به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۳ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۲۷۹۵۰۱

فیلم های آموزشی دوره ابتدایی

گروه آموزش: آموزش و یادگیری در دوره‌ی ابتدایی یک فرایند بسیار مهم و به مراتب پیچیده تر از مقاطع تحصیلی دیگر می باشد.
آموزش در دوره‌ی ابتدایی از دو حیث پایه‌ای بودن مفاهیم و اینکه مبنا و زمینه‌ی یادگیری دروس در مقاطع بالاتر تحصیلی می باشد، بسیار حائز اهمیت است. لذا بهره‌مندی از شیوه‌های نوین آموزشی، به کارگیری فیلم های آموزشی دوره ابتدایی، ابزارهای کمک درسی  تاثیر مثبت و سازنده‌ای در بهبود فرایند یادگیری خواهند داشت.
در حال حاضر با توجه به ورود تکنولوژی به حوزه‌های مختلف آموزشی می توان فیلم های آموزشی ابتدایی را به عنوان یکی از کارآمد ترین ابزارهای آموزشی در این مقطع به شمار آورد. فیلم های آموزشی با ارائه‌ی محتوای سمعی و بصری فضای یادگیری جذابی را برای دانش آموزان ابتدایی فراهم می کند ضمن آنکه فرصت یادگیری بیشتر را برای آنها مهیا می سازد.
علاوه براین فیلم‌های آموزشی دوره ابتدایی یکی از ابزارهای موثر برای پیاده سازی روش یادگیری معکوس ( آموزش معکوس( می باشند، بدین صورت که دانش آموزان با مشاهده فیلم های آموزشی به مجموعه‌ای از اطلاعات درسی دسترسی پیدا می‌کنند و در کلاس درس همراه با معلم و سایر دانش آموزان به ارائه‌ی درس، پرسش و پاسخ، دوره و رفع اشکال مباحث می پردازند. لذا با در نظر گرفتن اهمیت این ابزار کمک آموزشی در ادامه به بررسی برخی از کارآمدترین فیلم های آموزشی دوره ابتدایی که باعث تغییرات شگرف در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شده‌اند می پردازیم.
 
کارآمدترین فیلم های آموزشی دوره ابتدایی
روزانه محتواهای بسیاری در قالب ویدیو و فیلم های کمک آموزشی مقطع دبستان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می شوند، اما آنچه که اهمیت دارد رعایت استانداردهای آموزشی، ارائه‌ی محتوای آموزشی بر اساس سرفصل‌های کتاب درسی و انتقال شفاف و صحیح مفاهیم می باشد.



از دیگر ویژگی‌های یک فیلم آموزشی کارآمد فضای آموزشی جذاب و پویا  و ارائه مطالب درسی به صورت مفهومی و غیر مستقیم در قالب مثال های کاربردی متعدد می باشد، به گونه‌ای که دانش آموزان به یادگیری ترغیب شوند و تمامی مطالب به شیوه‌ای غیر مستقیم در ضمیرناخودآگاه آنها ثبت شود. ضمن انکه فیلم های آموزشی این فرصت را به دانش آموزان می دهند تا به دفعات دلخواه از تماشای فرایند تدریس بهره ببرند و به تکرار و تمرین مطالب درسی و رفع اشکالات درسی بپردازند.
 از جمله کارآمدترین فیلم های آموزشی دوره ابتدایی می توان موارد زیر را نام برد:
 
1.      لوح دانش
مجموعه فیلم های آموزشی لوح دانش  با توجه به نیازهای آموزشی دانش آموزان در تمامی مقاطع به ویژه دبستا ن تلاش نموده است تا با عرضه‌ی فیلم های آموزشی با کیفیت و استاندارد زمینه را برای پیشرفت تحصیلی  دانش آموزان ابتدایی فراهم سازد.
بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های آموزش ابتدایی و تدریس فعال، تدریس مفهومی مطالب درسی، ارائه‌ی محتوای علمی دریک فضای جذاب و شاد، محتوای مطابق با بودجه بندی کتاب‌های درسی، جذب دانش آموزان به فرایند یادگیری از جمله مزیت‌های فیلم های آموزشی لوح دانش می باشد. در ادامه برخی از ویژگی‌های فیلم های آموزشی لوح دانش را با جزئیات بیشتر بررسی می کنیم.
 
همگام با تغییرات کتاب درسی
 دی وی دی های آموزشی لوح دانش هر سال به روز رسانی می‌شوند. با توجه به اینکه چند سالی است محتوای کتاب‌های درسی هر سال تغییر می‌کند موسسه لوح گسترش تصمیم گرفته است که هر سال محتوای این دی وی دی ها را به روز رسانی کند.
تمامی به روز رسانی ها همگام با تغییرات کتاب درسی است. شما می‌توانید با خیال راحت از اینکه تدریس معلم منطبق با کتاب است از این مجموعه آموزشی بهره‌مند شوید.

معلمین با تجربه
  استفاده از معلمان با تجربه یکی از ویژگی‌های اصلی دی وی دی های لوح دانش است. تمام معلمانی که در دی وی دی های لوح دانش تدریس می‌کنند همگی سابقه بالایی در تدریس دارند. تجربه به همراه مهارت در تدریس باعث شده که معلمان لوح دانش همگی جزو برترین های رشته تدریسی خود باشند.
انتخاب تمامی معلمان این مجموعه با دقت و وسواس صورت گرفته است که علاوه بر تسلط در تدریس بر فن بیان و ایجاد علاقه برای دانش آموزان مهارت داشته باشند.
 
محیط جذاب انیمیشنی
 برای سه پایه اول، دوم و سوم ابتدایی به دلیل اهمیت این مقطع برای سال‌های بعد علاوه بر تدریس معلمین از انیمیشن نیز استفاده شده است. کودکان در این سن به دلیل علاقه‌ایی که به کارتون و بازی دارند برای یادگیری آنان بهتر است که از بازی و کارتون نیز استفاده شود. در این مقاطع بعد از توضیحات معلم در ابتدا یا اواخر ، شخصیت‌های طراحی شده برخی مسائل را توضیح می‌دهند یا سوالاتی که ممکن است در ذهن کودکان شکل بگیرد را می‌پرسند و به آن پاسخ می‌دهند.
 
حضور در کلاس
القای حس حضور در کلاس یکی دیگر از ویژگی‌های محصولات لوح دانش است. معلمین لوح‌دانش کاملا مانند زمانی که درون کلاس تدریس می‌کنند عمل می‌نمایند. حتی صحنه‌ایی که برای فیلم برداری از تدریس معلمان انتخاب شده است کاملا شبیه به کلاس درس مدارس است. استفاده از صدا برداری و فیلم برداری حرفه‌ایی با تمام ویژگی‌های گفته شده حس حضور در کلاس را برای دانش‌‌آموزان القا می‌کند.


 
 تدریس خط به خط کتاب
تمام بخش‌های کتاب درسی توسط معلم توضیح داده می‌شود. شاید در برخی دی وی دی های آموزشی مشاهده کرده باشید که بخش‌هایی از کتاب به خود دانش‌آموزان واگذار می‌شود یا تمرینات کتاب حل نشده باقی می‌مانند و دانش‌آموزان سرگردان می‌شوند. در دی وی دی های لوح‌دانش تمام مطالب کتاب حتی بیشتر بخوانید و فعالیت‌ها نیز توضیح داده می‌شوند. علاوه بر اینها از داستان های کوتاه مفهومی نیز برای فهم برخی مطالب نیز استفاده می‌شود.
 
2.      فیلم های فندق
گروه آموزشی علوم فندق ارائه دهنده‌ی فیلم های آموزش علوم ابتدایی در یک فضای شاد و مهیج علمی می باشد. این مجموعه با بهره‌گیری از یک شخصیت کارتونی به نام فندق  به ارائه‌ی محتوای درسی علوم دبستان می پردازد.  فیلم های آموزشی فندق علوم با به کارگیری آموزش غیر مستقیم و با بهره گیری از آموزش تصویری مطالب را با زبانی ساده و قابل فهم در اختیار کودکان دبستانی قرار می دهد. بدین طریق باعث نهادینه شدن مطالب آموزشی در ذهن کودکان می شود.
فیلم های آموزش فندق از جمله موثرترین فیلم های آموزشی دوره ابتدایی هستند که یادگیری درس علوم را برای دانش آموزان شیرین و جذاب نموده‌اند و فهم عمیق تر مطالب علمی را برای دانش آموزان ابتدایی میسر ساخته‌اند.
در این فیلم ها تلاش شده است تا آموزش به صورت کاملا غیر مستقیم صورت بگیرد. مجموعه فیلم آموز در ارائه ی محتوای آموزشی فیلم های علوم فندق از آموزش تعاملی و تصویری بهره جسته است.  ضمن آنکه تمامی مطالب علمی به صورت غیر مستقیم و مفهومی عرضه می شوند. لذا دانش آموزان در این شرایط مجذوب درس و علاقه مند به یادگیری می شوند.

به طور کلی مجموعه فیلم های علوم فندق دارای ویژگی های زیر می باشند:
•    فضای آموزشی شاد و پویا
•    ارائه فیلم و مستندهای آموزشی
•    آموزش مفهومی مطالب درسی علوم ابتدایی همراه با انجام آزمایش های متعدد
•    آموزش یادگیری عمیق و توانایی تجزیه و تحلیل مباحث علمی

3.      رهپویان دانش و اندیشه
 از دیگر فیلم های آموزشی دوره ابتدایی می توان به مجموعه فیلم های آموزشی رهپویان اشاره کرد. این مجموعه آموزشی با بهره‌مندی از اساتید و معلمین با تجربه به ارائه‌ی محتوای درسی در قالب فیلم های آموزشی با کیفیت پرداخته است. آموزش مفهومی و خط به خط تمامی دروس، فعال نگه داشتن دانش آموزان با ارائه‌ی تمرین و مثال‌های کاربردی، آموزش تست زنی تنها برخی از ویژگی‌های فیلم‌های رهپویان دانش و اندیشه می باشد.
 
مزیت‌های استفاده از دی وی آموزشی رهپویان بسیار است در اینجا به اختصار به چند ویژگی اشاره می‌کنیم:
 
 بهترین جایگزین برای معلم خصوصی
 معلم خصوصی برای تمامی دروس به دلیل هزینه بالا ضرورت استفاده از دی وی دی آموزشی را دو چندان کرده است. اما شاید شما جز آن دسته افرادی باشید که هزینه برای شما اهمیت نداشته باشد پیدا کردن معلمی که بتواند همه مفاهیم کتاب را آموزش دهد بسیار مشکل است.
دی وی دی آموزشی رهپویان با استفاده از معلمین مولف کتاب درسی این بسته‌های آموزشی  را تهیه کرده است. این معلمان مورد تایید جامعه آموزشی کشور هستند و خیال شما از بابت سطح علمی معلم راحت است.
 
 محدودیت زمانی ندارید
 یکی از مزیت‌های دیگر استفاده از دی وی دی آموزشی نسبت به کلاس مدیریت زمان توسط دانش‌آموز است. اگر شما کلاس‌های مختلفی را در آموزشگاه ثبت نام کرده باشید مشاهده خواهید کرد زمان بسیاری تلف می‌شود. زمانی که دانش‌آموز صرف رفتن و برگشتن به کلاس می‌کند حتی بدون توجه به مسافت بسیار زیاد است. با دی وی دی آموزشی رهپویان این مسئله برای شما حل شده است. با توجه به برنامه درسی هر زمانی که بخواهید می‌توانید از این دی وی دی ها استفاده کنید.
 
ارجحیت آموزشی
شما شاید با توجه به جو کلاس یا موقعیت و شخصیت استاد بتوانید چند بار سوالی را تکرار کنید یا پرسشی را مطرح کنید. اما در دی وی آموزشی شما می‌توانید هر چند بار که خواستید و متوجه نشده بودید ویدئو را عقب جلو کنید یا حل تمرین ها را بار ها نگاه کنید.
 

 
4.      دی وی دی های گام
مجموعه دی وی دی های گام از سری فیلم های آموزشی دوره ابتدایی هستند که با هدف ارتقای سطح علمی دانش آموزان ابتدایی و هموار ساختن مسیر یادگیری به ارائه‌ی فیلم های آموزشی جذاب پرداخته اند.
 یکی از اصلی ترین ویژگی های فیلم های آموزشی گام استفاده از برترین معلمان کشوری برای آموزش مباحث مهم هر درس است که با استفاده از روش های نوین آموزشی  بهره‌مندی از تدریس فعال، محتوای درسی را به صورت مفهومی و غیرمستقیم به دانش آموزان انتقال می دهد.
محیط و شرایط آموزشی در فیلم های کمک آموزشی گام به گونه‌ایی طراحی شده است که دانش آموز احساس کند که در کلاس درس حضور دارد. معلم در درس ریاضی همراه با مثال و در صورت نیاز به صورت عملی مثال را انجام می‌دهد یا در درس علوم بسیاری از آزمایشات توسط معلم برای فهم بهتر و عمیق‌تر دانش آموز انجام می‌شود. از جمله ویژگی های این مجموعه آموزشی می توان موارد زیر را نام برد:
•    بهره‌مندی از اساتید مجرب و کارآزموده
•    آموزش مفهومی مطالب در یک فضای آموزشی پویا و تعاملی
•    ارائه محتوا بر اساس استانداردهای آموزشی و بودجه بندی تایید شده آموزش و پرورش
•    بهره‌مندی از عکس و تصاویر گرافیکی جذاب همراه با انیمیشن
•    وجود درسنامه و آزمون برای بخش های مختلف کتاب

سخن آخر
در این مقاله به معرفی برخی از کارآمدترین و بهترین فیلم های آموزشی دوره ابتدایی پرداخته شد چرا آموزش ابتدایی بنا به پایه‌ای بودن مطالب بسیار مهم می باشد.
در نظر گرفتن استانداردهای آموزشی، بودجه بندی کتاب، پایه و مقطع تحصیلی دانش آموزان، فضای آموزشی، کیفیت صوتی و تصویری فیلم‌های آموزشی، روش های تدریس به کارگرفته شده در فیلم ها تمامی معیارها و عواملی هستند که در ارزیابی و سنجش کارآمدی فیلم‌های آموزشی دوره ابتدایی باید در نظر گرفته شود.
با توجه به اهمیت و نقش حائز اهمیت فیلم آموزشی درفرایند یادگیری و مخاطبی که جذب این نوع از ابزارهای کمک آموزشی می شود، بسیاری از گروه های آموزشی به انتشار فیلم ها و دی ودی دی های کمک درسی پرداخته‌اند. تنوع در فیلم های آموزشی دوره ابتدایی بسیار است، مجموعه این محتواهای سمعی و بصری با هدف آموزش و یادگیری آسان به بازار عرضه می شوند، اما آنچه که بسیار اهمیت دارد کارآمدی و اثر بخشی این مجموعه از فیلم ها می باشد، چرا که در صورت کیفیت پایین و یا تدریس ضعیف در این مجموعه ها دانش آموزان نتیجه‌ای عکس آنچه که انتظار داشتند، بدست می آورند.
 امیدوارم مطالعه این مقاله برای شما کاربردی و مفید واقع شود.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها