به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۵ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۲۷۹۸۱۴

بهترین دمنوش‌های تابستانی برای حفظ سلامت

بهترین دمنوش‌های تابستانی برای حفظ سلامت
گروه جامعه:دمنوش‌های تابستانی می‌توانند یک راهکار فوق‌العاده برای حفظ سلامتی در هوای گرم تابستان باشند.انواع چای‌های گیاهی، جوشانده و دمنوش مزایای زیادی برای سلامتی دارند از کاهش استرس گرفته تا بهبود هضم و سم زدایی کل بدن. در این نوشتار با ۵ دمنوش تابستانی عالی و طراوت‌بخش و ۶ یخ چای (آیس تی) خنک و خوش طعم آشنا خواهید شد که همگی برای سلامتی مفید هستند. می‌توانید این نوشیدنی‌ها را تابستان امسال امتحان کنید و راحت‌تر به جنگ گرما بروید. با ما همراه باشید.
 
۱. دمنوش بابونه
بابونه مقدار فراوانی از فلاونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین A و مواد معدنی (کلسیم، فلوراید و...) دارد. دمنوش بابونه باعث کاهش استرس می‌شود، سطح قند خون را کنترل می‌کند و گرفتگی و درد قاعدگی را تسکین می‌دهد. این دمنوش هم مانند بسیاری از دیگر دمنوش‌های گیاهی، دارای خواص ضد پیری و ضد التهابی است. این دمنوش مفید تابستانی همچنین می‌تواند به صورت موضعی برای درمان جای جوش و آکنه مورد استفاده قرار گیرد. برای تهیه‌ دمنوش معمولا از گل بابونه‌ خشک استفاده می‌شود به این ترتیب که آب جوش را روی گل‌ها می‌ریزید و پنج تا هشت دقیقه صبر می‌کنید تا دم بکشد. برای تنوع دادن به این دمنوش می‌توانید چند برش آناناس یا حتی چند تکه پوست پرتقال به آن اضافه کنید.

۲. دمنوش رویبوس یا چای سرخ
رویبوس یا چای سرخ که به طور عمده در آفریقای جنوبی پرورش داده می‌شود حاوی آلفا هیدروکسی اسید، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منگنز است. این دمنوش بدون کافئین باعث کاهش فشار خون می‌شود، درد مفاصل را کاهش می‌دهد، چربی شکم را می‌سوزاند و سطح قند خون را کنترل می‌کند. خواص ضد پیری و ضد التهابی نیز در این دمنوش وجود دارد. برگ‌های چای رویبوس یا چای سرخ بسیار ظریف هستند و باید در یک مکان سرد و خشک نگهداری شوند. چای سرخ را در آب جوش بریزید و پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. می‌توانید کمی عسل و آب لیمو هم به دمنوش‌تان اضافه کنید و لذت ببرید. نوشیدن این دمنوش در این روز‌های گرم به شما طراوت و تازگی می‌دهد. به این نوشیدنی سبک می‌توانید مواد متنوعی اضافه کنید از جمله لیمو، توت و زنجبیل و حتی هلو.

۳. دمنوش زنجبیل
زنجبیل حاوی مواد مغذی مانند ویتامین ث، پتاسیم، فسفر و جینجرول است (ترکیبی از خواص آنتی اکسیداتیو و ضد التهابی). دمنوش زنجبیل استرس را از بین می‌برد. این دمنوش همچنین با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده، سوء هاضمه را درمان و روند چربی‌سوزی را تسهیل می‌کند. یک تکه ریشه زنجبیل را بردارید و بشویید. سپس آن را در آب جوش بیندازید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت پایین بجوشد. مقداری عسل هم به آن اضافه کنید و لذت ببرید. همچنین برای داشتن یک دمنوش زنجبیلی متفاوت، می‌توانید چند برش سیب و چند برگ نعنا هم به آن اضافه کنید. 

۴. دمنوش نعناع فلفلی
گیاه نعنا فلفلی منبع خوبی از ویتامین‌های A و C، آهن، مس، کلسیم و منگنز است. دمنوش نعنا فلفلی استرس را کاهش می‌دهد، مشکلات سینوس را درمان می‌کند، درد و گرفتگی قاعدگی را تسکین می‌دهد و به خواب بهتر شما کمک می‌کند. این دمنوش همچنین تمرکز را بالا می‌برد، هضم را بهبود می‌دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. برای تهیه این دمنوش طراوت‌بخش، برگ‌های نعناع فلفلی (خشک یا تازه) را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۷ دقیقه دم بکشد. بعد ترکیب را صاف کنید و کمی آب لیمو و عسل برای بهبود طعم به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید چند برش هلو به دمنوش اضافه کنید و آن را به صورت یخ‌چای مصرف کنید. یخ‌چای سیب، نعناع فلفلی و لیمو هم برای تابستان عالی است.

۵. دمنوش آویشن
آویشن دارای مجموعه‌ای از مواد مغذی است از جمله ویتامین A، ویتامین C، پروتئین، آهن، کلسیم و منیزیم. دمنوش آویشن به دلیل نقشی که در درمان گلودرد، برونشیت، کولیک و آرتریت دارد، شناخته‌شده است. این دمنوش همچنین حافظه را افزایش می‌دهد و تولید گلبول‌های سفید را تحریک می‌کند. برای آماده کردن این دمنوش، آب جوش را روی برگ آویشن خشک یا تازه بریزید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. بعد آن را صاف کنید و لذت ببرید. با افزودن برش‌های توت‌فرنگی نیز دمنوش‌تان طعم بهتری خواهد داشت.

نکته مهم:
درست است که این دمنوش‌های گیاهی سرشار از مواد مغذی هستند، اما باز هم ممکن است برخی از عوارض جانبی را در برخی افراد ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر آلرژی شدید دارید، باید از مصرف چای بابونه پرهیز کنید. به طور مشابه، اگر هر دارویی مصرف می‌کنید، نوشیدن دمنوش‌ها ممکن است با دارو‌های شما تداخل داشته باشد؛ بنابراین در صورتی که بیماری خاصی دارید، توصیه می‌شود قبل از مصرف چای‌های گیاهی با پزشک‌تان مشورت کنید تا خیال‌تان راحت شود که انواع جوشانده و دمنوش تابستانی مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کنند.

یخ چای‌های طراوت بخش مخصوص روز‌های گرم تابستانی
احتمالا طی همین چند روزی که از تابستان گذشته گرما را حسابی حس کرده‌اید و بار‌ها در فکر راهی برای خنک شدن بوده‌اید. علاوه بر دمنوش‌هایی که در بالا قید شد، چند یخ‌چای هم به شما آموزش خواهیم داد که لذت این فصل گرم را برای‌تان چند برابر کنند. ماه‌های گرم تابستان که از راه می‌رسند، می‌توانید چند لیوان یخ‌چای در یخچال داشته باشید و هر بار که از سر کار به خانه برمی‌گردید یا خسته از کار هستید میل کنید و لذت ببرید.

۱. یخ چای لیمو و توت سیاه
مقداری چای سبز (حدود ۱۰ گرم) را به یک لیتر آب سرد اضافه کنید و مقداری تراشه‌ پوست لیمو هم داخل آب بریزید. این مواد را هم بزنید و بعد آن را در یخچال قرار دهید تا به مدت ۶ الی ۱۲ ساعت بماند و طعم و مزه‌ پوست لیمو و چای سبز وارد آب شود. بعد از گذشت این زمان ترکیب را صاف کنید. بعد یک پارچ بردارید و داخل آن قالب‌های کوچک یخ بریزید. لیموی پوست کنده را بردارید و به صورت دایره برش زده و به پارچ اضافه کنید. یک مشت توت سیاه تازه را برای غلبه بر طعم ترش نوشیدنی‌تان داخل پارچ بریزید. مخلوط چای سبز را هم داخل پارچ بریزید و آیس‌تی شما آماده است.

۲. یخ چای ارل گری، نعنا و پرتقال
ارل گری خود طعم برگاموت دارد، همان عطر و بوی پوست مرکبات که به چای اضافه می‌شود. ۱۰ گرم چای ارل گری را به یک لیتر آب سرد اضافه کنید، ۳ شاخه نعناع و پوست یک پرتقال را نیز داخل آب بریزید. اجازه دهید ترکیب به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت داخل یخچال بماند تا طعم چای و نعنا و پوست پرتقال وارد آب شود. سپس ترکیب را صاف کنید و آن را همراه با پرتقال پوست‌کنده که به صورت دایره برش خورده، به یخ داخل پارچ اضافه کنید. یک شاخه نعنا هم داخل پارچ قرار دهید.

۳. یخ چای موهیتو
به دقت پوست یک لیمو را رنده کنید به طوری که قسمت سفید پوست که طعم تلخ دارد، با تراشه‌ها مخلوط نشود. پوست لیمو و ۱۲ گرم چای سبز را به آب داغ اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید چای به مدت ۵ دقیقه دم بکشد و بعد آن را صاف کنید. پوست لیمو را اضافه کنید و اجازه دهید چای به طور کامل خنک شود. یک پارچ بردارید و داخل آن یخ، برش‌های لیمو و نعناع را بریزید و بعد ترکیب چای را اضافه کنید. شما می‌توانید عسل ذوب شده در آب هم به مخلوط اضافه کنید تا طعم آن شیرین شود.

۴. یخ چای لیمویی کلاسیک
برای تهیه این یخ چای پوست یک لیمو را رنده کنید و آن را همراه با ۱۲ گرم چای به آب جوش اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید چای به مدت ۵ دقیقه دم بکشد و بعد آن را صاف کنید. برای اینکه آیس تی شیرین داشته باشید، کمی آب گرم به عسل اضافه کنید و هم بزنید تا عسل خوب حل شود. اجازه دهید ترکیب کاملا خنک شود. در یک پارچ یخ و برش‌های لیمو را قرار بدهید. چای و محلول عسل را اضافه کنید و قبل از نوشیدن یخ چای آن را هم بزنید.

۵. یخ چای شیر و عسل
برای آماده کردن این یخ چای، ۴ فنجان آب را بجوشانید. بعد ظرف را از روی حرارت بردارید، ۱۵ گرم چای به آب بیفزایید و ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. ترکیب را صاف کنید، کمی شیر و مقداری عسل برای شیرین کردن چای اضافه کنید. یک ساعت صبر کنید تا ترکیب خنک شود. در نهایت یخ روی چای‌تان بریزید. 

۶. یخ چای انار و لیمو
برای آماده کردن یخ چای حاوی انار، داشتن آب انار کفایت می‌کند. ابتدا ۸ فنجان آب را بحوشانید و ۶ گرم چای سفید به آب اضافه کنید. ۵ تا ۷ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و بعد ترکیب را صاف کنید. ۴/۱ فنجان شکر به چای اضافه کنید. وقتی که چای سر شد ۲ فنجان آب انار و ۴ تا ۵ برش لیمو را به یک پارچ پر از یخ اضافه کنید و در نهایت ترکیب چای را هم داخل پارچ بریزید. در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید مقدار زیادی یخ‌چای را آماده کنید، و به مرور طی دو الی سه روز بنوشید. حتی می‌توانید میوه یا دمنوش مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و یخ چای مخصوص خودتان را بسازید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها