کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راهکاری برای مقابله با آلودگی هوای شهری

2 تير 1400 ساعت 13:19


گروه علمی: آلودگی هوای لندن سالانه با مرگ زودرس ۹۰۰۰ نفر مرتبط شده و برای برخی از اهالی لندن، قرار گرفتن در معرض هوای سمی معادل کشیدن ۱۵۰ نخ سیگار در سال است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر آلودگی هوای لندن ناشی از حمل‌ونقل جاده‌ای از جمله اتومبیل، اتوبوس و تاکسی است. البته شهردار لندن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، اقدامات مختلفی انجام داده است.
 

به نقل از ویفروم، تولید گازهای گلخانه‌ای کمتر، اتوبوس‌های جدید، تاکسی‌های برقی، خطوط بیشتر دوچرخه‌سواری و محدودیت‌های تردد در بهبود کیفیت هوای لندن بسیار موثر بوده است. نیم قرن پیش، آلودگی شهر لندن را پوشانده بود و حدود ۱۲ هزار نفر را به کام مرگ کشاند. محققان دریافتند که آلودگی هوا فراتر از یک مسئله سلامت عمومی و محیط‌زیستی است.

صادق‌خان، شهردار لندن به WRI (انستیتوی منابع جهانی) گفت: «آلودگی هوا، یک مسئله عدالت اجتماعی است» و فقیرترین مردم لندن در مناطقی با بیشترین هوای آلوده زندگی می‌کنند.بر اساس بنیاد قلب انگلیس، فقیرترین افراد لندنی که اغلب سفیدپوست نیستند، در معرض سطح آلودگی هوا معادل کشیدن ۱۵۰ نخ سیگار در سال قرار دارند. این ساکنان متعلق به ۹۰درصد جمعیت جهان در معرض هوای آلوده هستند که هر ساله حدود ۷ میلیون نفر در اثر سکته مغزی، سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مزمن و حاد تنفسی با مرگ زودرس جان خود را از دست می‌دهند.

شهرداران لندن در دو دهه گذشته، پیوسته تلاش کردند تا مسیر آلودگی شهری را تغییر دهند. اخیرا، صادق‌خان، تصمیم گرفته است تا بلندپروازانه‌ترین سیاست‌ها را برای کاهش آلودگی هوا در سراسر شهر اجرا کند. آخرین اقدام، «منطقه بسیار کم انتشار» (ULEZ) نامزد نهایی جایزه ۲۰۲۱-۲۰۲۰  شهرها شد که روش‌های ابتکاری برای مقابله هم‌زمان با تغییرات آب‌وهوا و نابرابری شهری را برجسته می‌کند. در حال حاضر ULEZ کل مرکز لندن را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ رانندگان را ملزم به رعایت استانداردهای دقیق آلایندگی خودرو یا پرداخت هزینه روزانه کرده و ساکنان و مشاغل را به استفاده از وسایل نقلیه با آلودگی کمتر تشویق می‌کند.

نجات جان افراد از طریق هوای پاکتر
ULEZ در یک دستور کار سیاست‌گذاری بزرگتر قصد دارد تا ضمن برخورد با شرایط اضطراری آب‌وهوا، لندن را به یک مکان عادلانه‌تر برای زندگی تبدیل کند. ULEZ در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد، نقطه اوج تقریبا دو دهه سیاست‌های بلندپروازانه با هدف مالیات‌دادن به آلودگی هوا و کاهش ازدحام ترافیک است. ULEZ همگام با سایر سیاست‌ها، استانداردهای سختگیرانه‌ای برای انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد که خودروها هنگام رانندگی در این منطقه باید رعایت کنند و یک سیستم دوربین شارژ صحیح وسایل نقلیه را تضمین می‌کند.

نکته اساسی در اجرای ULEZ ماهیت تدریجی و مکمل سیاست‌هایی بود که توسط دولت‌های قبلی اجرا می‌شد، در حالی‌که ابتدا فقط به مقابله با ازدحام ترافیک متمرکز بود، هزینه‌ها به تدریج گسترش یافتند تا اقدامات کاهش انتشار برای وسایل نقلیه بزرگ و سپس همه وسایل نقلیه را با استانداردهای سختگیرانه افزایش دهند. ULEZ علاوه بر تکمیل سیاست‌های قبلی، در بسته گسترده‌تر اقدامات تحرک پاک لندن نیز تعبیه شده است. این اقدامات شامل به‌روزرسانی ناوگان اتوبوسرانی عمومی، برقی‌سازی تاکسی‌ها، ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و بستن جاده‌ها در زمان ورود و ترک مدرسه است. در نتیجه، ۳.۲ میلیون ساکن داخلی لندن از هوای پاکتر، ناوگان وسایل نقلیه با کیفیت بالاتر و زیرساخت‌های غیر موتوری بهبودیافته بهره‌مند شده‌اند. تعداد مدارسی که با سطح آلودگی ناامن روبرو هستند از ۴۵۵ مدرسه در سال ۲۰۱۶ به ۱۴ مدرسه در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته و فضای محافظت‌شده برای دوچرخه‌سواری تقریبا سه برابر شده است.

نتایج بررسی بعد از ۱۰ ماه  معرفی ULEZ نشان داد که روزانه ۴۹ درصد کمتر وسایل نقلیه در مرکز لندن تردد دارند که معادل ۴۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه و انتشار گاز دی‌اکسیدکربن (CO۲) ناشی از حمل‌ونقل جاده‌ای به میزان ۶ درصد و غلظت دی‌اکسیدنیتروژن (NO۲)  ۴۴ درصد کاهش یافته است. یافته‌ها نشان داده است که این سیاست (ULEZ) در سراسر لندن مانع پذیرش بیش از ۱.۲ میلیون بیماری بستری در بیمارستان در ارتباط با آلودگی هوا تا سال ۲۰۵۰ و همچنین صرفه‌جویی هفت میلیارد دلاری در سرویس بهداشت ملی انگلستان و کاهش ۴.۶ میلیارد دلار هزینه اقتصادی سالانه آلودگی هوا در انگلیس شده است.

از آنجا که محله‌ها و ساکنان کم‌درآمد لندن بیشتر تحت تاثیر هوای سمی قرار می‌گیرند، ULEZ و بسته‌های مربوط به آن، اطمینان حاصل می‌کنند که مزایای آلودگی هوا به‌طور عادلانه در سطح شهر، به ویژه در محله‌هایی که بیشتر به حمل‌ونقل عمومی وابسته و به جاده‌های شلوغ نزدیکتر هستند، توزیع می‌شود. در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود که ULEZ و این سیاست‌ها اختلاف در مواجهه با آلودگی هوا را بین بیشترین و کم آلوده‌ترین محله‌ها  تا سال ۲۰۳۰ ۸به میزان ۸۵ درصد کاهش دهد. درآمد حاصل از ULEZ و سایر سیاست‌ها برای سرمایه‌گذاری ۱۰۵ میلیون دلاری در مقاوم‌سازی و خرید اتوبوس‌های عمومی جدید و مطابق با استانداردهای ULEZ استفاده شده و لندن را به‌عنوان بزرگترین ناوگان اتوبوس برقی اروپا معرفی کرده است.

مسائل مربوط به نابرابری شهری و تغییرات آب‌وهوایی اغلب برای شهرها قابل حل نیست، اما ULEZ و سیاست‌های مربوط به آن نشان می‌دهد که می‌توان در مورد موضوعات با اهمیت جهانی در مقیاس محلی، اقدامات موثری ارائه کرد. هدف لندن این است که بتواند ۸۰ درصد از کل سفرهای شهری را تا سال ۲۰۴۱، پیاده و یا با دوچرخه و استفاده از حمل‌ونقل عمومی انجام دهد. این شهر امروز در حال رسیدن به چشم‌انداز خود برای ساخت لندن به‌عنوان مکانی پاکتر، سالم‌تر و عادلانه‌تر برای زندگی است. جایزه ۲۰۲۱-۲۰۲۰ برای شهرها از رویکردهای نوآورانه مقابله با تغییرات آب‌وهوا و نابرابری شهری تجلیل می‌کند و نشان می‌دهد چگونه می‌توان در یک جهان در حال تغییر زندگی و رشد کرد.


کد مطلب: 279376

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/279376/راهکاری-مقابله-آلودگی-هوای-شهری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir