به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۲۷۹۱۲۹

قیمت بیت‌کوین در شرق تعیین می‌شود

قیمت بیت‌کوین در شرق تعیین می‌شود
گروه اقتصادی: چین با ممنوع کردن استخراج رمزارزها در یکی از استان‌های مهم جنوب غربی، محدودیت‌های صنعت ماینینگ گسترده خود را ادامه داد.به گزارش فرانس ۲۴، کار استخراج ارزهای دیجیتال در چین با وجود ممنوعیت تجارت داخلی از سال ۲۰۱۷، تقریبا ۸۰ درصد تجارت جهانی رمزارزها را در اختیار دارد، اما در ماه‌های اخیر چندین استان دستور بسته‌ شدن مراکز ماینینگ را دریافت کرده‌اند، زیرا پکن به این صنعت اعتقادی ندارد و آن را متناقص با امنیت مالی می‌داند.

براساس اطلاعیه‌ای که به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی چین منتشر و توسط یک ماینر سابق بیت‌کوین نیز تأیید شده است، مقامات استان سیچوان هفته گذشته دستور بسته‌ شدن ۲۶ مرکز استخراج را صادر کرده‌اند. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که در این اطلاعیه به شرکت‌های برق دستور داده شده تا از روز یکشنبه گذشته تامین برق همه مراکز استخراج رمزارز را متوقف کنند. برای پاکسازی کامل به دولت‌های محلی دستور داده شده که «تحقیقاتی به روش سریع» را برای یافتن و خاموش کردن مراکز مشکوک به استخراج انجام دهند. استان سیچوان یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال در چین محسوب می‌شود.
 
نگرانی از ریسک‌های مالی
شورای دولتی کابینه چین‌ماه گذشته میلادی متعهد شده بود که به‌عنوان بخشی از اقدامات کنترل ریسک‌های مالی، استخراج و تجارت بیت‌کوین را کاهش دهد. مناطق مشهور استخراج ارزهای دیجیتال مانند مغولستان داخلی، به‌دلیل استفاده از برق تولید شده از انرژی‌های بسیار آلوده‌کننده مانند زغال سنگ برای استخراج بیت‌کوین، همواره مورد انتقاد شدید بوده‌اند، اما براساس گمانه‌زنی‌های مختلف به‌نظر می‌رسد که دستورالعمل‌های جدید دولت چین مبنی بر تعطیلی مراکز استخراج رمزارز فراتر از موضوع برق و آلودگی‌های زیست‌محیطی باشد و بیشتر به مسائل مالی و البته پولشویی بازگردد. با این حال هرگز نمی‌توان موضوع آلودگی را که دولت چین این روزها سخت با آن درگیر است، از نظر دور داشت.

تعطیلی ۹۰ درصدی
یکی از ماینرهای پیشین ارزهای دیجیتال در چین به خبرگزاری فرانسه گفته است که آنها مطابق با الزامات روزهای اخیر همه‌چیز را تعطیل کرده‌اند. او در این خصوص گفت: «گروه‌های فعالی برای بررسی آمده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که ما عملیات را خاموش کرده و دستگاه‌ها را از مدار خارج کرده‌ایم.» براساس گزارشی که در روزنامه دولتی گلوبال‌تایمز منتشر شده، بسته‌شدن مراکز استخراج رمزارز در این استان منجر به تعطیلی بیش از ۹۰ درصد ظرفیت استخراج بیت‌کوین در این کشور شده است. رسانه‌های چینی گزارش داده‌اند که جریان برق همه مراکز استخراج رمزارز در سراسر استان در نیمه‌شب یکشنبه متوقف شده است.
 
متخلفان را لو بدهید
طبق شاخص مصرف برق بیت‌کوین دانشگاه کمبریج، سیچوان دومین منطقه استخراج فشرده چین پس از سین‌کیانگ در شمال غربی این کشور محسوب می‌شود. همچنین در ماه‌های اخیر به کلیه مراکز استخراج در مناطق کم‌جمعیت اما غنی از زغال سنگ و نیروگاه‌های آبی مغولستان داخلی و چینگ‌های هم دستور داده شد که کارشان را تعطیل کنند. ضمن اینکه مشوق‌هایی نیز برای شهروندانی که مراکز غیرقانونی ماینینگ را لو می‌دهند، گذاشته شده است.

تصمیم جنجالی بانک کشاورزی چین
درحالی‌که فشارهای دولت چین باعث کاهش استخراج رمزارز در این کشور شده و این مهم روی بازار ارزهای دیجیتال تأثیر منفی گذاشته است، بانک کشاورزی، سومین بانک بزرگ چین هم تمامی تراکنش‌های مربوط به رمزارزها را ممنوع اعلام کرد. این اقدام بانک کشاورزی چین، یک شوک بسیار بزرگ دیگر را به بازار ارزهای دیجیتال وارد کرده است. پس از اعلام رسمی این موضع، ارزش بیت‌کوین در بازار با کاهشی هزار دلاری روبه‌رو شد. این بانک در اطلاعیه‌ خود همچنین به این موضوع پرداخته که درصورت تخطی از این ابلاغ، تراکنش تعلیق و حساب فرد مسدود خواهد شد.
 
کاهش شدید قیمت بیت‌کوین
درحالی‌که در ساعت یک بامداد دوشنبه (دیروز) ارزش بیت‌کوین حدود ۳۶ هزار دلار بود، در ساعت ۱۱ به ۳۲۷۶۷ رسید. با این حال به‌نظر می‌رسد که اقدامات دولت چین همچنان ادامه‌دار بوده و می‌تواند نوسان‌های مختلفی را به بازار ارزهای دیجیتال وارد کند.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: بیت کوین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها