کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بهره برداری خشونت طلبان از همه گیری كرونا

2 تير 1400 ساعت 14:01


گروه بین الملل: بر اساس یک گزارش جدید منتشر شده از سوی آژانس ضابط قانون اتحادیه اروپا موسوم به یوروپل، همه گیری کروناویروس باعث تسریع در گسترش ایدئولوژی‌های خشونت طلب شده است.
 این گزارش جدید درباره فعالیتهای تروریستی در اتحادیه اروپا به برجسته ساختن تهدید پروپاگاندای اینترنتی در طی همه گیری پرداخته است. این تحقیق نشان می‌دهد که عوامل راست افراطی و اسلامگرایی افراطی بزرگترین تهدید را ایجاد کرده‌اند.پروپاگاندای "افراطگران جهادی" و راست افراطی صحبت از استفاده تسلیحاتی از کووید-۱۹ کرده اما هیچ تلاش واقعی در این خصوص در اتحادیه اروپا گزارش نشده است.این گزارش نقش پروپاگاندای اینترنتی در ایجاد اجتماعات و تشویق حملات خودسرانه در میان عوامل راست افراطی را پررنگ کرده اما گفته که افراطگران اسلامگرا در سال ۲۰۲۰ تهدید اصلی برای کشورهای اروپایی باقی ماندند.داده‌ها از شش کشور فاش کردند سال گذشته میلادی ۵۷ مورد حادثه موفق، شکست خورده یا خنثی شده دسته بندی شده به عنوان حمله تروریستی وجود داشته است.
ایلوا جوهانسون، کمیسیونر امور داخلی اتحادیه اروپا در پاسخ به انتشار این گزارش گفت: این گزارش اخیر یوروپل درباره وضعیت تروریسم در اتحادیه اروپا نشان میدهد که در سال همه گیری کووید ریسک رادیکالیزه شدن اینترنتی افزایش یافته است. این به طور خاص برای تروریسم راست افراطی درست است.یوروپل نتیجه گرفت که تهدید حملات اسلامگرایی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است. افراطگران توانستند میزان ۱۰ حمله را اجرا کرده و ۴۷ تن را زخمی کرده و ۱۲ تن را بکشند – حدود نصف مجموع تعداد کشته‌ها در حوادث طبقه بندی شده به عنوان حملات تروریستی در اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی.با وجود آنکه بسیاری از این عوامل به طور خودسر حمله کرده‌اند، این گزارش به نقش ایفا شده از سوی به اصطلاح گروه تروریستی داعش در تحریک حامیان در اروپا اشاره کرد.
با این حال این گزارش به این موضوع اشاره کرد که چطور برخی از عوامل تنهای حملات "ترکیبی از ایدئولوژی‌های افراطی و مشکلات سلامت روان" را نشان دادند. این گزارش اضافه کرد که استرس و انزوای اجتماعی ایجاد شده در اثر قرنطینه‌های متعدد "ممکن است نقش داشته باشد".داده‌های یوروپل که منعکس کننده گزارشها منتشر شده از سوی مقامهای آلمانی در ماه‌های اخیر هستند همچنین به ظهور خشونت و ایدئولوژی‌های افراطی راستگرا اشاره کرده و رادیکالیزه شدن اینترنتی را یک ریسک مشخص همچنان که مردم زیادی در طول قرنطینه در خانه ماندند، تلقی کردند.
این گزارش نتیجه گرفت که عوامل راست افراطی تلاش کرده‌اند تا برای اشاعه روایت‌هایشان به دیگر اجتماعات نفوذ کنند. یک مثال کلیدی مطرح شده مربوط به تحرکات سازمان دهی شده علیه تدابیر دولتی قرنطینه بوده است.همچنین این گزارش بیان داشت: راست‌های افراطی تلاش کرده‌اند از نگرانی‌های اجتماعی درخصوص مسائل محیط زیستی و آب و هوایی بهره بگیرند.


 


کد مطلب: 279385

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/279385/بهره-برداری-خشونت-طلبان-همه-گیری-كرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir