوه بر گزارش مربوط به نژادپرستی نهادینه شده در نقاط مختلف جهان، موارد نگران کننده نقض گسترده حقوق بشر از جمله در میانمار، بلاروس و ناحیه تیگرای در شمال اتیوپی به بحث گذاشته می‌شود.
 باشله در بخشی از سخنرانی خود نسبت به «نقض شدید حقوق بشر و موازین بین‌المللی در ناحیه تیگرای» اظهار نگرانی کرد. او با اشاره به مصادیق نقض حقوق بشر از جمله کوچ اجباری مردم، بازداشت‌های فراقانونی و تجاوز به کودکان و زنان، تاکید کرد که طبق گزارش‌های موثق ارتش اریتره هنوز در این ناحیه مستقر است.
او افزود که در سایر نواحی اتیوپی و همزمان با برگزاری انتخابات سراسری آن کشور موارد متعددی از برخوردهای خشونت‌آمیز بین اقلیت‌های قومی روی داده که محصول قطبی شدن جامعه و بی‌توجهی به نارضایتی‌های قدیمی مردم است. باشله افزود: «تکیه بر ارتش و نیروهای امنیتی یک راه حل درازمدت نیست و باید گفتمان سراسری بین تمامی اقلیت‌ها را در پیش گرفت».
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از سرکوب طرفداران دمکراسی در هنگ‌کنگ، از اجرای قاون امنیتی جدید دولت چین در این ناحیه انتقاد کرد و گفت تاکنون حداقل ۱۰۷ نفر براساس این قانون بازداشت و علیه ۵۷ نفر اعلام جرم شده است.او افزود اولین مورد از محاکمه‌ها در چارچوب این قانون که قرار است در روزهای آینده آغاز شود «یک سنجش مهم از استقلال قوه قضائیه هنگ‌کنگ خواهد بود».
 باشله خاطرنشان کرد که هنوز منتظر موافقت دولت چین برای سفر به ایالت سین‌کیانگ است. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از سوی دولت‌های غربی به خصوص آمریکا تحت فشار قرار گرفته است تا با لحن صریح‌تری از سیاست‌های پکن در برخورد با مسلمانان اویغور انتقاد کند.
ده‌ها کشور به پیشنهاد دولت کانادا قرار است  بیانیه مشترکی در مورد نقض حقوق بشر در ایالت سین کیانگ را به این اجلاس ارائه داده و از دولت چین بخواهند با سفر باشله و سایر ناظران مستقل و بین‌المللی به این ایالت موافقت کند.میشل باشله در بخش دیگری از سخنانش از اقدامات حکومت روسیه با هدف محدود کردن ابراز نظر و مشارکت مخالفان و دگراندیشان در انتخابات پارلمانی آینده انتقاد کرد. او تلاش دولت روسیه برای منحل کردن نهاد مبارزه با فساد مالی به رهبری الکسی ناوالنی را نمونه‌ای برجسته‌ از اعمال فشار به مخالفان توصیف کرد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اخیراً متن قانون جدیدی را امضا کرد که طبق آن کارمندان و اعضای گروه‌ها و نهادهایی که از نگاه دولت روسیه «افراطی» تلقی می‌شوند حق شرکت در انتخابات را نخواهند داشت.باشله گفت: «از روسیه می‌خواهم که حقوق مدنی و سياسی را محترم بشمرد. قوانین و مقرراتی که حق آزادی بیان، اجتماعات مسالمت‌آمیز و تشکیل نهادهای مدنی و سیاسی را محدود می‌کنند باید مورد بازنگری قرار گرفته و با موازین بین‌المللی حقوق بشر انطباق یابند».
او از دولت روسیه خواست روش فراقانونی قرار دادن فعالان سیاسی و مدنی و نهادهای غیردولتی در فهرست گروه‌های «افراطی و یا عوامل خارجی» را متوقف کند.
 کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اعلام این که وضعیت نقض حقوق بشر در جهان را هرگز به این بدی و به این گستردگی ندیده است، خواستار افزایش تلاش‌ها برای جبران این «عقب‌ماندگی» شد.وی گفت: «ما به جوامعی نیاز داریم که در عین گوناگونی، در مورد کاهش نابرابری‌ها و پیشبرد کلی حقوق بشر تعهد بنیادین دارند.»


 
برچسب ها: حقوق بشر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها