به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۳ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : ۲۷۹۵۰۸

بهای اجاره خانه فضایی بالا رفته است

بهای اجاره خانه فضایی بالا رفته است
گروه اقتصادی: وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ دقیقا مطابق سال گذشته پرداخت خواهد شد. این یعنی مستاجران برای دریافت این وام باید حداقل پنج سال در شهر مورد نظر سکونت داشته باشند. این افراد نباید در ۱۵ سال اخیر زمین یا واحد مسکونی به نامشان شده باشد و فرم ج وام‌های مسکن آن‌ها سبز باشد. وام ودیعه مسکن به واحد‌های حداکثر ۷۵ متری در تهران و خانه‌های حداکثر ۹۰ متری در بقیه شهر‌ها تعلق می‌گیرد.
به گزارش فرارو، وثیقه لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن مشخص نیست و سامانه ثبت‌نام وام ودیعه مسکن می‌گوید این موضوع بعدا اعلام می‌شود. بانک‌ها عموما به ازای هر ۲۰ میلیون تومان وام یک ضامن می‌خواهند اگر این موضوع شامل حال وام ودیعه مسکن شود، ممکن است دریافت وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن در تهران سه ضامن و ۴۰ میلیونی در کلانشهر‌ها دو ضامن رسمی لازم داشته باشد. مهلت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ تا پایان شهریور تعیین شده است. بانک‌ها و موسسات اعتباری طبق مصوبه، موظف هستند حداکثر تا پایان آذر ماه این تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کنند.
چرا وضعیت بازار اجاره‌بها نابه‌سامان است؟
احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با فرارو با اشاره به شروطی که دولت برای پرداخت وام ودیعه مسکن در نظر گرفته، گفت: پرداخت ۷۰ میلیون تومان تسهیلات برای مستاجران در شهر تهران و ۴۰ میلیوت تومان در شهر‌های بزرگ، به دلیل شرایط کرونا، خالی از لطف نیست و می‌تواند گره از کار برخی از مستاجران باز کند، اما به اعتقاد بنده این سیاستی که در پیش گرفته شده در حد مُسَکِن نیز محسوب نمی‌شود و نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات بزرگی که سر راه مستاجران است باز کند.
وی با تاکید بر اینکه بازار اجاره‌بها در کشور بسیار آشفته است، گفت: شما در حال حاضر در تهران در یک محله معمولی نمی‌توانید واحد کوچکی را پیدا کنید که یک میلیون تومان اجاره آن در ماه باشد، در صورتی که سطح درآمد افرادی که مستاجر هستند، ثابت است، اما اجاره بها به صورت فضایی رشد کرده، طبعاً در چنین شرایطی کمک‌های اینچنینی نمی‌تواند به کار مستاجران آید.
سرحدی یادآور شد: متاسفانه سیاستگذاری درستی نیز از سوی دولت و متولیان بخش مسکن برای بازار اجاره بها انجام نشده و خطا‌های زیادی در این زمینه رخ داده، مشکل اجاره بها هیچ زمانی به صورت درستی درک نشده در صورتی که اگر ما به تجربه کشور‌های پیشرفته نگاه کنیم به خوبی برای حل این مشکل راه حل‌های مناسبی وجود دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کشور‌های پیشرفته شرکت‌های بزرگی وجود دارد که واحد‌های مسکونی می‌سازند و تنها آن را برای اجاره در نظر می‌گیرند، اضافه کرد: این واحد‌ها در اندازه‌ها و آپشن‌های مختلف قرار دارد و هر فرد بستگی به نیاز و سطح درآمد خود می‌تواند این واحد‌ها را اجاره کند، با در دست داشتن چنین ابزاری کشور‌های مختلف بازار مسکن خود را مدیریت می‌کنند و جلوی افزایش بیش از حد قیمت‌ها را می‌گیرند، اما در کشور ما چنین نظامی نداریم و همزمان نیز حتی فکر نشده که به این سمت حرکت کنیم.
سرحدی ریشه به وجود آمدن مشکلات در بازار مسکن را از دوره بعد از جنگ عنوان کرد و گفت: تا قبل از جنگ ساخت خانه با این شدتی که امروز در جریان وجود نداشت، این مسئله روی اصول بود، اما بعد از جنگ و در دوران سازندگی پدیده‌ای تحت عنوان بساز و بفروشی پدید آمد، این کار سود زیادی در آن موقع داشت و همین عامل باعث شد بسیاری جذب این کار شوند، چون این واژه بسازبفروشی بار منفی داشت کلمه انبوه ساز را جایگزین آن کردند و گفتند هر شخصی که بالای پنج واحد مسکونی بسازد اسمش انبوه ساز است، در در صورتی که این مفهوم نیز در کشور ما به غلط جا افتاده است.
این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه بانک‌ها نیز طی دو دهه اخیر رو به ساخت‌وساز آورده‌اند، خاطرنشان کرد: کسانی که در امر ساخت و ساز در حال حاضر فعالیت می‌کنند تنها به سود فکر می‌کنند و هیچ گونه هدفی برای تامین مسکن مورد نیاز مردم ندارند، شما نگاه کنید در همین تهران بیشتر ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند در شمال پایتخت است و در جنوب شهر و در بافت‌های فرسوده هیچگونه فعالیتی انجام نمی‌شود، با توجه به چنین وضعیت هر روز بر تعداد مستاجران افزوده می‌شود اگر ساخت‌وساز‌ها از آمایش درستی برخوردار بود، ما نباید چنین وضعیتی را شاهد بودیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر بساز بفروش‌ها به جان کوه افتاده اند و ضمن تخریب محیط زیست کوه را تراشیده و مسکن می‌سازند، چنین مسکنی به درد مردم و به خصوص قشر کارمند نمی‌خورد تا زمانی که این نگاه سود انگارانه به مقوله مسکن وجود داشته باشد ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت بازار سر و سامان پیدا کند و هر گونه سیاستی که اجرا می‌شود در نهایت شکست خواهد خورد.
این استاد دانشگاه اظهارداشت: انبوه‌ساز در جهان به شخص نمی‌گویند، بلکه شرکتی به عنوان انبوه‌ساز شناخته می‌شود که سهام آن در بورس معامله شود و همزمان در چند نقطه از دنیا اقدام به ساخت و ساز کند این که شما یک شخص پولدار را بیاورید و با سرمایه خود چند واحد بسازد اسم آن انبوهساز نمی‌شود، این کار سازوکار مخصوص به خود را دارد، در صورتی که در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد.

 
برچسب ها: مستاجران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها