کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آژانس همچنان منتظر ایران است

3 تير 1400 ساعت 19:35


گروه سیاسی:با آن‌که مهلت توافق برای ادامه کار دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأسیسات هسته‌ای ایران امروز پنج‌شنبه، سوم تیر، به پایان می‌رسد، ایران هنوز پاسخ آژانس را در مورد تمدید این توافق نداده است.
این توافق، یعنی پیمان موقت نظارت اتمی، گامی اساسی به موازات مذاکرات گسترده‌تر در مورد احیای توافق هسته‌ای با ایران است.
خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه نوشت که در حالی که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، طی یک ماه مجبور شده است دو بار به ایران برای تمدید این مهلت «فشار بیاورد»، هنوز پاسخی از ایران دریافت نشده است.تعلل ایران در تمدید این پیمان در حالی است که گروسی هفته‌ها است که هشدار می‌داد عدم تمدید این پیمان باعث منفی‌تر شدن دیدگاه بین‌المللی نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌شود.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌ جمهور ایران، روز چهارشنبه در این مورد پس از پایان جلسه دولت در جمع خبرنگاران گفت: «آقای عراقچی پس از بازگشت از مذاکرات وین، گزارشی به رئیس‌ جمهور، رئیس‌ جمهور منتخب و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه دادند و مقرر شد پس از پایان مهلت یک‌ماهه آژانس دربارهٔ بسته شدن دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شورای عالی امنیت ملی در اولین جلسه خود در این مورد تصمیم‌گیری کند.»مدیرکل آژانس روز دوم اسفند به تهران سفر کرد تا با ایران به توافقی برای ادامه بازرسی‌ها دست یابد.
 گروسی پس از این سفر خبر داد که با تهران توافق شد به مدت سه ماه نظارت‌ها بر تأسیسات هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند ولی اطلاعات آن جمع‌آوری و بعداً در اختیار آژانس قرار گیرد.
مدیرکل آژانس درباره این توافق توضیح داده است که از این طریق «متوجه خواهیم شد که دقیقاً چه اتفاقی رخ داده‌ است، دقیقاً چه تعداد قطعه ساخته شده و دقیقاً چه میزان مواد، تولید یا غنی‌سازی شده است».

 


کد مطلب: 279521

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/279521/آژانس-همچنان-منتظر-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir