به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۲۷۹۹۲۱

ماجرای شرط و شروط برای اکران «دینامیت»

ماجرای شرط و شروط برای اکران «دینامیت»
گروه فرهنگی: این طور که پیداست گره کور اکران سینما با دندان هم باز نمی‌شود. صاحبان آثار آنقدر به اکران فیلم‌هایشان در این شرایط بی‌تماشاگری بی‌رغبتند که شاید برای اینکه بالاخره فیلمی بر پرده سینماها بنشیند و تنور سرد اکران را گرما ببخشد، سازمان سینمایی که عملی شدن تهدید سینماداران به تعطیلی سالن‌هایشان را قریب‌الوقوع می‌بیند، به میدان بیاید و با اختصاص بودجه‌ای هنگفت به‌طور موقت هم که شده سایه مهیب اعتصاب و تعطیلی را از سر سینمای ایران دور کند.

دینامیت 50- 40میلیاردی!
سیدابراهیم عامریان که هنوز یک دهه از ورودش به سینمای ایران نگذشته، آنقدر بخت‌یار بوده که 2 قسمت فیلم پرفروش تگزاس را تهیه‌کنندگی کند و در فیلم پرفروش دیگر دهه1390، «من سالوادور نیستم» (منوچهر هادی، 1394)، مجری طرح باشد.او تاکنون چندبار در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرده که حاضر نیست دینامیت را که ممکن است در زمان فروکش کردن کرونا همچون بمب هیدروژنی بترکد، در رکود سینماها خرج کند که شاید قدر یک ترقه دست‌ساز هم صدا نداشته باشد.

عامریان درباره خبر اکران دینامیت از هفته آینده گفته: «هنوز هیچ توافقی حاصل نشده کمااینکه آقای اطیابی همچنان مخالف اکران فیلم است. ما اما تحت فشار سینماداران و دوستان پخش‌کننده در حال رایزنی هستیم. تلاش‌هایی شده است که ما را برای اکران راضی کنند اما واقعیت این است که هنوز رضایت حاصل نشده است.
جلسه فوق‌العاده‌ای که از سوی ستاد مقابله با کرونای سازمان سینمایی قرار است با این موضوع برگزار شود، شرایط قطعی را مشخص می‌کند. طبیعتاً با این شرایط تمایلی به اکران فیلم نداریم و تنها به‌دلیل کمک به سینما ممکن است راضی به اکران شویم. اگر هم دوستان سازمان سینمایی می‌خواهند تضمین مالی برای رضایت ما به اکران درنظر بگیرند، باید مبلغش به‌گونه‌ای باشد که ما ضرر نکنیم و لااقل پول تولید فیلم تأمین شود.»
اما این از خودگذشتگی عامریان چندان هم بی‌چشمداشت و صرفا برای کمک به سینما نیست. عامریان هم خواهان سهم بیشتری از گیشه فیلمش است و هم از سازمان سینمایی انتظار دارد که رقم قابل توجهی برای حمایت از دینامیت هزینه کند.

عامریان در این گفت‌وگو به‌طور ضمنی زیاده‌خواهی سینماداران از فروش فیلم‌ها را محکوم کرده و حتی علت شکست خوردن فیلم‌ها را در دوره کرونا به تعامل نداشتن سینماداران با صاحبان آثار ربط داده است. این تهیه‌کننده سینما معتقد است سینماداران باید سهم کمتری از فروش فیلم را دریافت کنند وگرنه او اکران فیلمش را که به زعم خودش به ۴۰،۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید، به زمانی دیگری موکول می‌کند.

عامریان درباره پیشنهاد تقسیم ۶۰به۴۰ عایدی گیشه بین صاحبان آثار و سینماداران گفته: «یکی از درخواست‌های بنده همین کاهش سهم سینماداران از فروش فیلم و افزایش سهم تهیه‌کننده است، آن هم در همین موارد خاص و نه برای همه فیلم‌ها. در شرایط فعلی که کسی جرأت نمی‌کند فیلمش را اکران کند، از آن سمت هم باید این همراهی وجود داشته باشد.

من هم که مازاد این سهم از گیشه را نمی‌خواهم در جیبم بگذارم، می‌خواهم لااقل هزینه تبلیغات آن را تأمین کنم.» از طرف دیگر، مسعود اطیابی، کارگردان دینامیت که جز این فیلم، «انفرادی» را هم با بازی مهدی هاشمی و رضا عطاران و به تهیه‌کنندگی عامریان در نوبت اکران دارد، اعلام کرده تا واکسینه نشدن نصف جمعیت کشور حاضر به اکران دو فیلمش نیست.

صدای انفجار گیشه یا ناقوس مرگ سینمای ایران؟
خبرهای غیررسمی از حمایت دوونیم میلیاردی سازمان سینمایی از دینامیت حکایت دارد تا خرج اولیه انفجار گیشه‌ای این فیلم مهیا شود. اما سعید خانی، مدیرعامل شرکت پخش «خانه فیلم» که پخش فیلم دینامیت را برعهده دارد در این‌باره به مهر گفته: «ممکن است حمایت دوونیم میلیاردی رقم خوبی باشد، اما فیلمی که تهیه‌کننده آن اعتقاد دارد ۳۰میلیارد در شرایط عادی فروش دارد، اکران با این سوبسید ضرر است، در این شرایط ما پذیرفتیم که فیلم سینمایی «دینامیت» را اکران کنیم، اما نزدیک به یک هفته است که گفته‌ایم که ضمانتی کتبی برای حمایت از فیلم به ما بدهند.

شاید 2ماه دیگر
در مدتی که کرونا سینماهای ایران را به تعطیلی کشانده، دست‌اندرکاران سینما بارها تاریخ‌هایی را به‌عنوان زمان بازگشت رونق به سینما اعلام کرده‌اند. در جدیدترین اظهارنظر درباره زمان تقریبی بازگشت رونق به سینماها، رئیس انجمن صنفی پخش‌کنندگان سینمای ایران پیش‌بینی کرد که دو‌ماه دیگر اکران در سینما به روال سابق بازمی‌گردد.

علی سرتیپی، رئیس انجمن صنفی پخش‌کنندگان سینمای ایران، درباره وضعیت اکران و مشکلاتی که شرکت‌های پخش این روزها درگیر آن هستند، گفت: «انجمن پخش‌کنندگان تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند با توجه به اینکه شرایط اکران در حال بهبود است، کاری کند فیلم‌های جدید و پرمخاطب در سینماها اکران شود، در واقع تمام تلاش ما این است که بتوانیم چند فیلم جدید را که در جذب مخاطب موفق باشد اکران کنیم.

در واقع باید شرایطی فراهم شود تا تهیه‌کنندگان سینما راضی به اکران آثار خود شوند، به همین دلیل باید کمک مالی و گارانتی اکران مورد توجه قرار گیرد که البته در این زمینه قدم‌هایی نیز برداشته شده است که طی یک هفته آینده این اقدامات عملی می‌شود. همچنین با سینماداران و مسئولان ارشاد جلساتی داشته‌ایم که شرایط بهتری را برای اکران فیلم‌ها فراهم کنیم.»
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: فیلم دینامیت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها