کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برای استخراج هر بیت کوین چقدر برق نیاز است؟

ماجرای برق‌دزدی توسط ۸۰۰هزار ماینر!

روزنامه خراسان , 2 تير 1400 ساعت 9:12


گروه اقتصادی: این روزها با وجود این که گفته می شود به دلایلی از جمله موج گرمایی که در پیش است، خاموشی نیروگاه هسته ای، کاهش تولید برق نیروگاه های آبی به دلیل خشکسالی و ... احتمال بازگشت خاموشی ها بسیار است اما همچنان تب تولید ارز دیجیتال با برق ارزان بالاست.

برای این که از میزان دستگاه های ماینر غیر مجاز کشف شده مطلع شویم با سخنگوی توانیر گفت و گو کردیم. مصطفی رجبی مشهدی تعداد دستگاه های غیر مجاز کشف شده را 189 هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: «تاکنون 189 هزار دستگاه ماینر غیرمجاز کشف شدند که معادل 550 مگاوات برق مصرف می کردند.» سخنگوی شرکت برق در خصوص برق مصرفی هفت هزار ماینر کشف شده روز گذشته هم افزود: «این مزرعه بزرگ ترین مزرعه غیرمجاز استخراج رمز ارز کشف شده بود که 20 مگاوات برق مصرف می کرد که برق آن از انشعابات موجود در منطقه که مورد استفاده نبودند تامین شده بود که شناسایی و جمع آوری شد.»

وی در خصوص تعداد ماینرهای غیرمجازی که هنوز فعال هستند هم به خبرنگار ما گفت: «آمار دقیقی از ماینرهای غیر مجاز وجود ندارد ولی تخمین زده می شود حدود 800 هزار ماینر غیرمجاز دیگر در کشور در حال فعالیت هستند که با تلاش همکاران مان به زودی شناسایی، جریمه و جمع آوری می شوند.» رجبی مشهدی هم ابراز امیدواری کرد که با مشارکت مردم در کاهش مصرف و بازگشت هرچه سریع تر نیروگاه اتمی بوشهر به واحدهای نیروگاهی در مدار در روزهای آینده شاهد خاموشی نباشیم.

برای استخراج هر بیت کوین چقدر برق نیاز است؟
استخراج یک بیت ‌کوین به اندازه مصرف ۲۴واحد مسکونی در طول یک سال برق مصرف می‌کند. مصطفی رجبی‌ مشهدی، سخنگوی صنعت برق این خبر را اعلام کرده که یک آمار رسمی به حساب می‌آید. با کمک همین جمله می‌توان میزان برق لازم برای استخراج یک بیت‌ کوین را محاسبه کرد. آمار شرکت توانیر نشان می‌دهد هر سال در ایران مشترکان خانگی رقمی حدود ۸۳ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند و اگر این رقم را به تعداد ۲۸میلیون مشترک خانگی در کل کشور تقسیم کنیم، می‌بینیم مصرف سالانه برق هر واحد مسکونی رقمی حدود دو هزار و ۹۵۰کیلووات ساعت است. با این حساب وقتی سخنگوی توانیر می‌گوید یک بیت ‌کوین به اندازه مصرف ۲۴واحد مسکونی در سال برق مصرف می‌کند، این یعنی احتمالا استخراج هر بیت‌ کوین ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند.


کد مطلب: 279333

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/279333/ماجرای-برق-دزدی-توسط-۸۰۰هزار-ماینر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir