به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۲۷۹۲۷۲

رکورد ۲۶ ساله نرخ تورم شکسته شد

رکورد ۲۶ ساله نرخ تورم شکسته شد
گروه اقتصادی: تورم سالانه در خرداد به ۴۳ درصد رسیده که بیشترین نرخ تورم طی ۲۶ سال اخیر بوده است، بالاترین نرخ تورم سالانه ثبت شده به سال ۷۴ در دولت سازندگی برمی‌گردد که به رقم ۴۹ درصدی رسید.

تورم سالانه
براساس گزارش مرکز آمار ایران از «شاخص قیمت مصرف‌کننده»، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد امسال به رقم ۴۳ درصد رسیده است. یعنی مردم طی ۲۶ سال گذشته بیشترین فشار قیمت‌ها را در یک سال اخیر تحمل کرده‌اند.طی چند ماه اخیر نرخ تورم سالانه به صورت ماهانه چند پله رشد کرده است. تورم سالانه در خرداد نسبت به اردیبهشت دو پله رشد کرده، این شاخص در اردیبهشت ۴۱ درصد بوده است.در بین کالاها و خدمات مصرفی گروه روغن‌ها و چربی‌ها با نرخ ۷۰ درصدی و گروه انرژی با نرخ ۱۴ درصد کمترین نرخ تورم سالانه را داشته است.

تورم نقطه‌ای
مردم در اردیبهشت نرخ تورم ۴۷٫۶ درصدی را نسبت به اردیبهشت سال قبل تحمل کرده‌اند که نسبت به ماه قبل رشد یک پله‌ای داشته است.بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای در گروه روغن‌ها و چربی‌ها و کمترین آن با رقم ۱۱٫۸ در درصد در گروه ارتباطات بوده است.
 
تورم ماهانه
قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم در خرداد ۲٫۵ درصد رشد کرده است.تنها تورم منفی خرداد مربوط به تورم ماهانه گروه ارتباطات با نرخ منفی ۰٫۷ درصدی بوده و سبزیجات با افزایش قیمت هفت درصدی بیشترین قیمت ماهانه را داشته است.

پیش‌بینی‌ها برای آینده نرخ تورم
در گزارش پژوهشکده آمار از پیش‌بینی نرخ تورم، سه سناریو برای روند نرخ تورم در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.در این یپش‌بینی آمده که در بدترین حالت تورم سالانه تا بیش از ۴۷ درصد رشد کند. اما در پیش‌بینی واقع‌بینانه تورم در شهریور به نرخ ۴۵٫۱ درصدی می‌رسد.در خصوص تورم نقطه‌ای نیز بالاترین نرخ ۴۸٫۵ درصد پیش‌بینی شده اما گفته شده که به احتمال زیاد تورم شهریور امسال تا ۳۹ درصد کاهش پیدا کند.
برچسب ها: نرخ تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها