به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۲۷۹۲۶۵

آرای باطله به اندازه یک ترم دانشگاه حرف دارد!

آرای باطله به اندازه یک ترم دانشگاه حرف دارد!
گروه سیاسی: سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره چرایی افزایش آرای باطله در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم گفت: آرای باطله این دوره به اندازه ۲واحد درسی یک ترم دانشگاهی حرف دارد و در یک فرصت کوتاه نمی‌توان پاسخ جامعی به آن داد.
 علی ربیعی  درباره میزان ۱۴.۵ درصدی آرای باطله در انتخابات و تعبیر وی از آن، تصریح کرد: رفتارشناسی رای دهندگان بدون تردید امری تک علتی نبوده و تابعی از متغیرهایی از قبیل تغییرات جمعیتی، تحولات ارزشی، احساس موفقیت یا عدم موفقیت در رای دهی، میزان نیل به هدف رای دهندگان، امکان حضور در پای صندوق رای، یافتن گرایشی نزدیک به ارزشهای خود و نیز تابعی از سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که لازم است بررسی و تحقیق شود.
وی افزود: من نه به عنوان سخنگوی دولت بلکه به عنوان یک جامعه شناس معتقدم باید همه رای‌ها مورد بررسی قرار گیرد. البته تاکید می‌کنم همین  مشارکت قابل قبول بوده و قابل مقایسه با بسیاری از کشورها هم نیست.بنابراین هر گونه تحلیلی در یک برنامه سخنگویی نمی‌تواند حاوی تبیینی جامعه شناختی عمیق و درستی باشد.سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه ارزیابی‌اش از نتایجی انتخابات، تاکید کرد: عدم مشارکت و کاهش مشارکت، علل و دلایل متعددی دارد. این غیرعلمی‌ترین و فرصت‌طلبانه‌ترین تبیین و تحلیل است که همه علل اجتماعی سیاسی و اقتصادی را به یک اظهار نظر تقلیل بدهیم.وی افزود: هر علت اجتماعی با عوامل متعددی مرتبط است به همین خاطر، این ساده‌انگارانه‌ترین و دم دستی‌ترین تحلیل است که یک گروه در خارج کشور یا یک فرد در داخل کشور بخواهد نتایج یک پدیده اجتماعی را اینگونه با انحراف تحلیل مواجه کند.به نظر من، چه آنهایی که پای صندوق امدند؛ چه آنها که رای باطله ریختند و چه بخشی از جامعه که تا پیش از این در پای صندوق رای حاضر می‌شدند ولی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نیامدند و رای ندادند، نوعی بیان دیدگاه و در چارچوب نوعی مشارکت قابل تبیین است. باید بدانیم که بین بی تفاوتی به «نهاد انتخابات» و بی‌تفاوتی به «نامزدها»، ‌فرق است و این دو،‌ با یکدیگر متفاوتند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه آرای باطله ، می‌تواند محصول بی‌تفاوتی به سبد نامزدها  باشد، ادامه داد: فرق است بین بی تفاوتی به سبد نامزدها و بی تفاوتی به انتخابات و عدم مشارکت محصول عدم باور به وقوع تغییرات با جابه جایی دولت‌ها و یا به عبارت دیگر حاصل بی‌تفاوتی نسبت به نهاد انتخابات است. از این موضوعات پیچیده نمی‌توان به سادگی عبور کرد و یا با تحلیل‌های سطحی و بررسی نشده مواجه شد.وی درباره اظهارات یک عضو هیات رئیسه مجلس مبنی بر اینکه دولتی‌ها در زمان شمارش آرا نشان دادند چهار عمل اصلی را بلد نیستند و شبهاتی که در خصوص نحوه شمارش آرا مطرح می‌شود، تصریح کرد: نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس صورتجلسات امضاء شده توسط مجریان و ناظران در شعب اخذ رأی و تجمیع آن در سراسر کشور از سوی وزارت کشور اعلام و پس از فرصت قانونی رسیدگی به شکایات از سوی شورای نگهبان، نتایج نهایی اعلام می‌شود. گفتنی است تعدادی از تعرفه‌های اخذ شده توسط رأی دهندگان، با توجه به تعدد صندوق‌های آراء، سهواً به صندوق‌های دیگر ریخته شده و تعدادی نیز توسط افراد از شعبه خارج شده است.
ربیعی افزود: به عنوان مثال فرد پس از مهر خوردن شناسنامه تعدادی از برگه آرا را در جیب خود می‌گذارد و فقط به یک صندوق رای می‌اندازد.


 
برچسب ها: آرای باطله
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۲۰:۵۴
خنده دار این بود که اصلاح طلبها در شورای شهر نیم درصد واجدان شرایط رای اوردن! نیم درصد خخ (374210)
محمد رضا
Germany
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۱۲:۴۳
و همچنین عملکرد 8 ساله دولت در نابودی اقتصاد و اعتماد ملی به 80 سال کار پژوهشی و دانشگاهی احتیاج داره//// (374243)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها