به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۶ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۲۸۰۰۲۰

افزایش نرخ شیرخام، گاو سهام لبنی را بیدار کرد

افزایش نرخ شیرخام، گاو سهام لبنی را بیدار کرد
گروه اقتصادی: کارشناس بازار سرمایه گفت: در کوتاه مدت تغییر و تحولات در نرخ شیر خام و محصولات لبنی، اقبال به سهام این صنعت را افزایش خواهد داد.مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به این پرسش که، علت افزایش قیمت لبنیات و شیرخام چیست؟، اظهار کرد: شیر خام و محصولات لبنی وابسته به آن از جمله، پنیر، ماست، کره، شیرخشک و صد‌ها محصول غذایی با مواد اولیه دارای شیر با توجه به سهمی که در خوراک مردم دارند از کالا‌های استراتژیک غذایی در کشور هستند. سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد.
 
کارشناس بازار سرمایه در خصوص میزان تغییر در مصرف افراد با افزایش قیمت لبنیات گفت: سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور در نرخ‌های قبلی، کمتر از نصف میزان توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی به میزان، ۳۰۰ کیلوگرم در سال است که اخیرا در ایران به ۱۰۰ کیلوگرم هم کاهش یافته است.

او بیان کرد: به عبارت دیگر درآمد مردم برای رسیدن به سرانه مناسب حتی در قیمت‌های قبلی کفاف نمی‌کرد، ولی از طرف دیگر با توجه به افزایش هزینه علوفه، کارگر، ذرت و هزینه‌های تولید شیرخام بیش از ۵۰ درصد رشد یافته و اگر قیمت‌ها افزایش نیابد، کم کم تولید کننده از مدار خارج می‌شود و عرضه کاهش بیشتری می‌یابد و در نهایت صنعت از بین می‌رود.

او افزود: بنابراین تناقضی بین کاهش قدرت خرید مردم از یک طرف و از رده خارج شدن تولید کننده به علت عدم صرفه اقتصادی وجود دارد. بنابراین قیمت لبنیات هم متناسب با تورم تولید بالاخص مهم‌ترین ماده اولیه (شیر)، برای سرپا ماندن صنعت باید افزایش می‌یافت.

قلی پور در پاسخ به این پرسش که با افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیرخام، حاشیه سود شرکت‌های لبنی چه میزان تغییر خواهد کرد؟، تشریح کرد: با افزایش قیمت شیرخام حداقل به میزان ۴۰ درصد، قرار بر افزایش نرخ ۷۰ درصدی محصولات لبنی است که اگر اجرایی شود، حاشیه سود شرکت‌ها افزایش خواهد یافت. برآورد می‌شود، حاشیه سود خالص شرکت‌ها به طور متوسط از ۵ درصد فعلی به ۱۵ درصد برسد.

او بیان کرد: فقط بخش‌های دارای صورت‌های مالی صنایع شیر ایران و شرکت‌های شیرپاستوریزه پگاه در استان‌های مختلف،  قابل بررسی هستند. با نرخ‌های قبلی از نظر سودآوری، اکثر شرکت‌های لبنی صرفا قادر به پوشش هزینه‌های خود هستند و از نظر سودآوری وضعیت مناسبی ندارد و بعید به نظر می‌رسد که با افزایش اخیر قیمت‌های شیر و لبنیات از سود این شرکت‌ها کاسته شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: ممکن است بدون دریافت مجوز افزایش نرخ، شرکت‌های لبنی زیان‌دِه نیز شوند. اساسا نهاد ناظر و حاکم بر این شرکت‌ها، فلسفه سودسازی را در اولویت آخر خود قرار داده و بیشتر به تولید و عرضه و پوشش تقاضا اکتفا کرده است. عمده شرکت‌ها حاشیه سود خالص کمتر از ۵ درصد دارند و به شدت آسیب پذیر هستند. شرکت‌های فعال در صنعت شیر و‌ لبنیات نسبت به قیمت سود کمی دارند.

قلی پور در پاسخ به این پرسش که، آیا تولید کنندگان از افزایش نرخ شیرخام و لبنیات راضی هستند؟، اظهار کرد: هزینه‌های تولید یا به واسطه عدم تخصیص ارز حمایتی برای مواد اولیه یا تورم ریالی سایر هزینه‌های تولید افزایش یافته است. شرایط بودجه دولت نیز امکان تخصیص سوبسید را گرفته و با توجه به افت شدید مصرف لبنیات در کشور و آثار آن برای سلامت و معیشت مردم، تنها راه برای برون رفت از وضعیت فعلی که کالا گران است با نارضایتی تولید کننده و مصرف کننده و هم افت سرانه مصرف همراه است، تخصیص سوبسید‌های زیاد دولتی است که ظاهرا در حال حاضر قابلیت اجرایی ندارد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر افزایش نرخ شیر خام بر روی سهام بورسی گفت: در کوتاه مدت این تغییر و تحولات در نرخ شیر خام و محصولات لبنی، اقبال به صنعت را افزایش خواهد داد. با این حال با توجه به قیمت‌های فعلی سهام شرکت‌ها، این امر موقتی خواهد بود.

قلی پور در پاسخ به این پرسش که، آیا افزایش نرخ شیر خام و لبنیات سبب کاهش حجم فروش این محصولات می‌شود؟، اظهار کرد: قطعا با افزایش نرخ محصولات لبنی میزان فروش کاهش می‌یابد و سال ۹۹ هم افت ۱۰ درصدی مقدار فروش لبنیات را داشتیم، ولی افزایش نرخ‌های شدید، رشد ریالی فروش این محصولات را در پی داشته است.او در پایان بیان کرد: با کسب سود‌های موقتی، اگر افت مصرف سرانه لبنیات ادامه دار باشد، تولید کننده‌ها هم آسیب خواهند دید. مگر اینکه به فکر صادرات باشند که بعید است در شرایط گرانی لبنیات در داخل، سیاستگذار اجازه این کار را بدهد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: شیر خام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها