به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۲۸۰۲۰۵

تاثیر "سووداک" در درمان هپاتیت C

تاثیر "سووداک" در درمان هپاتیت C
گروه علمی: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کردستان با انجام یک تحقیق اثربخشی دارو سووداک را در بیماران مبتلا به هپاتیت C مزمن بررسی کردند.به گزارش ایسنا، تخمین زده می شود که ۶۰ تا ۱۱۳ میلیون نفر در جهان به بیماری هپاتیت C مبتلا هستند و شیوع این بیماری در حال افزایش است.بر همین اساس پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای در استان کردستان، اثربخشی داروی سووداک (Sovodak) که ترکیبی از داروهای Sofosbovir و Daclatasvir در یک قرص است را در درمان  زنان و مردان مبتلا به هپاتیت C مزمن و سیروز ناشی از آن مورد بررسی قرار دادند.
 
در این مطالعه کلیه بیماران مبتلا به هپاتیت C مزمن مراجعه‌کننده به درمانگاه گوارش بیمارستان توحید سنندج (۵۰ نفر) که شرایط ورود به مطالعه را داشتند و بیماری آن‌ها با تست HCV RNA-PCR تایید شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند. درمان دارویی با داروی ایرانی سووداک به میزان یک قرص روزانه آغاز شد و بیماران غیر سیروتیک به مدت ۱۲ هفته و بیماران سیروتیک به مدت ۲۴ هفته تحت درمان قرار گرفتند.

نتایج این مطالعه در راستای دیگر مطالعات نقش موثر داروی سووداک را در حذف ویروس HCV در مبتلایان به  هپاتیت C مزمن را تا حد ۱۰۰ درصد نشان داد.در بررسی‌های این محققان،  هیچ‌کدام از بیماران مورد مطالعه عود یک‌ساله نداشتند؛  به جز سه مورد بیمار سیروتیک که درمان سه ماهه دریافت کرده بودند و همگی دچار عود بیماری شدند.

بر همین اساس توصیه می شود این دارو با توجه به فواید متعدد و ارزان بودن نسبت به موارد مشابه، بدون نیاز به تعییین ژنوتایپ و صرف هزینه بالای آزمایش تعیین ژنوتایپ و همچنین فقدان عوارض دارویی قابل توجه در جهت درمان همه بیماران مبتلا به هپاتیت C مزمن، صرف‌نظر ازنوع ژنوتایپ ویروس هپاتیت C مورد استفاده قرار گیرد.پژوهشگران می‌گویند: بیماران سیروتیک لازم است حداقل شش ماه درمان دریافت کنند.نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی اثربخشی داروی Sovodak در درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و فرشاد شیخ اسماعیلی از دانشگاه علوم پزشکی کردستان مجری اصلی این طرح است.
برچسب ها: هپاتیت
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها