به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۲۸۰۱۸۱

نحوه رفتار با کودکان نوپا از نگاه علم روانشناسی

نحوه رفتار با کودکان نوپا از نگاه علم روانشناسی
گروه جامعه: دورکاری در منزل برای والدینی که کودکان نوپا دارند، با چالش‌های زیادی همراه است. والدینِ فرزندان نوپا نمی‌توانند هرلحظه مراقب فرزندان باشند و چشم از آن‌ها برندارند. کودکان نوپا چه مقدار نیاز به تعامل دارند؟ و آیا حواس‌پرتی توسط دستگاه‌های کاری می‌تواند به رابطه شما با کودکان آسیب برساند؟
 
لازم نیست در هر ثانیه با کودکان خود تعامل داشته باشید
شما باید بر سلامت جسمی فرزند خود نظارت داشته باشید اما مطمئن باشید اگر توجهتان را در زمان‌های مختلف تقسیم کنید، آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد.نکولای بیامیش، روانپزشک کودک و نوجوان در هوربات می‌گوید: در حقیقت، بچه‌ها و کودکان نوپا درس‌های مهمی را هنگام صبر در حین کار کردن والدین می‌گیرند. آن‌ها یاد می‌گیرند که والدین نیاز‌های احساسی و ذهنی خودشان را دارند و باعث می‌شود تا احساس همدلی را درک کنند.

کمال و عالی بودن مهم نیست
رسیدگی به نیاز‌های کودک وظیفه‌ی والدین است و به ایجاد یک دلبستگی امن کمک می‌کند. اما لازم نیست هرلحظه خود را موظف به انجام آن کنید.متخصص اطفال در ملبورن می‌گوید: من والدینی را که هدفشان تربیت خوب است تشویق می‌کنم نه کسانی که به دنبال عالی بودن و کمال هستند. 

او می‌گوید: اگر کودک شما با محبت جسمی و عاطفی زیادی روبرو باشد، خوب تغذیه شود، در معرض زمینه‌های مختلف اجتماعی قرار داشته باشد و به اندازه کافی بخوابد، به این هدف می‌رسد.دبورا کول، مددکار ارشد اجتماعی و مشاور خانواده در ملبورن است. وی می‌گوید: هیچ قانون سختی درمورد اینکه یک کودک به چه مقدار تعامل نیاز دارد، وجود ندارد، اما اگر بتوانیم در ۳۰ درصد از اوقات قابل اعتماد، در دسترس، صمیمی و پاسخگو باشیم، به هدف تربیتیمان می‌رسیم.

دستور العمل‌های مربوط به زمان تماشای تلویزیون را بشناسید
طبق دستور العمل دولت استرالیا، کودکان ۲ تا ۵ ساله باید کمتر از یک ساعت در روز تلویزیون ببینند، درحالی که کودکان کمتر از دو سال نباید تلویزیون تماشا کنند.نگاه کردن زیاد به تلویزیون منجر به سر درد و چشم درد، مشکلات عضلانی و کمبود زمان برای فعالیت بدنی و معاشرت می‌شود.دکتر موداک می‌گوید: کودکان نوپا روزانه به سه ساعت فعالیت بدنی نیاز دارند بنابراین تماشای تلویزیون ممکن است مانع آن شود.

تفریح مستقل، استقلال به وجود می‌آورد
خانم کول با استفاده از مدل "دایره امنیت" دوره‌های دلبستگی والدین و کودک را هموار می‌کند. به عقیده‌ی وی کودکان به دنبال کشف جهان هستند سپس هنگام نیاز به راحتی و امنیت به والدین برمی‌گردند.دلبستگی ایمن یعنی به آن‌ها اجازه این تفریح را بدهیم. این کار بدین معنی نیست که فرزند خود را مشغول بازی با ماسه قرار دهید و برای یک ساعت ناپدید شوید. بلکه خوب است به فرزندتان اجازه دهید تا دنیای اطراف خود را بدون کنترل شما جستجو کند.

وقتی نیاز دارید تا کار‌های مربوط به محل کار را انجام دهید
خانم کول می‌گوید: شما نمی‌توانید با داشتن کودک نوپا، ۸ ساعت در روز کار کنید. زیرا اغلب حواستان پرت می‌شود. اکثر کودکان نوپا یک ساعت و نیم تا دو ساعت در روز می‌خوابند و شما می‌توانید برای این زمان برنامه‌ریزی کنید.

همچنین می‌توانید کودک نوپای خود را در کالسکه بنشانید و هنگام برگزاری جلسه تلفنی به پیاده روی بروید. اگر می‌خواهید جلسه را در خانه برگزار کنید، می‌توانید با پدربزرگ و مادربزرگ یا سایر اعضای خانواده تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید به طور موقت کودک را سرگرم کنند.اگر همه راه‌ها به شکست منجر شد، کشوی ظروف پلاستیکی را باز کنید تا سرگرم آن‌ها شوند.دکتر موداک می‌گوید: کودک نوپای من عاشق این است که وقت خود را صرف تخلیه کمد قابلمه‌ها کند. او از انجام این کار برای مدت ۲۰ دقیقه خوشحال است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها