به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۵ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۲۷۹۷۴۲

آیا اینسایت به پایان ماموریت خودنزدیک می‌شود

آیا اینسایت به پایان ماموریت خودنزدیک می‌شود
گروه علمی: سطح‌نشین "اینسایت" ناسا در تلاش است نیروی خود را حفظ کند؛ در حالی که گرد و غبار زیادی روی صفحات خورشیدی آن را پوشانده است و ممکن است باعث پایان‌یافتن ماموریت آن در سال پیش رو شود.
به گزارش ایسنا، آژانس فضایی آمریکا در روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۸۰ درصد سطح صفحات خورشیدی "اینسایت" با غبار پوشیده شده است و به همین‌ دلیل این سطح نشین در هر روز مریخی تنها ۷۰۰ وات ساعت انرژی دارد.محققان امیدوار بودند که باد این صفحات را تمیز کند تا "اینسایت" به ماموریت خود در جمع‌آوری داده‌های لرزه‌ای ادامه دهد. قرار بود این ماموریت تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد.

ناسا در اوایل این ماه تلاش کرد تا با استفاده از بازوهای رباتیک این سطح‌نشین غبار روی صفحات خورشیدی را پاک کند و این کار را با ریختن شن در نزدیکی یکی از صفحات برای ایجاد باد انجام داد.در روز ۲۱ ژوئن در یک جلسه درباره‌ی خاموش شدن "اینسایت" بحث شد.بروس بانرت(Bruce Banerdt)، محقق اصلی ماموریت "اینسایت" در مرکز پیشرانه جت ناسا در این جلسه گفت: بخش بزرگی از صفحات خورشیدی این سطح‌نشین با غبار پوشیده شده و برخی از تجهیزات "اینسایت" باید موقتا خاموش شود.

بانرت و گروهش روی برخی پدیده‌های تمیزکننده صفحات خورشیدی مانند وزش باد حساب کرده‌ بودند. این پدیده‌ها به کمک سایر مریخ‌نوردهای ناسا مانند "اسپریت" و "فرصت" آمده بود تا بتوانند بیش از حد انتظار کار کنند اما "اینسایت" به اندازه‌ی آن‌ها خوش‌شانس نبود.این گروه که پیش از این می‌خواستند با حرکت دادن این سطح‌نشین غبارها را پاک کنند روش دیگری امتحان کردند. آن‌ها مقداری شن را با بازوی رباتیک "اینسایت" برداشتند و روی صفحات ریختند. در این روش خاک همراه با باد موجب از بین رفتن مقداری از گرد و غباری شدند که صفحات خورشیدی "اینسایت" را از کار انداخته بود و انرژی دریافتی ۲۵ تا ۳۰ وات ساعت افزایش یافت.

تیم "اینسایت" سطوح انرژی آن را بررسی می‌کنند تا تصمیم بگیرند کدام تجهیزات برای ذخیره انرژی در زمانی که مریخ در دورترین فاصله خود از خورشید قرار می‌گیرد باید خاموش شود. آن‌ها قصد دارند برخی از حسگرها از جمله حسگرهای مربوط به آب‌وهوا و داده‌های میدان مغناطیسی را خاموش کنند.بانرت و گروهش پیش‌بینی ‌می‌کنند که تا آوریل ۲۰۲۲ سطح انرژی "اینسایت" بیشتر کاهش پیدا کند و پس از مدت کوتاهی این سطح‌نشین همه‌ی انرژی خود را از دست بدهد.بانرت می‌گوید: داده‌های ما کاهش زیادی در ذخیره‌ی انرژی نشان می‌دهد و احتمالا در سال آینده ماموریت را پایان دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها