به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۲۷۹۲۷۹
واردات واکسن متوقف شد؟

بسیاری‌ازمراکز‌واکسیناسیون تعطیل شدند

بسیاری‌ازمراکز‌واکسیناسیون تعطیل شدند
گروه جامعه: قرار بود هلال احمر دو میلیون دز واکسن کرونا به کشور وارد کند. اما سخنگوی این ستاد می‌گوید وقتی هواپیما در فرودگاه فرود آمد گفتند فقط یک میلیون دز وارد شده و یک میلیون دز دیگر وارد نشده است. اما مشکل واردات واکسن چیست؟ آیا واردات واکسن متوقف شده و ایران در انتظار ساخت واکسن داخل است؟
 
تا الان حدود ۵٫۷ میلیون دز واکسن به کشور وارد شده و ایران هنوز نتوانسته حتی واکسیناسیون ۷۰ سال به بالا را به اتمام برساند. تزریق واکسن بعد از دو هفته از سر گرفته شد. اما میزان واکسن وارداتی کم است.
هفته گذشته بود که هلال احمر اعلام کرد قرار است دو میلیون دز واکسن کرونا به کشور وارد شود. اما حالا محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر به تجارت‌نیوز می‌گوید: «پنجشنبه به ما اعلام شد که محموله وارد شده ۲ میلیون دز بوده اما هواپیما که در فرودگاه فرود آمد گفتند یک میلیون دز است. در واقع خرید ما انجام شده اما یک میلیون دز دیگر وارد کشور نشده.»

مشکل چیست و ایران از کدام کشور و شرکت واکسن خریده و چرا یک میلیون دز تحویل داده نشده است؟ قوسیان مقدم در این مورد هیچ اطلاعی نمی‌دهد و می‌گوید «به دلیل تحریم و مشکلاتی که ممکن است در انتقال واکسن پیش آید نمی‌توانیم اطلاعات دیگری از جمله نام واکسن و راه انتقال را بدهیم. ممکن است دشمنان یا با فشار به شرکتی که واکسن را از آن خریدیم در این زمینه سنگ اندازی کنند یا در حمل و نقل آن.»
واردات «واکسن خارجی»؟

اطلاعات واکسن‌های خریداری شده مشخص نیست. پیش از این هم لیستی از میزان و اسم واکسن‌های وارداتی منتشر شد و نکته جالب لیست این بود که در لیست نام یک میلیون دز واکسن مشخص نبود و فقط نوشته بود «واکسن خارجی».مقامات دولتی می‌گویند به دلیل تحریم اطلاعات شرکت تولیدکننده را نمی‌دهند. اما ناصر ریاحی، رئیس انجمن واردکنندگان دارو پیش از این به تجارت‌نیوز گفته بود که ایران فرصت خرید واکسن از تولیدکننده‌های اصلی را از دست داده و حالا مجبور است واکسن را از واسطه‌ها بخرد.

احتمالا این همان دلیلی است که مقامات نه نام شرکت را می‌گویند و نه کشور سازنده را.این در حالی است که بخش خصوصی قرار است به زودی واکسن وارد کند و پیش از این اعلام کرده که نوع واکسن چیست و از کجا وارد می‌شود. اما ریاحی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «درباره علت و مشکلات ورود واکسن وارداتی در پنجشنبه اطلاعی ندارم زیرا سفارش وزارت بهداشت بود و معمولا اطلاع‌رسانی دقیق نمی‌کنند.»او در ادامه درباره نحوه واردات واکسن توضیح می‌دهد: «واردات رسمی واکسن صرفا از تولیدکنندگان واکسن انجام می‌شود. در واقع به دلیل تاریخ مصرف پایین واکسن از سه ماه تا حداکثر ۶ ماه و از سوی دیگر شرایط نگهداری در دمای پایین امکان خرید از واسطه‌های غیررسمی وجود ندارد.»
 
اما این منتشر نشدن اطلاعات واکسن در داخل هم دردسرساز شده. آمارها می‌گوید تا کنون حدود ۷ میلیون دز واکسن وارد شده. اما هنوز ۳ میلیون جمعیت سالمند بالای ۷۰ سال هم تمام نشده است.هیچ آماری در دست نیست که چه کسانی و کدام گروه‌ها واکسن زده‌اند و هر گروه چه سهمی از این واکسن‌ها داشته‌اند. چیزی که اکنون مشخص است سرگردانی مردم برای تزریق واکسن است.

بسیاری از مراکز واکسیناسیون تعطیل شدند
با همه این تفاسیر یک میلیون دز واکسن وارد شده از روز شنبه توزیع شد. اما از سوی وزارت بهداشت هیچ اطلاعی داده نشد که واکسن‌ها در کدام مراکز توزیع شده است. از سوی دیگر بسیاری از مراکز واکسیناسیون تعطیل شدند و مراجعه‌کنندگان می‌گویند چندین مرکز را می‌گردند تا یک مرکز واکسیناسیون باز پیدا کنند.حمیده می‌گوید: «به مرکز واکسیناسیون فاضل که مادرم دز اول را آنجا تزریق کرده، رفتیم ولی تعطیل بود.»

پیمان نیز می‌گوید: «چند مرکز را گشته تا در نهایت به مرکز واکسیناسیون پارک هنرمندان رسیده.» کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند برای تزریق دز دوم واکسن پدرو مادرهایشان چندین مرکز را گشته‌اند اما روی در مراکز با این نوشته روبه‌رو شدند: «تعطیل است، واکسن نداریم.»از طرفی اعلام هم نشد چه کسانی به مراکز مراجعه کنند. زیرا تاریخ تزریق دز دوم همه مراجعه‌کنندگان یکی نیست. همچنین نوع واکسن نیز اعلام نشده که استرازنکاست یا سینوفارم.

همه اینها باعث شده که جمعی از مردم نگران به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. از تاریخ تزریق دز دوم آنها گذشته، تعداد مراکز واکسیناسیون کم شده، از میزان واکسن وارد شده نگران هستند که به آنها نرسد و اطلاع‌رسانی هم نشده که باید چه کنند.بلاتکلیفی و نگرانی آنها زیاد شده است. برخی از ساعت ۴ صبح به مراکز رفتند و برخی حتی زودتر. شلوغی این روزهای مراکز با دفعات قبل فرق دارد. می‌گویند حتی کسی نیست که نام‌نویسی کند، خودشان در برگه‌ای نوبت می‌زنند. آشفتگی در روند تزریق دز دوم تا جایی که پیش رفت که کار به درگیری کشیده شد.اما باز هم مشخص نیست این وضعیت تا کی ادامه دارد. واکسن نیست و نگرانی مردم هر روز بیشتر می‌شود. آن هم در شرایطی که کشورهای دیگر می‌خواهند جشن پایان کرونا بگیرند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: واکسن کرونا

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ ۲۳:۲۷
خاک بر سرتون (374213)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها