کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا تخته چندلایی به یک وسیله کاملا کاربردی در صنایع تبدیل شده است؟

2 تير 1400 ساعت 11:10

گروه کسب و کار: امروزه از تخته چوبی به نام تخته چندلایی در صنایع مختلف استفاده میشود و مورد استقبال این صنایع قرار گرفته است.



افزایش کاربردهای این تخته چوب بسیاری را با این پرسش مواجه کرده است که چرا تخته چندلایی به یک وسیله کاربردی در صنایع تبدیل شده است؟ برای پاسخ به این پرسش با خبرگزاری بهار نیوز همراه باشید تا این مورد را بررسی نماییم.

تخته چندلایی چیست؟
تخته چندلایی که تا سالها افراد از آن به عنوان تخته سه لایی یا تخته سه لا نام میبردند، نوعی تخته چوب است که تشکیل دهنده اصلی آن، ورقه های چوبی به هم چسبیده است. برخلاف دیگر تخته چوب های مشهور مانند ام دی اف و نئوپان که از خرده چوب تولید میشوند، این تخته از ورقه های چوبی ساخته میشود و به همین دلیل ویژگی های منحصر بفردی دارد.
نحوه تولید تخته چندلایی بدین شکل است که در ابتدا پس از برش تنه درخت و به صورت ورقه در آوردن آنها، این ورقه ها آغشته به چسب های مخصوصی میشوند و بر روی یکدیگر قرار میگیرند. پس از این کار، ورقه های به هم چسبیده تحت فشار دستگاه پرس به ضخامت دلخواه در می آیند و در آخر نیز از روکش های مختلف بر روی آنها استفاده میشود.



انواع تخته چندلایی
تخته چندلایی انواع مختلفی دارد که اصلیترین انواع آن عبارتند از:
•    تخته چندلایی نرم
تخته چندلایی نرم معمولا از چوب درختانی که به عنوان درختان نرم شناخته میشوند، تولید میشود و برای مصارف خاصی میتوان از آن استفاده نمود.

•   تخته چندلایی سخت
این نوع تخته چندلایی، استحکام بالاتری نسبت به تخته چندلایی نرم دارد و مقاومت بالاتر آن سبب شده است تا بتوان از آن در کف و پله استفاده نمود.

•   تخته چندلایی داخلی
تخته چندلایی داخلی به طور کلی برای مصارف داخلی مانند استفاده از آن در درب، دیوار، کفپوش، کابینت و ... استفاده میشود و معمولا از روکش های زیبایی برخوردار است که میتواند زیبایی خاصی به خانه ها ببخشد.

•   تخته چندلایی قالب بندی
یکی از اصلیترین تخته چندلایی های مورد استفاده در کشور، تخته چندلایی قالب بندی است. این نوع که به طور ویژه در قالب بندی ساختمان به کار میرود، استحکام بسیار بالایی در برابر فشارهای سنگین از خود نشان میدهد و سطح بتن تولید شده به کمک این تخته چندلایی، بسیار صاف و صیقلی است.

•   تخته چندلایی دریایی
تخته چندلایی دریایی یکی از مهمترین انواع تخته چندلایی است و به دلیل بهره گیری از نوعی چسب ضد آب، میتواند در مقابل آب و رطوبت مقاوم باشد. از این نوع تخته چندلایی بیشتر در ساخت قایق و کشتی استفاده میشود.

•   تخته چندلایی هواپیما
نوع مهم دیگر تخته چندلایی، تخته چندلایی هواپیما است که مشخصا از آن در صنایع هوایی استفاده میشود. این تخته چندلایی در مقابل تغییرات آب و هوایی و همچنین رطوبت، مقاومت بسیار بالایی دارد و در ساخت جنگنده ها از آن استفاده میشود. در چند روز گذشته اخباری در مورد ساخت یک نانو ماهواره به گوش میرسد که پوسته بیرونی آن از تخته چندلایی است.

•   تخته چندلایی انعطاف پذیر
نوعی از تخته چندلایی وجود دارد که بسیار انعطاف پذیر است. این نوع تخته چوب بر خلاف بسیاری از تخته چوب‌های مرسوم، میتواند در مکان هایی که دارای انحنا هستند، مورد استفاده قرار میگیرند.



ویژگی های تخته چندلایی
پس از یک آشنایی مختصر با تخته چندلایی و انواع آن، حال نوبت پاسخ به سوال اصلی در مورد تخته چندلایی است که چرا این تخته چوب به یک وسیله کاربردی در صنایع تبدیل شده است. برای پاسخ به این سوال کافی است ویژگی های تخته چندلایی را به شما معرفی نمایم.

استحکام و دوام
اگر از افرادی که با این وسیله سروکار دارند در مورد مهمترین ویژگی تخته چندلایی بپرسید، پاسخ استحکام و دوام بالای آن است. نحوه تولید تخته چندلایی و نوع قرارگرفتن ورقه ها بر روی یکدیگر، دلیل اصلی این استحکام بالا است. کاربردهای بالای تخته چندلایی از این ویژگی نشأت میگیرد.

وزن کم
سبک بودن تخته چندلایی، مزیت بزرگ دیگری است که این تخته چوب نسبت به نمونه های مشابه خود دارد. تخته چوب هایی مانند ام دی اف و نئوپان وزن بیشتری نسبت به تخته چندلایی دارند و همین موضوع سبب میشود تا تخته چندلایی گزینه بسیار بهتری برای ساخت مبلمان و کابینت محسوب شود.

مقاوم در برابر آب و رطوبت
در حال حاضر اکثر انواع تخته چندلایی را مقاوم در برابر آب و رطوبت تولید میکنند و این نکته یکی دیگر از ویژگی های منحصر بفرد تخته چندلایی است. معمولا در دیگر انواع تخته چوب در صورت کوچکترین تماس با آب و رطوبت، متورم میشوند و شکل خود را از دست میدهند. معمولا این نوع تخته چندلایی ها با عنوان تخته چندلایی ضد آب شناخته میشوند.

تولید در ابعاد بزرگ
یکی دیگر از ویژگی های تخته چندلایی، تولید آن در ابعاد بزرگ و دلخواه است. معمولا تخته چندلایی در ابعاد استاندارد تولید میشوند ولی این موضوع بدان معنی نیست که نمیتوان تخته چندلایی را در ابعاد بزرگتر تولید نمود. این ویژگی زمانی خودش را بیشتر نشان میدهد که بدانید در تخته چوب های رایج دیگر، این ویژگی وجود ندارد.
تخته چندلایی ویژگی های مهم دیگری دارد که از جمله آنها میتوان به عایق بودن نسبت به گرما و سرما، سازگاری با محیط زیست، عدم ترک خوردگی و پیچ خوردگی، مقرون به صرفه بودن و ... اشاره نمود. این ویژگی ها سبب شده است تا کاربردهای فراوان تخته چندلایی را در ساخت کابینت و مبلمان، درب، دیوار، کفپوش، پالت، قالب بندی ساختمان، وسایل تزئینی و ... مشاهده نماییم.

خرید تخته چندلایی
تا به اینجا به سوال اساسی بسیاری از افراد در مورد تخته چندلایی پاسخ دادیم. شاید برخی از مطالعه کنندگان در پروژه های خود نیاز به خرید تخته چندلایی داشته باشند. به همین دلیل پیشنهاد ما، گروه بازرگانی مدحت وود است. این شرکت با واردات مستقیم و بدون واسطه تخته چندلایی های مطرح دنیا مانند سوزا روسیه و تورو ترکیه، بخش عظیمی از نیاز کشور را در این زمینه برطرف میکند. شما نیز برای اطلاعات بیشتر در مورد مدحت وود، میتوانید به سایت https://medhatwood.com/ مراجعه نمایید.
 


کد مطلب: 279366

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/279366/چرا-تخته-چندلایی-یک-وسیله-کاملا-کاربردی-صنایع-تبدیل-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir