به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۲۷۹۱۸۷

پیدا کردن شغل ازراه‌های قانونی‌حقِ زنان بیوه است

پیدا کردن شغل ازراه‌های قانونی‌حقِ زنان بیوه است
گروه جامعه: مدیر کل بانوان شهرداری تهران مشکلات روحی ناشی از پیشنهادات نامناسب در محیط کار، مساله جدی زنان سرپرست خانوار عنوان کرد.«زهرا بهروز آذر» مدیر کل بانوان شهرداری تهران درباره سرانجام لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: این لایحه یکی از مصوبه‌های برنامه پنج‌ساله سوم توسعه بود که به شهرداری الزام شده بود، لایحه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را بنویسد. 

او ادامه داد: در هنگام تدوین این لایحه همه ظرفیت‌های در اختیار شهرداری را در آن دیدیم چرا که به صورت مستقیم و به صورت مستقل موضوع زنان سرپرست خانوار در اختیار شهرداری تهران نیست. اما در شهر تهران زیرساخت‌هایی داریم که با توجه به قوانین بالادستی حاکم بر حوزه شهرداری می‌توانیم این خدمات را در اختیار زنان بگذاریم و بیش از یک سال طول کشید تا بتوانیم این امکانات را احصا و منابع را شناسایی کنیم. 

بهروزآذر با اشاره به تصویب یک فوریت این لایحه در شورای شهر تهران گفت: یک فوریت این لایحه تصویب شده است، اما خود لایحه به تصویب نرسیده و در دستور کار شورا قرار دارد. ما نیز در شهرداری منتظر هستیم تا شورای شهر آن را تصویب کند و پس از تصویب در شورا اجرای آن الزام‌آور می‌شود. 

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به موارد مندرج در این لایحه گفت: برخی از مواردی که در این لایحه است شامل سامانه جامع و بحث کوثر هم اکنون نیز در حال اجرا است. اما از آنجایی که قانون بالادستی نداشتیم نگران تعطیلی آن‌ها در پی تغییرات مدیریتی بودیم و آن را به صورت لایحه ارائه کردیم. 

بهروزآذر ادامه داد: اما بحث‌های دیگری از جمله ظرفیت فروش برای زنان سرپرست خانوار در شهرودند و مترو برای اولین بار است که به صورت رسمی مطرح می‌شود و امیدواریم شورای شهر هرچه زودتر آن را تصویب کند تا به مرحله اجرا برسد که اگر به تصویب در این دوره برسد، اجرای آن در این دوره حتمی است و بلافاصله اجرا خواهد شد. 

او درباره آمار زنان سرپرست خانوار در تهران با اشاره به جمعیت ۴ میلیون زنان در تهران گفت: براساس سرشماری سال ۹۵، ۴۵۰ هزار نفر زن سرپرست خانوار داریم که در سنین مختلف پراکندگی دارند اما تقریبا ۷۰ درصد آن‌ها زنان بیوه هستند که ناشی از فوت همسر، سرپرست خانوار شده‌اند. او اضافه کرد: به همین دلیل مساله آن‌ها حاد است، چرا که یکباره دچار این مساله می‌شوند و شرایط زندگی باثباتی داشتند که پس از فوت همسر مسئولیت اقتصادی و عاطفی دوبرابر شرایط عادی بر آن‌ها وارد می‌شود. این افراد ناتوانی‌ها و چالش‌های متعددی دارند و کار برای آن‌ها سخت است. 

بهروز آذر با بیان اینکه تعدادی از این زنان سرپرست خانوار در شرایط ویژه‌ای قرار دارند، گفت: در بین این تعداد ۴ هزار نفر لبه خط هستند و در زندگی خود بحران دارند که توسط تشکل‌های مردم نهاد به ما معرفی شدند و یا خودشان به شهرداری تهران مراجعه و اعلام کردند که اگر به ما کمک نکنید وارد آسیب می‌شویم. 

مدیر کل بانوان شهرداری تهران با اشاره به آسیب‌هایی که این زنان با آن‌ها روبرو هستند، گفت: این افراد چند مدل آسیب جدی دارند که اولین آن‌ها تامین معاش است و باید بتوانند به درآمد برسند واگر نتوانند این کار را از راه‌های قانونی و اخلاقی پیدا کنند دچار مشکلات متعددی می‌شوند. از جمله اینکه وقتی وارد محیط کار می‌شوند و به آن‌ها شغلی معرفی می‌شود، می‌گویند معمولا شغل‌های ضعیف و با حقوق پایین به آن‌ها پیشنهاد می‌شود چرا که از حقوق خود آگاهی ندارند. 

او ادامه داد: عموم این زنان بیمه نمی‌شوند و خیلی از آن‌ها در معرض پیشنهادهای غیراخلاقی قرار می‌گیرند که از نظر عاطفی صدمات بالایی به آنها وارد می‌کند. بهروز آذر با اشاره به دیگر مشکلات آن‌ها گفت: الان مشکل جدی که برای زنان سرپرست خانوار داریم مشکلات روحی ناشی از پیشنهادات و خواسته‌های نامناسب است و به همین دلیل خیلی از آن‌ها در محیط کار اصلا اعلام نمی‌کنند که زن سرپرست خانوار هستند، چرا که از این اعلام و رفتارهای غیراخلاقی که ممکن است انجام شود می‌ترسند و بزرگترین مشکل آن‌ها از این جنس است. 

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران اضافه کرد: دیگر مشکل زنان سرپرست خانوار داشتن فرزند بیمار یا معلول است که نمی‌توانند مشکلات خود را پیگیری کنند. او افزود: همچنین زنانی که بی‌سرپناه می‌شوند نیز به ما مراجعه می‌کنند که تلاش می‌کنیم آن‌ها در سبد حمایتی خود قرار دهیم. 

بهروز آذر اضافه کرد: برای همه زنان سرپرست خانوار پرونده بازدید از منزل انجام دادیم و با کمک تشکل‌های مردم نهاد برای آن‌ها پرونده مددکاری تشکیل دادیم و نیازهای هر کدام را مشخص کردیم. همچنین با ۵ کلینیک قرارداد بسته‌ایم که به این کلینیک‌ها بروند و مشاوره‌های روانشناسی دریافت کنند. همچمنین با دو مجموعه خیرین صحبت کردیم که بتوانیم برای آن‌ها پرونده‌های سلامت جسمی تشکیل دهیم.
مرجع : ایلنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها