به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۳ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۲۷۹۶۸

ضرورت تخفیف در تعرفه‌های ترانزیتی کشور

گروه اقتصادي: رییس سابق سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر ظرفیت ترانزیت در کشور 20 میلیون تن است در حالیکه فقط نیمی از این میزان استفاده می‌شود که تخفیف تعرفه‌های ترانزیتی و فراهم کردن تسهیلات ترانزیتی توسط گمرک راهکاری مهم برای افزایش میزان تراتزیت است.
ضرورت تخفیف در تعرفه‌های ترانزیتی کشور
سید عطاءلله صدربا بیان اینکه از 10 میلیون تن ترانزیت انجام شده حدود 4.5 میلیون تن سهم بنادر بوده است، اظهار کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر در سال گذشته 186 میلیون تن بود. وی افزود: کشور ما از نظر موقعیت قرارگیری در خاورمیانه شرایط ممتازی دارد و وجود خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر باعث شده از ظرفیت بنادر علاوه بر تخلیه و بارگیری برای ترانزیت کالا به کشور‌های همسایه نیز استفاده شود.

ضرورت تخفیف تعرفه‌های ترانزیتی و فراهم کردن تسهیلات
صدر تصریح کرد: تخفیف تعرفه‌های ترانزیتی و فراهم کردن تسهیلات ترانزیتی توسط گمرک موضوعی مهم در این زمینه محسوب می‌شود که این کار باعث افزایش میزان تراتزیت می‌شود. رییس سابق سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اگر تعرفه ترانزیت برای بازرگانان کاهش یابد طبیعی است آنها برای انجام ترانزیت به کشور ما روی می‌آورند، خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه‌ پنجم توسعه باید 50 میلیون تن ترانزیت کالا داشته باشیم. صدر با بیان این‌که بعضی از کشورهای همسایه ایران به دریا راه نداشته و مجبور هستند برای ترانزیت کالا از کشور ما عبور کنند، گفت: این موقعیت فرصت خوبی برای کشور ما محسوب می‌شود که به دنبال خود درآمدزایی، اشتغال، توسعه و رونق اقتصادی را به همراه دارد. وی با بیان اینکه درآمدهای ناشی از ترانزیت می‌تواند جایگزین بخشی از درآمد‌های نفتی باشد، گفت: ظرفیت قابل استفاده‌ی زیادی در بنادر داریم که باید از آن استفاده شود که علاوه بر آن گشایش اعتبار توسط بانک‌ها و تسهیل امر ترانزیت از کشور در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. صدر گفت: از نظر زیرساخت‌ها و امکانات جاده‌ای و ریلی در وضعیت خوبی قرار داریم اما آنطور که باید و شاید از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم.
مرجع : ايسنا