کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلاش برای بی‌اهمیت جلوه دادن آرای باطله

2 تير 1400 ساعت 19:48


گروه سیاسی: روزنامه اعتماد نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری اگرچه نتیجه‌اش به سود اصولگرایان شد و سیدابراهیم رییسی در میدانی بدون رقیب جدی، بالاتر از محسن رضایی و عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و البته با «امداد الهی» در شرایطی به عنوان رییس سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی انتخاب شد که نه میزان مشارکت واجدان شرایط در انتخابات و نه میزان آرای رییسی با حسن روحانی، رییس‌جمهوری فعلی ایران، به ‌هیچ عنوان قابل‌قیاس نیست که نیست.
  آرای باطله و افزایش چشمگیرش اما دغدغه جدید اصولگرایان به شمار می‌رود. بسیاری از ناظران و تحلیلگران آرای باطله را نوعی انتقاد از سبک و سیاق حکومت‌داری در ایران و البته رد صلاحیت‌های حداکثری دانسته و اکثر آنان را به حساب کسانی واریز کردند که حاضر به شرکت در انتخابات نشدند و به‌ اصطلاح قهر با صندوق رای را بهترین راه دانستند.
اصولگرایان اما در یکی، دو روز گذشته تلاش کرده‌اند این آرای باطله را به شکل دیگری تحلیل و تفسیر کنند تا شاید از دل آن اگر نارضایتی و اعتراضی هست، به دولت دوازدهم و اقداماتش ربط پیدا کند و نه مجموعه نظام چنان‌که صفار هرندی، عضو اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام صراحتا اعلام کرده که بیان رقابت آرای باطله با سید ابراهیم رییسی امری غلط است؛ حال آنکه آرای باطله بیش از محسن رضایی رای آورد و در جایگاه دوم پس از رییسی قرار گرفت.
 برخلاف او اما حسن غفوری‌فرد، دیگر فعال اصولگرا آرای باطله را به رسمیت شناخته ولی نه ‌تنها آن را نشانه‌ای از اعتراض نمی‌داند، بلکه گفته است: «پیام آرای باطله این بود که ما حاضریم، رای می‌دهیم، شرکت می‌کنیم، شهروند این کشور هستیم برای انتخابات ارزش قائل هستیم اما با هیچ کدام از این کاندیداها موافق نیستیم.» 
صفار هرندی در اظهاراتی که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرده، مشارکت ۴۸درصدی در انتخابات را نیز ۶۰درصد توصیف کرده و گفته است: «انتخابات ما درواقع یک انتخابات ۶۰درصدی است؛ درست است که مشارکت ۴۸.۸ است اما حتما کسانی‌که به ‌دلایلی مانند ماجرای کرونا که خیلی بالاست، به ‌دلایل دلخوری‌ها از وضع موجود نیامدند و همچنین به ‌دلیل آزاری که در روز رای‌گیری دیدند، مشارکت نداشتند.» 
حسن غفو‌ری‌فرد، دیگر فعال سیاسی اصولگرا نیز  انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم با کمترین مشارکت ثبت شده در ادوار انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در ایران را موفقیت‌آمیزترین انتخابات دانسته و گفته است: «در واقع این انتخابات، از نظر مشارکت رای‌دهندگان، ظاهرا نسبت به انتخابات قبلی، پایین‌تر بود. به بیان دیگر در انتخابات قبلی، متوسط مشارکت حدود ۶۳، ۶۲درصد بوده اما در این انتخابات ۴۹درصد بود؛ یعنی، ۱۰، ۱۵درصد کمتر بوده است اما با توجه به شرایط انتخابات، این انتخابات یکی از موفق‌ترین انتخابات طول ۴۲ سال انقلاب بوده است. مردم درباره کرونا بسیار نگران بودند و در خانه ماندند و در اجتماعات شرکت نمی‌کردند و این حتما روی تعداد شرکت‌کنندگان تاثیر داشته است. نکته دوم اینکه بنده عضو هیات اجرایی انتخابات بودم و بسیاری از جاها، تعرفه نرفته و حتی در برخی جاها گفتند که تا ساعت ۱۰ و نیم، رای‌گیری آغاز نشده است.»


کد مطلب: 279462

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/279462/تلاش-بی-اهمیت-جلوه-دادن-آرای-باطله

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir